Acasa Actualitate-InternaInvestigatiiLumea justitiei Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public 2010 – 2014

Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public 2010 – 2014

scris de Ziua Veche
4 afisari

.Ministrului Justitiei, Catalin Predoiu, a prezentat luni Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public 2010-2014, printr-o declaratie publica facuta la sediul Ministerului Justitiei:Astazi am transmis Consiliului Superior al Magistraturii, iCCJ, Curtilor de Apel, Ministerului Public si asociatiilor profesionale ale magistratilor Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public, elaborata de Ministerul Justitiei pe baza tezelor si principiilor aprobate de Guvernul Romaniei.

Strategia urmeaza sa fie discutata cu reprezentantii sistemului judiciar si ulterior supusa aprobarii Guvernului prin Hotarare de Guvern (…) Pe baza Strategiei urmeaza sa redactam un Plan de Actiune. Strategia cuprinde obiectivele fundamentale ale politicilor publice in sistemul judiciar in urmatorii patru ani. (…) Strategia va conferi predictibilitate, transparenta, coerenta si stabilitate actiunii Guvernamentale in sfera organizarii Justitiei. Fara indoiala, obiectivul fundamental al Strategiei este reprezentat de noile coduri: finalizarea procesului de adoptare a codurilor de procedura (inclusiv a legii privind executarea pedepselor), elaborarea legilor de punere in aplicare a acestora si realizarea studiilor privind pregatirea punerii in aplicare a celor patru coduri, pregatirea sistemului pentru intrarea in vigoare a codurilor. Strategia urmareste si alte obiective foarte importante:

 

  • Perfectionarea legislatiei-cadru aplicabile in sistemul justitiei prin ajustarea cadrului legislativ fundamental (legile justitiei);

 

  • Consolidarea institutionala a sistemului judiciar, in principal prin consolidarea capacitatii si responsabilitatii Consiliului Superior al Magistraturii, reorganizarea instantelor, reorganizarea Ministerului Public, finalizarea procesului de reorganizare a Ministerului Justitiei, eficientizarea Administratiei Nationale a Penitenciarelor, dezvoltarea Serviciului de Probatiune si reformarea Institutului National de Expertize Criminalistice;

 

  • Unificarea practicii judiciare si imbunatatirea pregatirii profesionale a magistratilor;

 

  • Consolidarea integritatii institutiilor din cadrul sistemului judiciar, prin promovarea standardelor etice si de conduita anticoruptie la nivelul tuturor profesiilor juridice; evaluarea eficientei mecanismelor preventive anticoruptie la nivel institutional si actualizarea acestora; cresterea gradului de implicare a societatii civile in agenda anticoruptie;

 

  • Finantarea corespunzatoare a justitiei prin asigurarea resurselor suficiente pentru implementarea codurilor si prin eficientizarea actiunii Ministerului Justitiei (inclusiv a Administratiei Nationale a Penitenciarelor) in domeniul accelerarii investitiilor si atragerii de fonduri europene;

 

  • Modernizarea statutului unor profesii juridice ori conexe sistemului justitiei; vor fi avute in vedere propuneri de imbunatatire a cadrului legal vizand exercitarea profesiilor de avocat, expert, notar, practician in insolventa, executor judecatoresc, traducator /interpret, ori dezvoltarea unor activitati insuficient promovate, precum medierea sau crearea profesiei de registrator comercial;

 

  • Agenda europeana si cooperarea internationala in domeniul justitiei vizeaza: cresterea increderii partenerilor europeni si internationali in calitatea si predictibilitatea activitatii sistemului judiciar roman; consolidarea capacitatii de coordonare interna in domeniul justitiei si implicarea activa a Romaniei in procesul decizional la nivelul UE;

 

  • Componenta de comunicare transparenta si promovare are in vedere masuri care sa conduca la cresterea increderii cetatenilor in actul de justitie.

MCV nu este tratat separat in strategie, deoarece conditionalitatile din cadrul MCV care tin de sistemul judiciar se regasesc printre obiectivele strategiei.   Cu aceasta ocazie, subliniez din nou faptul ca una din principalele recomandari ale Raportului intermediar al Comisiei Europene din luna martie este realizarea unui consens politic general pentru sprijinirea politicilor publice din Justitie, in special a implementarii noilor coduri. Toate organizatiile politice trebuie sa-si asume consolidarea independentei puterii judecatoresti, cea mai puternica garantie pentru respectarea drepturilor cetatenilor. Asa cum am afirmat de nenumarate ori in public si in cadrul CSM, asumarea rolului justitiei de arbitru in societate nu se poate face fara  asanarea morala a sistemului judiciar si a profesiilor juridice, chiar din interior. Aceasta nu este o problema care poate astepta o rezolvare pe termen mediu, este o necesitate a prezentului. Cetatenii asteapta acest lucru de la noi acum!”

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult