Acasa   ·   Echipa ZiuaVeche.ro   ·   Contact   
Ziuaveche.ro pe Facebook  Ziuaveche.ro pe Twitter  RSS - Ziuaveche.ro  Abonare Newsletter - Ziuaveche.ro
Peroanele improvizate ale liniei 41, extrem de periculoase | A fost descoperită „gena nemuririi”. Oamenii nu ar fi chiar nemuritori, dar ar putea trăi câteva mii de ani | 28 de persoane internate in urma deratizarii din Timisoara, 12 copii | Primele informaţii despre firma care a făcut deratizarea în blocurile din Timişoara | Cât costă brazii de Crăciun în 2019?

Piloţii militari români vor zbura cu F-16

Scris de :     2011-11-27 00:44

 Eram pe un aeroport militar irakian când am văzut, nu doar înţeles, diferenţa specifică dintre Forţele Aeriene Americane şi cele similare române. Aeronava de transport, cu care aterizasem, nu mai putea decola. Cel puţin până la remedierea unei minore defecţiuni tehnice. Ce nu era altceva decât uzarea unei garnituri.

Ion Petrescu Piloţii militari români erau calmi, siguri pe ei, dar, pentru că îi cunoşteam din misiuni comune anterioare, o anumită încordare interioară, a lor, îmi confirma, indirect, lipsa unei soluţii pragmatice.

 Atunci au venit tehnicienii militari americani. Au confirmat evaluarea echipajului românesc a aeronavei de transport made in USA. Şi în timp ce aviatorii noştri suportau, cu demnitate, lipsa piesei de schimb, camarazii americani au scos rapid, din plasticul destinat produselor noi-nouţe, exact ceea ce trebuia pus în arealul marcat de uzură. Astfel, zborul de revenire în ţară, cu cele trimise de militarii români dislocaţi în Irak, celor dragi de acasă, a fost, din acel moment, posibil în orice secundă.

 Iată că acum, pe 26 noiembrie a.c., ministrul apărarii naţionale a afirmat că România va reuşi să achiziţioneze, printr-un efort financiar, cu banii existenţi, treptat, avioane americane de tip F-16, folosite şi de alte state NATO din zonă.

 Demnitarul menţionat doar confirma ceea ce îmi declara, cu patru zile înainte, un general cu studii peste Ocean, într-un interviu pe care mi l-a acordat în exclusivitate. El semnala lucid, fără resentimente, că Forţele Aeriene Române/F.A.R. vor rămâne, pe termen scurt, fără avioane de luptă. Asta deoarece resursa avioanelor MIG-21 Lancer, aflate în utilizare, se va epuiza în 2013. O situaţie în care, în absenţa unor măsuri adecvate, ar fi automat creat un risc major la adresa securităţii naţionale. România fiind pusă pe picior de egalitate, cu statele baltice, unde, prin rotaţie, câte şase luni, escadrile din celelalte ţări membre NATO – cum a fost şi cazul celei trimise de F.A.R. – asigură siguranţa spaţiului aerian. Ar fi fost culmea impotenţei politice, la nivel naţional, să ajungem într-o asemenea fundătură dezonorantă!

Neîndoielnic este faptul că fiecare tânăr pilot şi-ar dori să fie la manşa unui avion de vânătoare ultramodern. Dar generalul intervievat îmi spunea:

„Toţi românii visează, măcar o dată, în viaţă, ca să urce pe cea mai înaltă culme din ţară, precum Vârful Moldoveanu, din Munţii Făgăraş! Dar numai puţini au posibilitatea fizică şi – este bine de reţinut – facilitatea financiară ca să ajungă acolo, la 2.544 de metri altitudine. Aşa se pune problema şi cu aviaţia militară română. Trebuie să avem în continuare Forţe Aeriene? Indiscutabil. Ne permitem cele mai moderne şi costisitoare avioane de luptă. Probabil că nu. Merită perfectat un acord de preluare a unor aeronave F-16? Cu siguranţă că da. 

Primii câştigaţi? Ar fi chiar piloţii militari români, ce vor urma şi cursuri de instruire peste Ocean, o experienţă unică, la care râvnesc mulţi profesionişti, din aceeaşi categorie de forţe armate, de pe alte meridiane. Apoi Forţele Aeriene Române, care se vor alinia celor terestre şi navale, prin capacitatea de a participa oricând la operaţiuni aliate de genul celei derulate în Libia. Doar la ultima întâlnire dintre președintele SUA şi cel al României, de la Casa Albă, chiar s-a abordat acest aspect, invocat acolo de vicepreședintele Joe Biden. Acesta îi spunea şefului statului american că dacă România ar fi avut avioane de luptă, precum F16, ar fi putut participa la Operațiunea Unified Protector/Protectorul Unificat, din Libia.

Acelaşi înstelat, cu studii solide la Universitatea Naţională de Apărare, din Washington D.C., considera că austeritatea este o realitate ce trebuie asumată. Dar care nu trebuie să afecteze, de o manieră descurajantă, capacitatea de reacţie a Armatei României, datorită căreia avem o voce ascultată la NATO.

F16 poate veni în România pe un aranjament bilateral, cu eșalonarea multianuală a resurselor financiare necesare returnării sumelor folosite pentru achiziționarea avioanelor americane, sau pe baza unui acord zonal, despre care a oferit detalii ambasadorul american la București, Mark Gitenstein.

Conform comunicatului CSAT, din 23 martie 2010, România semnala intenţia de a achiziționa 24 de avioane F16 Block 25 aflate în uz și oferite gratuit de guvernul american. Valoarea contractului de modernizare s-ar ridica la 1,3 miliarde $, cuprinzând upgradarea la Block 30 și echiparea completă cu armament și muniție. De asemenea s-ar asigura asistența tehnică, pentru o perioadă de cel puțin trei ani.

Rostul înzestrării României în anii 2012-2013? Acela de a contribui, împreună cu Polonia, la consolidarea flancului estic al NATO, în condițiile fortificării militare a Rusiei. Polonia fiind deja prima țară – dintre cele ce au alcătuit ex-Pactul de la Varșovia -, care a contractat și utilizează avioanele F16 (48 de avioane F16 V/D Block 52). Dintre vecinii noștri, Turcia și Grecia mai au în dotare astfel de tipuri de avioane. Polonia, a cumpărat avioane F16 noi, complet echipate, la preţul de 3,5 miliarde de dolari.

Interlocutorul meu – cu ani buni de experienţă la structura profilată pe achiziţionarea şi valorificarea de tehnică de luptă modernă-, mi-a specificat că pentru contractul cu Polonia, SUA au oferit Varșoviei un credit cu dobândă redusă, având termen de graţie 5 ani. Plus cel mai mare contract offset, întâlnit până în acel moment, în tranzacţiile internaţionale de armament, în valoare de 6,3 miliarde $. Acum, Polonia vrea să mai comande 48 de avioane și a deschis teritoriul național pentru instalarea unei baze a aviației americane, începând cu anul 2013.

Pentru neiniţiaţi, este util de semnalat că o asemenea ipoteză – mă refer aici strict la staţionarea unor escadrile de avioane de luptă americane – a fost avută în vedere la Pentagon şi în ceea ce priveşte România, vizat fiind, deloc întâmplător, un aeroport din Transilvania. Efectele disuasive obţinute fiind de la sine înţeles.

Iată că vine şi ORA FORŢELOR AERIENE ROMÂNE. Una anticipată de intervievatul meu, ce era apelat, amical, la Universitatea Naţională de Apărare, din Washington D.C.: Cervix/ Grumaz. Alias generalul Alexandru Grumaz.




Alte stiri din: Opinii Afisari - 1,169
Recomandarile Editorilor
Comentarii

 
Abonare newsletter
Mai cititi si ...
Fenomene meteo severe în România. Prognoza meteo pentru București Citeste