Acasa Actualitate-InternaInvestigatiiLumea justitiei UPDATE: Razbunarea Curtii Constitutionale! Dupa CNSAS, si ANI e trecuta pe linie moarta

UPDATE: Razbunarea Curtii Constitutionale! Dupa CNSAS, si ANI e trecuta pe linie moarta

scris de Ziua Veche
0 afisari


UPDATE 16.30: Vineri, la sediul Ministerului Justitiei, s-a intrunit pentru prima data grupul de lucru pentru elaborarea noului proiect de act normativ privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate. Grupul de lucru este format din reprezentanti ai ANI si specialisti ai Ministerului Justitiei. Prima reuniune a fost precedata de o intalnire dintre ministrul Justitiei – Catalin Predoiu, presedintele ANI – Alexandru Catalin Macovei si secretarul general al ANI – Horia Georgescu. Oficialii Ministerului Justitiei au informat printr-un comunicat ca factorii de decizie din cadrul grupului de lucru iau in calcul si consultarea expertilor din zona societatii civile, avand in vedere interesul publicului fata de acest subiect.

UPDATE 14.30 : Sefii ANI cer o lege mai dura de control a integritatii

Presedintele ANI, Alexandru Catalin Macovei si secretarul general Horia Georgescu au luat vineri pozitie oficiala, in cadrul unei conferinte de presa cu privire la “scoaterea in afara legii” a ANI de catre judecatorii Curtii Constitutionale.

Alexandru Catalin Macovei a anuntat ca prima consecinta a deciziei Curtii Constitutionale, dupa ce aceasta va fi publicata in Monitorul Oficial va fi: “Declaratiile de avere nu vor mai fi publice! Dupa publicare se poate ajunge la o blocare a activitatii ANI. Marea majoritate a atributiilor – coloana vertebrala a ANI – vor fi afectate!” Presedintele ANI a informat ca la nivelul Guvernului s-a constituit deja un grup de lucru cu misiunea de a modifica legea de functionare a ANI astfel incat aceasta sa fie pusa in acord cu Constitutie. Problema cea mare pe acest subiect va fi reactia Parlamentului. Seful ANI a spus ca “asteptam dezbateri dramatice in Parlament, in conditile in care un sfert dintre parlamentari se afla in vizorul ANI!” Vorbitorii si-au exprimat speranta ca viitoarele modificari la legea de functionare a ANI “vor fi mai dure” decat cele prezente, si au conchis ca pana la publicarea deciziei Curtii Constitutionale in Monitorul Oficial si trecerea termenului de 45 de zile de la publicare, in care trebuie luate masurile legislative de modificare a legii pentru acordarea cu legea fundamentala, actuala lege de functionare a ANI va ramane in vigoare. Nici Catalin Macovei, nici Horia Georgescu nu au dorit sa comenteze faptul ca autoarea exceptiei de neconstitutionalitate in acest caz a fost facuta de avocata Alice Draghici, fosta membra a Consiliului National de Integritate (organul care supervizeaza activitatea ANI), dar au reclamat faptul ca ANI nici macar nu a fost citata in cadrul procesului in care s-a judecat exceptia de neconstitutionalitate. Oficialii ANI au avertizat insa ca cele intamplate nu sunt vazute cu ochi buni de catre autoritatile europene de la Bruxelles si exista toate premisele ca la raportul UE din vara Romania sa fie saanctionata in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, daca nu se va reglementa rapid de catre clasa politica blocajul in care este adusa institutia. O alta temere exprimata de vorbitori a privit si situatia a circa 40 de dosare ale inspectorilor de integritate, care au generat in cazul a numerosi primari si alti functionari publici, demiterea acestora ca urmare a problemelor de incompatibilitate constatate.

Horia Georgescu si Catalin Macovei

REACTII OFICIALE

Catalin Predoiu: “Am decis sa constituim un grup de lucru!”

„Asteptam motivarea Curtii Constitutionale a Romaniei, urmand sa reactionam institutional prin elaborarea unui proiect de act normativ”, a comunicat vineri ministrul Justitiei, Catalin Predoiu. Totodata, ministrul Justitiei a precizat ca „asigura ANI, in numele Guvernului, de intreg sprijinul pentru ca aceasta institutie sa continue sa isi desfasoare activitatea. Este foarte important, sa intelegem ca buna functionare a ANI este esentiala pentru indeplinirea conditionalitatilor impuse prin Mecanismul de Cooperare si Verificare. Potrivit celui mai recent Raport al Comisiei, dat publicitatii in martie 2010, capacitatea ANI a fost consolidata si progresele inregistrate in 2009 au fost extinse. Declararea neconstitutionalitatii unor prevederi ale Legii ar putea pune in pericol rezultatele bune obtinute pana in prezent de catre ANI si are avea un potential impact negativ asupra mecanismului. Am decis sa constituim imediat acest grup comun de lucru, chiar inainte de a avea motivarea Curtii Constitutionale, pentru a discuta tezele unui nou cadru juridic pentru functionarea agentiei. Noua reglementare va fi definitivata dupa examinarea motivarii deciziei Curtii Constitutionale. Sunt convins ca noul cadru juridic va fi un pas inainte atat sub aspectul tehnicii legislative, cat si al eficientei mijloacelor juridice puse la dispozitia agentiei, pentru a-si atinge scopurile stabilite prin Decizia Comisiei Europene 2006/928/CE din 9 decembrie 2006”.

Transparency International cere indreptarea legii ANI

Asociatia Transparency International Romania solicita Guvernului sa inainteze Parlamentului o propunere legislativa care sa corecteze neajunsurile legislative privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate cu maxima responsabilitate, astfel incat modul de reglementare a legii sa fie in deplin acord cu prevederile constitutionale. Asociatia subliniaza necesitatea existentei unei institutii de combatere administrativa a coruptiei prin managementul si controlul conflictelor de interese si incompatibilitatilor, precum si necesitatea existentei unui control centralizat si eficient al averilor celor care exercita functii si demnitati publice. „Aceasta componenta trebuie, insa, sa fie realizata in deplin acord cu standardele europene privind procedurile jurisdictional-administrative si protectia drepturilor individuale, astfel incat sa nu existe riscul ca rezultatele verificarilor sa fie declarate nule ca urmare a imperfectiunilor modului de instrumentare a cazurilor de catre ANI”, a comunicat TI – Romania pentru ziuaveche.ro. In opinia TI – Romania, proiectarea improprie a mecanismelor sau utilizarea improprie a acestora a condus in ultimii 10 de ani la lipsa de eficacitate a politicilor publice de prevenire si combatere a coruptiei.

Presedintele CNI a aflat din presa de decizia CCR

Suntem preocupati de situatia grava in care se afla Agentia Nationala de Integritate, institutie fundamentala pentru lupta impotriva coruptiei, dar si statul roman, in pericol de a nu putea indeplini una dintre conditionalitatile stabilite in cadrul Mecanismul de Cooperare si Verificare al Comisiei Europene„, a declarat vineri presedintele CNI, Nicu Marcu. „Asiguram ANI si celelalte institutii implicate de sprijinul nostru in identificarea solutiilor optime pentru punerea in acord, de urgenta, a dispozitiilor Legii nr. 144/2007 cu prevederile constitutionale”, a comunicat presedintele CNI. Acesta a precizat ca, in conformitate cu prevederile art. 147 din Constitutia Romaniei, Decizia Curtii Constitutionale este definitiva si general obligatorie, are putere numai pentru viitor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. „Dispozitiile legislative constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept”, se arata in comunicatul presedintelui.

ANI nu va mai putea sesiza parchetul

Ziuaveche a aflat ca Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie a fost sesizat de ANI, in perioada 01.01.2008-01.04.2008 cu un numar de 15 cauze, care privesc falsul in declaratii al unor demnitari sau persoane cu functii in aparatul administratiei locale.Aceasta statistica reiese din rapoartele de activitate trimestriala ale Sectiei de urmarire penala si criminalistica ale PICCJ. Din cele 15 sesizari, noua cauze sunt inca in lucru, pentru cinci dintre ele s-a dat neinceperea urmaririi penale, iar una dintre acestea a fost declinata la DIICOT. Procurorii din PICCJ cu care am discutat afirma ca toate dosarele care au la baza sesizarea ANI vor fi solutionate, deoarece decizia Curtii Constitutionale isi va produce efectele doar pentru viitor, nu si pentru cauzele aflate in lucru pana la data la care s-a constatat neconstitutionalitatea articolelor, fara de care ANI va ramane fara multe dintre competentele pe care le avea, inclusiv aceea de a investiga si de a sesiza parchetul. (Adina ANGHELESCU STANCU)

—————————-

Update 12.00: Judecatorul Curtii Constitutionale (CC) Ion Predescu ar avea zece conturi bancare nedeclarate, toate deschise in 2008, cu o valoare totala de 50.000 de euro, a reiesit in urma verificarilor Agentiei de Integritate, potrivit unor surse apropiate anchetei. ANI verifica de trei saptamani averea si interesele a sapte din cei noua judecatori ai CCR, mai puţin pe cele ale presedintelui Curtii, Ioan Vida, si ale judecatorul Nicolae Cochinescu, au declarat joi, pentru NewsIn, surse apropiate anchetei. Verificarile au fost demarate in urma unei sesizari..

Potrivit Agerpres, CCR a declarat neconstitutionale, miercuri, mai multe prevederi din Legea de functionare si organizare a Agentiei Nationale de Integritate, astfel incat ANI nu mai poate sa depoziteze declaratiile de avere si de interese, sa amendeze persoanele care nu le depun la timp, sa ceara confiscarea averilor sau punerea sechestrului pe acestea si nici nu mai poate sesiza parchetul, in cazul unor neconcordante in declaratii. in plus, declaratiile de avere si de interese nu vor mai fi publice.

Decizia a fost luata in urma unei exceptii de neconstitutionalitate ridicate de avocatul Alice Draghici, dupa ce ANI a cerut confiscarea unei parti din averea clientului sau, serban Bradisteanu. CCR a decis insa examinarea din oficiu a intregii Legi care sta la baza organizarii si functionarii Agentiei de Integritate

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a declarat neconstitutionale doua capitole din Legea de functionare a Agentiei Nationale de Integritate (ANI). Este vorba de Capitolul I, care include dispozitiile generale ale Legii, si Capitolul VI, care se refera la verificarea averilor, a conflictelor de interese si a incompatibilitatilor. Totodata, CCR a declarat neconstitutionale si articole privind publicarea declaratiilor de avere si de interese. Oficialii ANI vor lua pozitie vineri, in cadrul unei conferinte de presa..

Astfel, potrivit CCR, sunt in afara Constitutiei, capitolele I si VI din Legea de functionare a ANI (initiata de fostul ministru al justitiei, Monica Macovei). Capitolul I se refera la dispozitiile generale ale Legii de functionare a ANI si se refera la activitatea de verificare a averii dobandite in perioada exercitarii mandatelor sau la indeplinirii functiilor sau demnitatilor publice. Sau, dupa caz, a conflictelor de interese si a incompatibilitatilor. Totodata, vor fi neconstitutionale si procedurile in caz ca verificarile inspectorului de integritate constata ca exista o diferenta vadita intre averea dobandita pe parcursul exercitarii functiei sau demnitatilor publice si veniturile realizate in aceasta perioada, inclusiv procedurile de sesizare a organelor fiscale sau posibilitatea sesizarii organelor de urmarire penala in situatia in care se constata existenta unor probe temeinice privind savarsirea unor fapte penale. Un  alt capitol care a fost declarat neconstitutional este Capitolul VI din Legea ANI, capitol care se refera la verificarea averilor, a conflictelor de interese si la incompatibilitatilor. De asemenea, ANI nu va mai putea intocmi acte de constatare si nu va mai putea sa sesizeze perchetul daca exista probe sau indicii temeinice privind savarsirea unei fapte prevazute de legea penala. Legea stipula ca:” Agentia sesizeaza organul de urmarire penala sau organul fiscal competent daca exista probe sau indicii temeinice privind savarsirea unei fapte prevazute de legea penala. Verificarea efectuata de inspectorul de integritate se suspenda pana la solutionarea cauzei de catre organul judiciar, potrivit legii. in acest caz, termenul de prescriptie a raspunderii disciplinare se suspenda pana la reluarea verificarii de catre Agentie. Sesizarea organului fiscal competent se face in vederea stabilirii obligatiilor fiscale, potrivit legii”.

O alta prevedere a Capitolului VI declarata neconstitutionala este urmatoarea: „In cazul unui conflict de interese, toate actele juridice sau administrative incheiate direct sau prin persoane interpuse, cu incalcarea dispozitiilor legale privind conflictul de interese, sunt lovite de nulitate absoluta”.

Ce mai verifica ANI ?

Pe de alta parte, Curtea Constitutionala a declarat in afara legii fundamentale si o serie de prevederi ale articolului 11 din din Legea de functionare a ANI. Mai exact, la literele e,f si g, care prevad „e) asigura publicarea si mentinerea declaratiilor de avere si a declaratiilor de interese, pe pagina de internet a institutiei, daca aceasta exista, sau la avizierul propriu, in termen de cel mult 30 de zile de la primire. Declaratiile de avere si de interese se pastreaza pe pagina de internet cel putin 5 ani de la publicare, dupa care se arhiveaza potrivit legii; f) trimit Agentiei, in termen de cel mult 10 zile de la primire, copii certificate ale declaratiilor de avere si ale declaratiilor de interese primite, pe care Agentia le publica pe pagina proprie de internet, in termen de 30 de zile de la primirea acestora, si le mentine publicate pe durata prevazuta de dispozitiile lit. e); g) publica pe pagina de internet a institutiei, daca aceasta exista, sau la avizierul propriu, numele si functia persoanelor care nu depun declaratia de avere sau declaratia de interese in termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere, date pe care le comunica Agentiei”.

Incompatibili pe functii

Decizia CCR scoate in afara legii si posibilitatea ca persoana care a devenit incompatibila sa-si piarda functia de demnitate publica detinuta, dar si posibilitatea ca inspectorii ANI sa sesizeze organele competente sa aplice sanctiuni disciplinare demnitarilor si functionarilor publici gasiti in incompatibilitate sau ale caror averi au fost dobandite ilicit, daca acesata situatie a fost constatata in urma verificarilor.

Seful ANI lasa loc de indoiala

Intrebat de Dana Grecu la emisiunea ”Stirea zilei”, daca exista la ANI vreo investigatie deschisa pentru averea vreunuia dintre membrii Curtii Constitutionale, seful Agentiei Nationale de Integritate, Catalin Macovei, a declarat: ”Nu comentez dosare aflate pe rolul institutiei noastre”. Macovei a lasat sa se inteleaga ca ar fi pe rol astfel de dosare, dar nu comenteaza. Aceasta este o posibila manipulare a opiniei publice facuta de Macovei, pentru ca nimeni nu poate sa intre in sertarele secretizate ale institutiei sa vada daca asa este sau nu. Astfel, Macovei lasa opinia sa creada ca judecatorii Curtii Constitutionale au admis exceptia prin care ANI nu mai poate sa-si desfasoare activitatea, din pura razbunare.

Alice Draghici rade la urma

Doua capitole din legea de functionare a Agentiei Nationale de Integritate au fost declarate neconstitutionale in data de 14 aprilie, fiind admise partial o serie de exceptii de neconstitutionalitate ridicate de avocata Alice Draghici in cazul Serban Bradisteanu, au declarat si pentru HotNews.ro surse de la Curtea Constitutionala. Alice Draghici a declarat pentru HotNews.ro ca efectul deciziei CC este o reducere activitatii Agentiei de Integritate.

Alice Draghici: „ANI va deveni un fel de depozit al declaratiilor de avere. Nu va mai putea face sesizari, nu va mai avea activitate de control, singurul lucru pe care il va face ANI este sa inregistreze si sa depoziteze declaratiile de avere si sa-i amendeze pe cei care intarzie sa le depuna”. „Toate dosarele trimise in instanta de ANI trebuie clasate si toate dosarele trimise la instanta de contencios administrativ trebuie inchise”, a spus avocata Alice Draghici

Avocata Alice Draghici a contestat in dosarul Bradisteanu, in cazul caruia ANI a propus confiscarea sumei  de 3, 6 milioane de euro, mai multe articole din legea de functionare a ANI. Judecatorii Curtii au extins controlul de neconstitutionalitate pe capitolele I si VI, fiind declarate neconstitutionale.
„Aceasta decizie este o rusine, care nu poate fi egalata decat de decizia aceleiasi Curti cu privire la declararea neconstitutionala a legii de functionare a CNSAS. Reteta este simpla: atunci cand institutiile incep sa functioneze si ajung la nume mari, intra in scena Curtea Constitutionala, care desfiinteaza institutiile-problema. In cazul de fata, Alice Draghici a incercat sa rezolve dosarul clientului ei prin interventii la inspectorul de integritate si, pentru ca n-a reusit, a apelat la Curtea Constitutionala”, a declarat Laura Stefan, expert anticoruptie in cadrul Societatii Academice Romane

In 2008, ANI a sesizat instanta in vederea confiscarii a circa 3,6 milioane de euro si a inca 500.000 de dolari, sume ce ar fi fost obtinute nejustificat de medicul chirurg Serban Bradisteanu, in perioada in care acesta a fost parlamentar. Potrivit ANI din verificarea documentelor s-a constatat o diferenta vadita, nejustificata, intre averea dobandita si veniturile realizate in mod legal de catre medicul Bradisteanu.
Averea lui Bradisteanu, considerata de inspectori ANI ca nejustificata, coincide cu valorea mitei pentru care DNA l-a trimis in judecata in martie 2007. Bradisteanu, sef de sectie la Spitalul de Urgenta Floreasca, a fost trimis in judecata de procurori la 22 martie 2007, fiind acuzat ca ar fi primit mita aproape patru milioane de euro de la o firma ce distribuia produse medicale, in schimbul facilitarii unor licitatii.

Procurorii il acuza pe fostul senator PSD ca, in perioada 2001-2002, cand era presedintele comisiei de evaluare din cadrul unei licitatii organizate de Ministerul Justitiei pentru dotarea cu echipamente moderne a spitalelor din penitenciare, ar fi favorizat firmele doua firme din Elvetia si Austria.

Recent, ANI a investigat o serie de personalitati ale vietii politice pentru fals in declaratii sau  incompatibilitate. Printre acestia: Mircea Dinescu, Mariean Vanghelie, senatorii Mircea Diaconu, Mircea Cinteza si Paul Ichim. Si in cazul avocatei Alice Draghici, fosta membra a Consiliului National de Integritate (care coordoneaza ANI), inspectorii de integritate au cerut Senatului revocarea acesteia din functia de membriu al CNI.

Precedentul CNSAS

In 2008, CCR a declarat ca legea de functionare si organizare a Consiliului National de Studiere a Arhivelor Securitatii este neconstitutionala, in urma exceptiilor ridicate de avocatul Sergiu Andon, care-l apara pe Dan Voiculescu in procesul pe care-l avea cu CNSAS referitor la decizia de politie politica pe care a primit-o de la aceasta institutie. Principalul motiv al Curtii Constitutionale a fost ca instantele paralele sunt in afara constitutiei.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult