Cursele anulate sau întârziate aduc zilnic haosul la Aeroportul Otopeni. Practic, zborurile românilor spre Europa au devenit o loterie: în fiecare zi cursele aeriene au întârzieri de ore, asta dacă nu sunt direct anulate, fără explicații. Ce intenții au autoritățile.
Haosul este din ce în ce mai prezent pe Aeroportul Otopeni din cauza valului de curse întârziate cu orele sau chiar anulate. Vorbim de sute de curse întârziate și zeci de zboruri anulate săptămânal de operatori ca low-cost, dar și de companii de linie.
Săptămâna trecută, de exemplu, au fost 29 de curse anulate, dintre care 14 decolări. Din acestea o anulare de zbor s-a realizat din motive tehnice, alte două din motive diverse, dar restul de 26 de zboruri au fost anulate fără prea multe explicații, din motive neprecizate. Cele mai multe zboruri anulate au fost la WizzAir (8), restul fiind bifate la alți operatori, între care și TAROM. În plus, per total, săptămâna trecută s-au înregistrat pe Otopeni și 2.404 zboruri întârziate, între care peste 1.000 au fost de cel puțin 30 de minute.
Ieri, situația zborurilor anulate s-a înrăutățit brusc pe Aeroportul Otopeni. Asta după ce numai până la amiază WizzAir a anulat cinci zboruri. Este vorba de patru aterizări (W63280-PRAGUE, W43140-BOLOGNA, W43016-LEEDS și W43160-TREVISO) și o decolare (W43159-TREVISO). Alte două sosiri și șase decolări au fost întârziate de aceeași companie low-cost Wizz Air, dar trebuie precizat că asemenea măsuri au fost luate și de alți operatori.
ANPC nu poate face nimic
Din păcate, în cazul WizzAir, nimeni nu poate face nimic, și asta pentru că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu poate amenda companii cu sedii în alte țări, iar cei care au avut bilete la cursele anulate nu au altă cale decât notificarea prin Centrul European al consumatorilor. „Dacă vorbim de zboruri anulate de către companii ce nu îşi desfăşoară activitatea comercială pe teritoriul României, cu siguranţă Autoritatea noastră, din păcate, este legată de mâini şi picioare, nu avem altă cale decât notificarea prin Centrul European al consumatorilor al acestor situaţii“, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.
El a arătat că există un act normativ în Parlament şi speră să fie la dispoziţie în toamna acestui an, prin care operatorii vor trebui să aibă un reprezentant legal, pentru că în multe situaţii nu au niciun interlocutor, arată g4media.ro. Horia Constantinescu a explicat că, dacă era vorba de o companie românească, ar fi putut lua în primul rând măsuri, fie de încetare a practicii, dacă se dovedea că este una înșelătoare, sau o măsură mai dură de suspendare a activităţii pentru o perioadă mai lungă de timp.
„Încă de anul trecut, într-o discuţie cu Comisia Europeană şi cu comisarul european pe justiţie şi protecţia consumatorului, am arătat că este nevoie de o structură operativă europeană, alta decât în mod graţios să comunicăm de la unul la altul hârtii. Cred că regulamentele europene ar trebui adaptate vremurilor pe care le trăim, din păcate din ce în ce mai puţini piloţi, din ce în ce mai puţin personal navigant fac ca lucrurile să se complice din ce în ce mai mult“, a menţionat Horia Constantinescu.
Cum primești compensații
Șeful ANPC recomandă clienților companiilor aeriene care au probleme cu zborurile să sesizeze în continuare autoritățile europene, pentru a avea dreptul la compensații. De altfel, pe pagina de internat a Autorității există și formularul de depunere a unor astfel de solicitări adresate Centrului European al Consumatorilor. Acesta ar fi demersul gratuit, dar pe piață există și operatori economici ce obțin contra cost compensațiile așa cum sunt ele prevăzute de regulamentul european.
În particular, clienții care au avut probleme cu zborurile anulate se pot adresa direct companiei aviatice pe site-ul acesteia la secțiunea „COMPLIMENTS AND COMPLAINTS“, unde se introduc datele personale și ale zborului. Pe forumuri există persoane care susțin că au primit contravaloarea biletului în cont la numai câteva zile de la depunerea sesizării. Totuși, pentru compensații trebuie urmat drumul obișnuit explicat mai sus.
În principiu, în conformitate cu Regulamentul European nr. 261, consumatorii au dreptul să solicite compensații de până la 600 de euro pentru un zbor anulat, iar acest lucru este valabil chiar și în situația în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ.
În plus, și la zboruri întârziate pasagerii au dreptul la compensații. Conform regulamentelor, în general, pentru Europa (distanțe de până la 1.500 km), compensația pentru o întârziere mai mare de 3 ore este de 250 de euro.