Acasa Actualitate-InternaPolitica interna Borbely. Limba maghiară, oficială prin Constituţie

Borbely. Limba maghiară, oficială prin Constituţie

scris de M.A.
314 Afisari

Vicepreşedintele politic al UDMR, Laszlo Borbely, afirmă că îşi doreşte ca limba maghiară să fie recunoscută ca o limbă regională prin Constituţie, act fundamental prin care comunitatea maghiară să fie recunoscută ca factor constitutiv al statului.

Borbely. Limba maghiară, oficială prin Constituţie

Borbely. Limba maghiară, oficială prin Constituţie

Laszlo Borbely a declarat, vineri, la Târgu Mureş, în faţa a circa 400 de persoane prezente la manifestarea organizată de Uniune cu ocazia Zilei Maghiarilor de Pretutindeni, că există momente în istoria maghiarimii din România când această comunitate şi-a adus „jertfa de sânge”, transmite Mediafax.

El a amintit Revoluţia de la 1848, dar şi cea ungară din 1956, „când au fost întemniţaţi mulţi maghiari din judeţ”, Revoluţia din 1989 „când au murit, din păcate, şi tineri maghiari şi români laolaltă” şi chiar conflictul interetnic de la Târgu Mureş din 19-20 martie 1990, „când am avut iarăşi o jertfă de sânge”.

Borbely a arătat că trebuie ca zi de zi să se lupte pentru libertate, „care nu este numai libertatea maghiarilor, trebuie să fie libertatea tuturor” şi care „înseamnă drepturi mai multe şi pentru comunitatea maghiară”.

El a afirmat că îşi doreşte ca limba maghiară să fie recunoscută ca o limbă regională prin Constituţie, act fundamental prin care comunitatea maghiară să fie recunoscută ca factor constitutiv al statului, aceleaşi idei repetându-le ulterior şi presei, în limba română.

„Am propus şi în Constituţie câteva elemente care ţin de aceste comunităţi. Noi dorim ca în Constituţia României să fie prezente aceste comunităţi care trăiesc aici de sute de ani şi multe comunităţi care împreună cu populaţia majoritară au luptat de multe ori pentru această libertate – să fie recunoscute ca factori constitutivi ai statului român. Dorim ca limba maghiară să fie recunoscută ca o limbă regională, pentru că de fapt aşa şi este, evident, pe lângă limba română, care este limba oficială a statului român. Şi avem şi alte propuneri care ţin de identitatea naţională şi de acele deziderate pe care le-am susţinut începând din 1990″, a arătat el.

13 comentarii

BULA 16-03-2013 - 17:55

Pasarea malai viseaza.

Rodica 16-03-2013 - 17:57

Ne-am saturat de fitilingii din UDMR!!!!!!!!

BULA 16-03-2013 - 18:00

Cand au venit ei aici, opariti la kur si cu halca de carne sub saua calului, nu se gandeau ca vor ajunge aici, sa se dea asa de ‘telectuali. E vina romanilor ca nu i-au maciucit cum trebuie si i-au lasat asa, sa creada ca se poate.

Tom Cc 16-03-2013 - 20:10

o limba la fiecare roman in kur !!!

Antibasistu 16-03-2013 - 20:21

Corect,

tomi 16-03-2013 - 23:52

Ba soola crezi ca cineva are nevoie de aprobarea ta? HUHULE esti un cretin care zau ca-si va gasi locul in muzeul Antipa. Asazi ai postat de 56 de ori expresia ta inteligenta:
===========
Antibasistu

Corect,
=============
Du-te ma dementule si te spinzura,erai mai original cu allahul matii.

Antibasistul 17-03-2013 - 06:21

Tomi, cind te vei omori, va scapa lumea de Satana.

Antibasistul 17-03-2013 - 06:19

Incorect!
Spune, asistentului sa nu-ti mai dea voie la calculator!

jan dinu 16-03-2013 - 20:33

Intrebare :Exista Limba – secuiasca – shi este diferita de – maghiara – ??
Daca nu este nicio diferentza de ce nu se numesc
– tzinutul maghiar – stiindu-se ca UDMR-ul este reprezentantul
Protector shi purtatorul de cuvint al – secuilor – ??
Crearea confuziei ca ar fi o „minoritate speciala ” care trebuie protejata
shi cei care-o fac sunt maghiarii , de unde shi de cind au ei acest drept ?
– ROMANII – ar trebui ca shi ei sa-shi aroge dreptul sa-i numeasca
pe locuitorii acestia din HARCOV altfel daca se considera entitate
unica . EU propun sa-i numim – HARCOVI –!
JD-USA

Virgiliu Soare 17-03-2013 - 10:27

Sa-i aducem aminte domnului Laszlo Borbely ca evenimentele din Targu Mures din 1990 au fost conduse si organizate cu succes aparent de colaboratorii din Romania ai Securitatii maghiare (AVO) condusi de la Budapesta. Ca mijloacele lor de propaganda l-au prezentat pe romanul Cofariu batut bestial de elemetele paramilitare unguresti iesite la lumina cu aceasta ocazie in mod perfid, ca fiind maghiar batut de romani.
Ii mai amintim domnului Laszlo Borbely ca in Harghita si Covasna elementul romanesc a fost aproape anihilat sub privirile ingaduitoare ale figurantilor politici de la Bucuresti. In Republica Ungara din peste 250 mii de etnici romani de dupa primul razboi mondial daca mai fiinteaza azi 20 de mii. Si galagia dumnealui aici si acum, coroborata cu cea agresiva si impertinenta a actualei conduceri a Republicii Ungare, ne aduce perfect aminte de aceste realitati pe care istoria le-a condamnat odata. Nu stiu daca ii va mai conveni ca pentru a treia oara in istoria recenta a statului liliput pretins european, ca opinca romaneasca sa impodobeasca catargul Parlamantului maghiar.

Tom Cc 17-03-2013 - 13:43

corect !!

lucy 18-03-2013 - 08:15

O limba are dreptul de a deveni regionala atunci cand exista o populatie de cel putin 50% din totalul regiunii!!! Asa ca in functie de regiune …Nu mai agitati spiritele si nu mai faceti pe victimele pentru ca s-ar putea sa vi se implineasca!!!

cornel 18-03-2013 - 10:37

Sper ca romanii sa citeasca cu mare atentie ce va prevedea noua constitutie si sa trateze cu maxima indiferenta ,,sfaturile,,politicienilor din toate partidele. Noi vom spune DA sau NU la referendum! Din cate stiu,in 19-20 martie au fost asasinati romani,criminalii de etnie maghiara au fost gratiati de Iliescu,din motive politice!!! In 1987,fiind in luna de miere,in Tusnad,nu ieseam dintr-un magazin,pana nu cumparam ceva,erau extraordinar de atenti. Acum intrebi de un izvor cu apa minerala,ti se raspunde imediat cu ,,nu inteleg,,Daca nu cunosti maghiara,esti un om mort in cele 3 judete,nici tinerii nu mai au voie sa invete limba tarii unde locuiesc. ORI ACEST FENOMEN TREBUIE STOPAT,d-le Borbely,caci traiti aici,nu in Ungaria…Apropo,nu ni se mai spune deloc ce drepturi au romanii ce mai traiesc prin tara vecina,isi mai pastreaza unul singur numele de familie sau au fost toti maghiarizati???????????

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult