Acasa Actualitate-InternaInvestigatiiLumea justitiei Romania ramane corupta in fata UE

Romania ramane corupta in fata UE

scris de Ziua Veche
0 afisari

Raportul interimar al CE referiritor la justitia romana prezentat marti, arata ca rezultatele obtinute in reforma justitiei sunt limitate, iar cazurile de coruptie la nivel inalt sunt tergiversate sau solutionate prin achitari controversate. Vezi aici raportul preliminar.

 

In ultimele sase luni, in domeniul justitiei, Romania nu a putut sustine un ritm alert al reformei asa cum s-a realizat la mijlocul anului trecut, alegerile prezidentiale cauzand intarzierea dezbaterilor parlamentare privind Codurile de procedura penala si civila, a caror adoptare va fi un pas important in reforma, potrivit unei variante interimare a raportului, citata de Mediafax. In acelasi timp, raportul noteaza ca sistemul judiciar a suferit mari pierderi de personal, “in contextul protestelor din septembrie anul trecut”.

UPDATE

Documentul CE considera ca Directia Nationala Anticoruptie (DNA) “a mentinut trendul ascendent” in activitatea desfasurata, iar obtinerea unui nou mandat de catre procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a constituit “un bun prilej pentru consolidarea rezultatelor din mandatul precedent”. Raportul vorbeste si despre faptul ca pedepsele aplicate de instante de pentru faptele de mare coruptie sunt, in general, prea indulgente si nu au efect de descurajare. Referitor la situatia privind deficitul de personal din sistemul judiciar, CE subliniaza ca aceasta nu s-a ameliorat, iar protestele din luna septembrie a anului trecut au agravat intarzierile privind rezolvarea multor cazuri, iar numarul de dosare aflate in lucru a crescut. Pe de alta parte, Romania a inregistrat un progres in ceea ce priveste unificarea jurisprudentei, parte ca rezultat al reuniunilor realizate in toate judetele din tara, precum si in privinta imbunatatirii procedurii de recrutare a inspectorilor judiciari, in sensul de a se asigura o acoperire geografica mai buna.

Reactii emotionale la Raportul UE pe Justitie

Imediat dupa publicarea de catre Comisia Europeana a Raportului intermediar privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare reactiile institutiilor din lumea justitiei nu au intarziat sa apara:

Ministerul Justitiei promite

“Principala semnificatie pozitiva a acestui raport este ca am reusit sa pastram cursul reformelor si am depasit faza angajamentelor. Am reusit sa pastram drumul drept, in pofida unui an 2009 complex din punct de vedere politic si economic (…) Comisia remarca si in acest raport rezultatele pozitive ale Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) din cadrul Ministerului Public. Este o apreciere implicita si fata de conducatorii Ministerului Public, respectiv DNA. Este o indicatie ca o serie de institutii din sistemul judiciar si din afara lui au ajuns la maturitate institutionala.De asemenea, este remarcata pozitiv activitatea Agentiei Nationale de Integritate (…) Vom continua sa sprijinim stabilitatea institutionala a combaterii coruptiei si independenta Justitiei. Ca factor integrator, ministerul a promovat aprobarea de catre Guvern a Comisiei interministeriale pentru monitorizarea MCV. La nivelul ministerului se lucreaza intens la proiectele legilor de punere in aplicare a noilor coduri. Codurile vor fi implementate doar atunci cand sistemul va fi pregatit din punct de vedere al infrastructurii, al resurselor umane si al asimilarii continutului normativ al acestora. Pana la intrarea in vigoare a noilor coduri, vom promova un proiect de lege pentru reducerea termenelor in cadrul procedurilor penale si civile. Vom continua sa pledam pentru eliminarea efectului suspensiv al ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate. Vom coopera cu CSM si ICCJ pentru solutionarea altor aspecte evidentiate in raport, precum jurisprudenta unitara si politica de resurse umane.

In cateva zile vom lansa in dezbaterea sistemului judiciar si a profesiilor juridice o Strategie pentru dezvoltarea sistemului judiciar in 2010 – 2013. Raportul de tara din vara va fi un moment – cheie pentru MCV. Pana atunci trebuie sa ne atingem obiectivele strategice. Acestea sunt: adoptarea codurilor de procedura, finalizarea proiectelor de legi privind implementarea codurilor, a proiectului de accelerare a judecatilor, adoptarea de catre Guvern a Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar. Vom forma un parteneriat intre minister si sistem, pentru reusita modernizarii Justitiei. Vom incerca sa dublam acest parteneriat de un consens politic pentru o agenda comuna in domeniul Justitiei”.

CSM va face

“Aprecierea generala fata de progresele inregistrate in realizarea reformei a fost in sensul unei stagnari fata de avantul luat in vara anului 2009. In ceea ce priveste activitatea CSM principala problema identificata este capacitatea sistemului de a face fata pierderilor de personal si protestelor din septembrie. Raportul apreciaza unele masuri luate de CSM in ceea ce priveste politica de personal, unificarea practicii si functionarea inspectiei judiciare. (…) Raportul CE mentioneaza progresele realizate cu privire la Inspectia Judiciara. in anul 2009 au fost recrutati noi inspectori, pe baza unei proceduri revizuite de catre CSM. Aceasta procedura a fost atacata de Procurorul General in instanta si asteptam rezultatului acestei actiuni. Daca va fi nevoie, vom recurge la revizuirea procedurii de recrutare a inspectorilor, potrivit hotararii ce se va da. Pentru asigurarea transparentei activitatii inspectiei judiciare a fost elaborat un volum de practica in materie disciplinara. Chiar maine va avea loc lansarea de carte, iar daca sunteti interesati va asteptam cu placere. Tot pentru asigurarea transparentei activitatii CSM, vom asigura cat de curand publicarea hotararilor pronuntate de sectiile CSM in materie disciplinara pe pagina de internet a consiliului, cu asigurarea protectiei datelor personale. Ghidurile de lucru ale inspectiei sunt elaborate si urmeaza sa fie aprobate de Plen in cel mai scurt timp, dupa ce au parcurs etapa consultarii instantelor si parchetelor. Ele vor asigura baza unei metodologii unitare de efectuare a controalelor si verificarilor. Un ultim aspect abordat in raportul CE se refera la unificarea jurisprudentei. Referitor la proiectul JURINDEX. Speram ca in cel mai scurt timp sa depasim blocajul creat ca urmare a unor neintelegeri – care credem ca pot fi remontate – cu partenerul nostru – Tribunalul Vrancea. In masura in care CSM nu va reusi deblocarea acestui proiect in varianta pe care am initiat-o acum un an, vom lua decizia de a continua proiectul pe cont propriu. Dupa ce am reusit publicarea deciziilor pronuntate de curtile de apel, CSM doreste cat mai repede sa treaca in etapa urmatoare, respectiv publicarea hotararilor pronuntate de tribunale. Acest proiect este extrem de important, atat pentru magistrati, deoarece contribuie la o practica unitara la nivel national, dar si pentru justitiabili si avocati, deoarece asigura predictibilitatea solutiilor. Consiliul Superior al Magistraturii este decis sa continue reforma sistemului judiciar si sa colaboreze cu oficialii CE pentru obtinerea celor mai bune rezultate in activitatile propuse si monitorizate”.

Parchetul General continua

“Ca urmare a prezentarii Raportului interimar pe justitie al Comisiei Europene, Biroul de Informare Publica si Relatii cu Presa din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este imputernicit sa prezinte o serie de rezultate ce au fost subliniate de acest raport: 1 – Validarea rezultatelor obtinute pe perioada primului mandat a condus la obtinerea de catre Procurorul General a unui nou mandat in vederea consolidarii acestora, cu accent pe: masurile adoptate pentru organizarea activitatii institutiei pe criterii de eficienta; realizarea unei politici penale coerente si unitare in beneficiul cetatenilor si al societatii: demersurile menite sa sustina indeplinirea, de catre Romania, a obligatiilor asumate in plan comunitar in ceea ce priveste reforma sistemului judiciar si lupta impotriva coruptiei. 2 – Selectarea componentei inspectiei judiciare este mentionata ca progres ca urmare a faptului ca Procurorul General a formulat recurs impotriva hotararii Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la modalitatea de selectie a inspectorilor. 3 – Desemnarea unui reprezentant al Ministerului Public care a participat la toate activitatile desfasurate de grupul de lucru privind individualizarea pedepselor. 4 – Consolidarea capacitatii institutionale a Ministerului Public de combatere a infractiunilor de coruptie, s-a realizat printru-n set complex de masuri care au urmarit o abordare strategica a fenomenului prin specializarea procurorilor, realizarea periodica de schimburi de experienta si bune practici, fiind apreciate ca eforturi considerabile masurile adoptate de Procurorul General in vederea cresterii eficacitatii parchetelor locale in gestionarea cauzelor de coruptie. A fost, astfel, subliniat rolul insemnat al elementului central al acestor masuri, reprezentat de obligatia elaborarii de catre fiecare parchet judetean a unei strategii proprii de lupta impotriva coruptiei, luand in considerare specificul fenomenului coruptiei la nivel local. Totodata, trebuie subliniat rolul Ministerului Public, care prin eforturi proprii, a conceput, publicat si distribuit fiecarei unitati de parchet un ‘Manual de bune practici in investigarea infractiunilor de coruptie’ realizat de practicieni cu experienta in materie din cadrul Ministerului Public, precum si ofiteri din cadrul Directiei Generale Anticoruptie, manual ce reprezinta un instrument de lucru extrem de util pentru procurori. Fata de concluziile Raportului interimar, dat astazi publicitatii, Ministerul Public va continua sa intreprinda toate demersurile in vederea remedierii anumitor deficiente in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei”.

0 comentariu

o norocoasa 29-04-2010 - 13:27

Despre concluziile astea se poate spune ca reprezinta arta de a ascunde „gunoiul sub pres”. Au reusit sa scoata vinovati din toate partile astfel incat sa nu deranjeze prea mult apele si sa nu cumva sa iasa cineva si sa spuna adevarul. Ce s-a intamplat acolo se practica la nivel national, iar adevarul este mult prea dur ca sa fie spus de la inaltimea unei functii de ministru. Le e frica sa spuna ca, de fapt, in spitalele din Romania se practica la scara larga folosirea anestezicelor de la un pacient la altul, poate si cate o saptamana. Si ne mai miram de ce au facut acele paciente soc toxico-septic? Ancheta nu putea sa scoata la iveal o asa concluzie, normal, pentru ca ar fi demonstrat ca sistemul medical din Romania este si el in stare de soc si ca poate deceda oricand din cauza subfinantarii. Asa ca era mult mai simplu sa amestece treaba cu anestezia, cu probleme ce tin de igiena si sa retinem cu totii ca din cauza mizeriei s-a intamplat ce s-a intamplat. Am nascut acolo si mizerie nu este. Nu vorbesc de personal de cat de dragut e personalul medical. Medicii sunt super OK, dar sa te fereasca Dumnezeu de asistente si de infirmiere, insa e valabil in toate spitalele! Slava Domnului ca n-am patit nimic in urma anesteziei!!!Cei de sus ar trebui sa se gandeasca de o mie de ori inainte de a taia bani de la sanatate, iar domnii conducatori de spitale ar trebui sa fie extrem de atenti pe ce dau banii cand vine vorba de materiale sanitare si medicamente. Oare ce ar scoate la iveala un astfel de control prin spitalele din Romania? Nu vreau sa-mi imaginez…

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult