Acasa   ·   Echipa ZiuaVeche.ro   ·   Contact   
Ziuaveche.ro pe Facebook  Ziuaveche.ro pe Twitter  RSS - Ziuaveche.ro  Abonare Newsletter - Ziuaveche.ro
Semnături pentru referendumurile de demitere a Gabrielei Firea şi a primarilor de sector | LEACURI DIN NATURĂ: Salvia, planta care aduce nemurirea | Vine pârjolul. Ne paşte cea mai mare secetă | Canabisul ar putea inversa procesul de îmbătrânire | Războiul hibirid al lui Vladimir Putin vizează România

Subiecte dezgropate-Tezaurul Dacilor

Scris de :     2012-09-17 21:26

Am povestit într-un articol anterior despre soarta unor planuri ale oraşului de sub Sarmisegetuza. Acest articol continuă pe undeva povestea unor elemente de tezaur despre care vorbeam atunci, brăţările dacice şi a domnului Kelemen Hunor, cel care a „gestionat” ambele subiecte.

Subiecte dezgropate Tezaurul Dacilor cultura Tot mai acum un an de zile si ceva, tras de mânecă de un prieten îndrăgostit iremediabil de tărişoara asta, cu un blog  pe care ar trebui să îl citească toţi politicienii, başca unii istorici îndrăgostiţi brusc de politică şi manevre de stradă şi apoi să dea lucrare de control pentru a fi acceptaţi prin funcţii de conducere, mă familiarizam cu un subiect mai ciudăţel. Era vorba de o expoziţie care se pare că a fost „cu vânzare” până la urmă, expoziţie cu aur dacic, deschisă în Italia sub mândra oblăduire a preşedintelui Traian Băsescu. Nu ştiu dacă întâmplător sau nu, expoziţia s-a numit „Aurul Antic al României înainte şi după Traian”, dar în acelaşi sens cred că se poate organiza şi o expoziţie cu denumirea „Flota României înainte şi după Traian”.

Domnul Kelemen Hunor, ministru al Culturii la vremea aceea (decembrie 2010), organizatorul expoziţiei ţinută în Italia în nişte orăşele gen Roşiorii de Vede, afirma la plecarea  expoziţiei peste hotare că expoziţia este unică în felul ei şi chiar era, pentru că reunea 140 de piese dintre cele mai rare, valoroase şi frumoase din lume, nu doar din România, cu o valoare patrimonială inestimabilă. Nu am detalii, nu ştiu ce condiţii speciale au fost luate pentru transportul acestor valori  arheologice, dar interesant este că dacă au plecat cu surle şi trâmbiţe, piesele au dispărut ca subiect din acel moment, neexistând NICI MĂCAR UN RÂND  despre întoarcerea lor. De reţinut şi faptul că expoziţia a fost prelungită peste termenul prevăzut la plecarea pieselor, din motive de „ interes deosebit şi succesului nemaipomenit de care s-a bucurat în Italia” succes de care în afară de câţiva „interesaţi” , nu a auzit nimeni. După modul în care a fost tratat subiectul la „întoarcere” se părea că mai degrabă prelungirea a fost decisă pentru a se pierde interesul şi urma expoziţiei.

Ei bine, prin mai, la o lună după ce expoziţia trebuia să se fi întors în ţară am scris un articol în speranţa că cineva va citi şi îşi va pune măcar o întrebare. Dar cum în articol nu se vorbea despre nici un manelist, nici un politician , nici o tânără speranţă a show-bizz-ului autohton şi nici despre sânge, subiectul a trecut nebăgat în seamă. Cum spuneam în articolul precedent, am avut şansa să întâlnesc doi parlamentari, doamna Gorghiu Alina şi domnul Diaconu Mircea,  care s-au oferit să preia cazul şi să introducă o interpelare către domnul Hunor. Iată textul interpelării aşa cum l-am propus eu :

„CĂTRE : Ministrul Culturii

Domnului Ministru Kelemen Hunor

De la:

Domnule Ministru

Obiectul întrebării : Soarta tezaurului trimis în Italia pe data de 11 Decembrie 2010

În 11 decembrie 2010, România trimitea în Italia o comoară inestimabilă, a cărei valoare istorică depăşeşte datoria României. Chiar şi pentru cei ce nu se simt români şi sunt doar pasionaţi de istorie sau arheologie, este foarte greu să dea o cifră. Pentru cei ce văd în cele 140 de piese plecate din ţară în decembrie cu destinaţia Italia bucăţi rupte din trupul Daciei, urme ale culturii şi civilizaţiei strămoşilor noştri, pagini din istoria acestui pământ blagoslovit de Dumnezeu, dovezi ale existenţei şi definirii noastre în această lume orgolioasă şi egoistă în care până şi istoria se falsifică pentru a da întâietate celor puternici, aceste piese, unele din ele unice, nu pot fi evaluate, pentru că reprezintă sufletul, inima, trecutul, prezentul şi viitorul acestei naţii. Aceste piese nu reprezintă doar  tezaurul României, reprezintă ROMÂNIA.

Expoziţia s-a numit “Aurul antic din România. Înainte şi după Traian” În acest tezaur inestimabil sunt incluse unele din puţinele dovezi ale civilizaţiei dacice şi ante-dacice mergând până în secolul 5 ÎH, iar expoziţia a fost organizată sub înaltul patronaj al Preşedinţiei României şi al Preşedinţiei Republicii Italiene.

Piesele plecate din ţară aparţin mai multor muzee din ţară cum ar fi : Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei (Cluj-Napoca), Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie (Constanţa), Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane (Deva), Muzeul de Istorie Turda, Complexul Muzeal Judeţean Neamţ (Piatra Neamţ), Muzeul Judeţean Teleorman (Alexandria) şi Muzeul Naţional al Unirii (Alba Iulia).

Vâlva care s-a făcut la plecare, era justificată de importanţa si valoarea pieselor expuse iar reacţiile şi primirea de care s-au bucurat pe timpul expunerii piesele  Dacice , normale şi apreciative. Pe pagina on line a Radio România Actualităţi se menţiona la 29.03.2011 că Aurul antic al României este apreciat în Italia:„Interesul deosebit al vizitatorilor a făcut ca această expoziţie să fie prelungită. Italienii sunt fascinaţi în special de brăţările dacice şi de “Cloşca cu pui de aur”.

Pe timpul expoziţiei au avut loc şi o serie de conferinţe ştiinţifice pe margine acesteia.

Ce credeţi că au dezbătut, aspecte ţinând de cultura românilor, despre importanţa culturii dace sau continuitatea poporului român? Ei as! AURUL .. ACESTA A FOST TEMA CONFERINTELOR, AURUL, NU CULTURA, NU CIVILIZAŢIA , NU POPORUL ROMÂN.. Si atunci vă  întreb domnule ministru, pentru ce s-a deplasat acest tezaur, pentru ca italienii să fie cumva atraşi să investească in Roşia Montana ?

Si acum, ca într-o teorie a conspiraţiilor, câteva coincidenţe stranii .

1. După cum spuneam, expoziţia s-a desfăşurat sub patronajul Preşedintelui Traian Băsescu.

2. Expoziţia a avut ca primă locaţie Mercati di Traiano, aflată in preajma Columnei lui Traian.

3. Expoziţia s-a numit “Aurul antic din România. Înainte si după Traian

Să îmi fie iertata întrebarea, dar la atâtea coincidente, după dispariţia flotei, nu pot sa nu îmi fac cruce si sa nu întreb care Traian?

Deşi expoziţia era limitată până la 14 Aprilie 2011, nici până la această oră nu se mai ştie nimic despre soarta acestor piese. În presă, media, televiziune nu a apărut nici un rând cu privire la întoarcerea celor 140 de piese în ţară.

La plecarea din ţară a tezaurului, domnule ministru, cu mândrie  afirmaţi : „această expoziţie este cea mai mare realizată de România din ultimii 25 de ani.”

Aş dori din suflet să nu fie si cea mai mare pierdere a ultimilor 2500 de ani. De aceea, domnule Ministru al Culturii, ca simplu român, urmaş şi moştenitor al celor cărora le-au aparţinut piesele scoase din ţară, îmi fac datoria să vă întreb care este soarta acestor piese, unde se află, bucată cu bucată, dacă, pe unde, câte şi când au revenit în ţară, în ce stare se află şi de ce se păstrează tăcerea cu privire la ele?

Vă mulţumesc şi aştept  răspuns în scris şi oral la toate întrebările ridicate.

Cu stimă,”

Doamna deputat Gorgiu Alina a prezentat o  interpelare pe data de 14.09.2011.

La această interpelare s-a primit răspuns pe data de 20.10.2011.

Aveţi la aici textul interpelării aşa cum a fost depusă în Parlament şi răspunsul primit:

După câte se vede, nici interpelarea nu a fost prea incisivă, nepunând întrebările  esenţiale şi necerând probe legate de documentele de întoarcere ale pieselor din expoziţie iar răspunsul este și el evaziv, se spune că piesele au fost aduse în ţară şi au fost redate circuitului muzeistic, dar adevărul era altul. Am luat legătura telefonic cu o parte din muzeele care aveau piese date pentru acea expoziţie şi cu excepţia unuia, care a spus că probabil piesele sunt în muzeu, celelalte muzee – respectiv persoanele cu care am vorbit, muzeografi sau directori de muzeu, fie au spus că nu au primit înapoi piesele, fie  au spus că nu cunosc situaţia, fie mi-au cerut să fac cerere scrisă pentru a primi un răspuns. De ce? Era secret de stat?

Nu aş fi continuat prezentarea cazului, dacă  prin ianuarie 2012 nu ar fi apărut un caz incredibil pe piaţă: Curtea de Conturi investiga un caz de –  ATENŢIE – dispariţie misterioasă a unui număr de timbre din TEZAURUL NAŢIONAL FILATELIC. În 2009 dispăruseră un număr de 215  timbre din celebra colecţie Cap de Bour, care figurau -COINCIDENŢĂ- TRIMISE ÎNTR-O EXPOZIŢIE, Au mai dispărut 668, apoi nici mai mult nici mai puţin de 6573, aşa, ca să nu se mai complice cu fleacuri. Dacă au văzut că ţine, hoţii au trecut la furt pe scară industrială.

Ştie cineva despre asta? A apărut ceva la televiziunile dornice de sânge? Nu. Dacă timbrele ar fi aparţinut unei rude îndepărtate a  doamne Rovana Plumb, ar fi vuit media, dar aşa, pe cine să intereseze Tezaurul Naţional Filatelic sau Aurul Dacic ? Poate pe Băsescu şi pe canadieni. Interesant DAR ŞI ÎNGRIJORĂTOR este că unele timbre s-au întors de la expoziţii, dar .. în fals. Având în minte şi cazul cu operele lui Brâncuşi, nu pot să nu mă întreb dacă şi în cazul aurului Dacic trimis în expoziţie, dar nemenţionat ca întors decât foarte vag, la insistenţe, situaţia nu se prezintă la fel.

Cine poate răspunde şi certifica la următoarele întrebări :

S-au întors toate piesele din călătorie?

Când s-au întors, cine a asigurat transportul, prin ce PTF s-au întors( pentru a se verifica)?

Dacă s-a făcut expertiza de autentificare a pieselor reîntoarse şi care este rezultatul. Dacă nu s-a făcut, de ce nu s-a făcut, având în vedere cazurile cu sculpturile lui Brâncuşi şi cu timbrele;

De ce nu s-a menţionat nici un cuvânt despre întoarcerea pieselor?

Care mai este situaţia investigării cazului timbrelor dispărute?

Aş vrea să asigur pe cei responsabili că spre deosebire de reporterii trusturilor de presă, eu nu mă opresc, este a treia oară când abordez subiectul şi nu mă las până nu se face lumină.

P.S.

Astăzi, înainte de a da drumul articolului, am mai făcut o încercare de a afla date despre această expoziţie, la Muzeul Naţional de Istorie a României. Spre norocul meu mi-a răspuns doamna Rodica Oanţă Marghitu, muzeograf care a avut amabilitatea, disponibilitatea şi răbdarea să mă informeze cu tot ceea ce doream. De la dânsa am aflat că:

Piesele s-au întors din expoziţia din Italia în Mai 2011 în totalitate;

Atât la plecarea cât şi la întoarcerea pieselor se face şi s-a făcut verificarea pieselor bucată cu bucată, atât în ceea ce priveşte aspectul, integritatea, gramajul, cât şi calitatea şi autenticitatea,  de către specialişti din Muzeul Naţional de Istorie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, Autoritatea pentru Aur, experţi care au confirmat autenticitatea pieselor întoarse. Toată documentaţia privind organizarea transportul, expunerea şi depozitarea pieselor  există şi pot fi puse la dispoziţia celor interesaţi printr-o cerere oficială făcută către MNIR;

O parte din piesele împrumutate pentru expoziţia din Italia au fost redate muzeelor din care au fost împrumutate, fie parţial fie integral,cum ar fi cele de la muzeele din Turda, Deva, altele au rămas la MNIR pentru a fi expuse într-o expoziţie mai amplă care se va organiza anul viitor, în ianuarie probabil, la MNIR, intitulată „ Aurul şi Argintul antic al  României”. La această expoziţie vor expune  31 de muzee din ţară.

Concluzia: Atunci când se insistă şi se găseşte persoana potrivită pentru obţinerea unor informaţii, se poate lămuri orice problemă. Poate dacă interpelarea din Parlament către domnul Hunor ar fi fost mai amplă şi răspunsul său ar fi fost mai complet.  Am să trimit şi o cerere scrisă pentru a cere unele documente pentru liniştea sufletului.

După ce am vorbit cu doamna muzeograf, căreia îi mulţumesc pentru amabilitate, am fost tentat să nu mai public articolul, dar este totuşi corect să îl public pentru cei ce au citit celelalte două articole şi aşteaptă un răspuns.




Alte stiri din: Cultura Afisari - 489
Recomandarile Editorilor
Comentarii

 
Abonare newsletter
Mai cititi si ...
decebal tower
birouri zona decebal
apartamente zona decebal
apartamente lux unirii
apartamente de lux unirii
apartamente 2015 unirii
apartamente noi 2015 unirii
birouri noi 2015 unirii