Acasa Actualitate-InternaInvestigatiiLumea justitiei Duel in CSM “Lupascu – Predoiu” pe miliardele datorate de stat magistratilor

Duel in CSM “Lupascu – Predoiu” pe miliardele datorate de stat magistratilor

scris de Ziua Veche
3 afisari

 

Judecatorul Dan Lupascu, membru al CSM, a transmis marti ministrului Justitiei, Catalin Predoiu, o propunere surprinzatoare pentru solutionarea conflictului izbucnit intre Guvern si Magistrati, pe tema datoriei de 3,4 miliarde de ron, reprezentand drepturi banesti restante neachitate de stat procurorilor si judecatorilor.


Aflat la sediul CSM, Dan Lupascu l-a informat pe ministru despre faptul ca amanarea de catre stat a platii drepturilor restante catre magistrati, reprezinta o datorie care se va rostogoli si care va marii continuu suma datorata. Invocand prevederile Codului civil, care vorbesc despre “compensatia legala”, in sensul posibilitatii stingerii pe cale amiabila a unor datorii reciproce intre doua parti, judecatorul Dan Lupascu a propus emiterea de catre Guvern a unui act normativ prin care, in schimbul datoriei statului catre magistrati, acestia sa fie scutiti o perioada anume de obligatia de plata a CAS-ului, impozitelor, fondului de somaj si alte dari catre stat, pana la compensarea datoriilor. Propunerea lui Lupascu a fost agreata de Plenul CSM, care a dispus ca toate instantele, parchetele si asociatiile profesionale ale magistratilor sa fie grabnic consultate, pentru a-si da acordul in privinta modalitatii de compensare puse in discutie. Ministrul Catalin Predoiu a replicat ca i se pare interesanta ideea si a informat ca o va transmite mai departe Ministerului Finantelor Publice pentru a se decide.

Interventia ministrului Predoiu

Propunerea lui Dan Lupascu a fost urmarea unei lungi interventii a ministrul Justitiei, Catalin Predoiu care a pledat pentru propunerea Ministerului Finantelor Publice de amanare pentru anul 2012 a platii titlurilor executorii privind unele drepturi salariale recunoscute prin hotarari judecatoresti in favoarea personalului bugetar. Redam interventia ministrului Predoiu:

Stimati membri CSM, ca si dumneavoastra, as fi preferat sa nu avem pe ordinea de zi o astfel de problema. Cauzele pentru care trebuie sa avem aceasta sedinta tin de trecutul institutional al guvernarii executive si al administrarii justitiei. Formal, contextul economic a fortat Ministerul Finantelor Publice sa propuna amanarea platii titlurilor in 2012. De asemenea, formal, prin forta imprejurarilor si efectul atributiilor pe care le am, imi revine sarcina sustinerii acestei propuneri in fata dumneavoastra. Cred ca este corect fata de toata lumea sa trecem in linii mari in revista cauzele, contextul si aspectele juridice ale problemei. Reamintesc faptul ca izvorul problemei dateaza in anul 2000, precum si ca ea a fost abordata spre rezolvare abia in 2008, gasindu-si o solutie sistematica si acceptata de sistem abia in 2009, prin legea de salarizare 330/2009 si ordonantele 75/2008, 71/2009 si 18/2010.

Aceasta rezolvare promovata de executiv (prin cele trei ordonante) si legislativ (prin legea citata), a fost precedata de o rezolvare continua prin jurisprudenta timp de 8 ani, asupra careia Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia 838/2009. E drept, executivul si legislativul ar fi trebuit sa intervina decisiv intre 2000 si 2008 pentru a nu se ajunge la decizia citata a Curtii Constitutionale, dar iata ca nu au facut-o si subscriu criticilor formulate pe aceasta tema. Cert este ca astazi Guvernul este pus in situatia de a plati hotarari judecatoresti reprezentand titluri executorii recunoscand drepturi salariale in cuantum de aproximativ 1,2 mld. lei in 2010, 1,2 mld. lei in 2011 si 1,2 mld. lei in 2012, reprezentand aproximativ 1% PIB, cu tot cu penalitati si dobanzi, sume de care, potrivit Ministerului Finantelor Publice, nu dispune. Iata principalele motive pentru care sustin astazi in fata dvs aceasta masura. As vrea insa sa fiti incredintati ca o fac cu parere de rau ca eforturile noastre constructive sunt din nou insotite de un context economic nefavorabil. Pe de alta parte, in ciuda celor de mai sus, pozitia noastra nu s-ar fi fixat in absenta unei decizii de admisibilitate a CEDO precum cea din cauza Krapyvnytskiy contra Ucraina, care statueaza ca un termen de 2 ani si 7 luni de executare a unei hotarari judecatoresti nu este nerezonabil atunci cand este vorba de o lipsa vadita de fonduri ale unei institutii de stat. In fine, aparent fara legatura cu problema noastra, de fapt in directa relatie cu masurile guvernului, as dori sa formulez cateva precizari legate de evolutii europene pe care le consider de prima importanta. Raportul de Convergenta din 12 Mai 2010, realizat de Comisia Europeana si Banca Centrala Europeana (in baza articolului 140(1) din Tratatul privind functionarea UE) arata ca deficitul la nivelul UE, care era in 2007 de -0.8% din PIB in UE27 si -0.6% in Zona Euro, va ajunge in acest an la – 7%. Datoria publica va ajunge la 84% din PIB in 2011 pentru UE27 si 88% in zona Euro. In sectiunea privind Romania, Raportul de Convergenta pe 2010 atrage insistent atentia asupra necesitatii adoptarii de catre Guvernul Romaniei a unor masuri suplimentare de consolidare bugetara. Termenul limita acordat Romaniei pentru corectarea deficitului bugetar excesiv este 2012, tinta fixata fiind de un deficit de doar 3% din PIB.

Bugetul pe anul 2010 adoptat de Parlamentul Romaniei in ianuarie avea ca tinta un deficit guvernamental general de 6,4% din PIB. In cadrul Raportului de Convergenta al Comisiei si BCE, este citata si Opinia Consiliului din Aprilie 2010 care deja „a invitat Romania:

  1. Sa implementeze strict masurile de consolidare fiscala agreate pentru 2010 […], sa specifice in Cadrul Bugetar pe Termen Mediu masurile de consolidare fiscala necesare pentru realizarea programului de tinte bugetare pentru 2011 si 2012;

  2. Sa imbunatateasca cadrul fiscal prin adoptarea si implementarea legii responsabilitatii fiscale si in special sa tina cont de analiza Consiliului Fiscal in conceperea si managementul politicii fiscale;

  3. Sa adopte si sa implementeze proiectul de lege privind pensiile care ar contribui semnificativ la imbunatatirea pe termen lung a finantelor publice”

Noua Comunicare a Comisiei Europene catre Consiliu si Parlamentul European privind Guvernarea economica intarita la nivel UE cere respectarea stricta a regulilor Pactului de Stabilitate si Crestere si propune obligativitatea unei proiectii bugetare multianuale serioase si a evaluarilor colegiale („peer reviews”) facute de omologii lor din alte state UE.

Propunerea Comisiei Europene, sustinuta de BCE si care urmeaza sa fie dezbatuta de Consiliu si Parlamentul European, este ca SM sa trimita proiectele de bugete la Comisie si la Consiliu inainte de a le discuta si adopta in parlamentele nationale. Noua Comunicare introduce si posibilitatea sanctionarii Statelor Membre ale UE care nu respecta regulile Pactului de Stabilitate si Crestere (regulile din Pact – deficit sub 3% si datorie sub 60% din PIB), prin conditionarea acordarii fondurilor europene de respectarea regulilor si chiar prin taierea fondurilor UE. In plus, Comisia cere ca SM membre care nu fac progrese suficiente in indeplinirea obiectivelor bugetare pe termen mediu sa fie obligate sa isi faca depozite cu dobanda pentru a le folosi ulterior in cazul unei noi crize financiare.

Presedintele Barroso a declarat recent ca «Nu putem avea o politica monetara comuna fara o politica economica comuna», iar «Politica economica a unui stat membru nu este doar o afacere nationala, ci este de interes comun». Iata de ce guvernul este tinut de aceste comandamente si trebuie sa procedeze la masuri austere de ajustare bugetara. Imi exprim inca odata regretul ca ne aflam in aceasta situatie si speranta ca vom depasi momentul cu intelepciune, tinand cont si de eforturile pe care guvernul le-a facut prin legea nr.330/2009 de a include in salariile magistratilor si personalului auxiliar a sporurilor de 65%, intr-un moment in care economia avea deja serioase probleme. Guvernul luat aceasta optiune tocmai pentru ca intelege sa asigure, in limita posibilitatilor, un statut rezonabil magistratilor.”

Propunerea lui Predoiu din 2008

Contactat telefonic, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, ne-a declarat ca in cursul anului 2008 el a propus verbal membrilor CSM, o solutie asemanatoare cu cea ridicata de judecatorul Dan Lupascu, in sensul acceptarii de catre magistrati a unor titluri de stat, in schimbul datoriilor, dar ca ideea nu a fost agreata pe atunci nici la Finante, si nici la CSM. Catalin Predoiu ne-a transmis ca in prezent Guvernul “este prins ca intr-un cleste” , intre o realitate economica care se situeaza la – 10% si cadrul legal privitor la drepturile magistratilor.

0 comentariu

gogu 04-05-2010 - 13:03

datile fiare vechi inapoi sa ne dea banii ca a fost mita fortata

sorge 04-05-2010 - 13:46

Astia seamana cu bancul ala cu 2 rusi si o femeie pe o insula pustie .
Dupa ce toata noaptea profita de biata femeie ,dimineata fac sedinta de partid si o declara curva .
Si parca imi aduc aminte ca Romania a platit 250 de milioane de euro .
Atunci cind au luat banii le a convenit ,acum ce mai vor ?
Sau era cineva din guvern care nu stia de aceasta vinzare la vremea ei ?

io 05-05-2010 - 09:13

puteau fi vindute si cu 1£ bucata, dupa care unul din faptasi putea deveni presedinte ca „lupta impotriva coruptiei”.
Oups, n-au pesedentie…

Whiskey Tango Foxtro 05-05-2010 - 10:29

misuna peste tot astia, scufunda tot

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult