Acasa Actualitate-InternaInvestigatii Mafia din Portul Constanţa şi metoda “ţinut de 6”. Poliţişti arestaţi pentru corupţie

Mafia din Portul Constanţa şi metoda “ţinut de 6”. Poliţişti arestaţi pentru corupţie

scris de Doru Dragomir
41 afisari

Despre Portul Constanţa s-a spus de multe ori că este raiul hoţilor şi al contrabandiştilor. Au fost răsunătoare cazurile de contrabandă cu ţigări sau droguri pe care mass-media le-a prezentat de-a lungul timpului. În ultimii ani, însă, astfel de situaţii au fost din ce în ce mai rare. Ceea ce nu înseamnă că Portul Constanţa nu continuă să reprezinte o adevărată mină de aur pentru infractori.

Despre existenţa mai multor reţele de hoti în incinta Portului Constanţa se vorbeşte de multă vreme. Sporadic, câte un hoţ mărunt care fura cu spinarea un sac de fier vechi sau de cereale era prins de poliţie şi cercetat penal. Dar periodic se constatau furturi însemnate din vagoanele cu cereale, îngrăşăminte sau fier vechi, furturi ce nu puteau fi comise de către un singur om. Era evident că există reţele bine structurate care se bucură de protecţia paznicilor; paznici poliţişti sau/şi paznici ai firmei de pază angajată de către Administraţia Porturilor special pentru a se evita cazurile de furt. Dar fără un denunţător si fără o perioadă de filaj care să permită fie prinderea în flagrant, fie adunarea unor probe imbatabile la dosar aceşti hoţi nu puteau fi prinşi. Iar acest lucru s-a întamplat în luna noiembrie a anului trecut. Un poliţist de la Garda de Coastă (martor protejat, a cărui identitate nu a fost dezvăluită) a denunţat modul în care sunt comise furturile de anvergură. Iar anchetatorii au început filajul şi adunarea probelor. După mai bine de 4 luni, ei au putut prezenta probele grăitoare procurorilor şi, mai apoi, judacătorilor de la Tribunalul Constanţa.

Poliţişti paznici de lux pentru hoţi

Marţi seară, după mai multe ore de  audieri, judecătorii de la Tribunalul Constanţa au emis mandate de arestare preventivă pentru o perioadă de 29 de zile pe numele a 20 de persoane acuzate de corupţie şi  asociere în vederea săvîrşirii de infracţiuni. Concret, este vorba despre o reţea de hoţi care beneficia de protecţia şi sprijinul mai multor poliţişti şi agenţi de pază. Magistraţii constănţeni au admis propunerea procurorilor şi au emis mandate de arestare pe numele a 7 agenţi de Poliţie – Silviu Florian Ghica, Cadîr Demirel, Cosmin Buştiuc, Cristian Badea, Emil Boghiu, Cristian Moşoiu şi Alex Tiberiu Neacşu – angajaţi în cadrul Poliţiei Transporturi, ai Secţiei 5 Poliţie Constanţa şi ai Gărzii de Coastă. În acelaşi timp, au fost arestaţi şi 3 agenţi de pază de la firma Tomis Protect, care asigură paza Portului Constanţa; cei trei agenţi sunt Vasile Bulgaru, Cristian Marin Dumitru şi Simona Andrei. Atît poliţiştii, cât şi agenţii de pază, au fost paznici de lux pentru o reţea formată din peste 40 de hoţi, dintre care au fost arestaţi doar 10.

Potrivit anchetatorilor, în perioada noiembrie 2011-februarie 2012 poliţiştii şi agenţii de pază au sprijinit şi protejat reţeaua de hoţi, în schimbul unor sume de bani cuprinse între 50 şi 100 de lei. Concret, hoţii furau cu maşina, iar poliţiştii şi paznicii îi informau despre modul de organizare a acţiunilor de pază, urmărire şi identificare a furturilor. Uneori au asigurat chiar şi protecţia transportului de marfă până la destinaţie (centre de colectare a fierului vechi sau vreun depozit ilegal aflat în cine ştie ce văgăună uitată de lume, pentru a fi cât mai greu de găsit).

Anchetatorii spun că poliţiştii şi agenţii de pază se asigurau că grupul de hoţi a intrat cu bine în zona din care urmau să fure, iar apoi le „ţineau de 6”, să nu fie surprinşi de cineva. Au fost  date publicităţii chiar şi o serie de exemple concrete. Într-una din nopţi, angajaţii CFR au văzut hoţii în acţiune şi au sunat la 112 spunând că în triajul CFR sunt două maşini în care hoţii încarcă prada. Poliţiştii de serviciu au fost îndrumaţi spre acel loc, dar ei au anunţat hoţii să plece, iar apoi, ajunşi la faţa locului, au sunat Dispeceratul Poliţiei Transporturi şi au  informat că acolo  nu se află nimeni. Mai mult, poliţiştii le-au dat infractorilor sigilii de mai multe tipuri, toate cu regim special. Astfel că, după ce rupeau sigiliile vagoanelor cu marfă (cereale, fier vechi şi îngrăşăminte) şi le goleau, aveau grijă să închidă trapa vagonului şi să pună un nou sigiliu, în aşa fel încât la o simplă verificare   să nu fie constatat furtul. Aceasta era descoperit de-abia la destinaţia mărfii, când era mult prea târziu!

Marfa furată era imediat comercializată – fierul vechi furat dar şi circa două tone de cupru şi bronz furate din zona REMAT a portului au fost vândute la centre de colectare. Câştigul era imediat – din port, hoţii se opreau cu maşina plină de marfă direct la centru de colectare. Aici îşi primeau banii şi treaba era terminată. Uneori şi aceste transporturi erau însoţite de către un poliţist, pentru a fi evitate eventualele controale ale poliţiei constănţene. În ceea ce priveşte îngrăşămintele, existau mai multe depozite în care hoţii le duceau şi de unde le vindeau mai apoi sub  preţul pieţei. Spre exemplu, în localitatea Ciucurova din judeţul Tulcea au fost găsite 500 de tone de uree furată.

Reţea amplă

Potrivit procurorului de caz, Theodor Niţă, dosarul vizează o reţea de 57 de persoane, dintre care 40 de hoţi ce operau în Portul Constanţa. Iniţial au fost reţinuţi 12 poliţişti, însă au fost emise mandate de arestare numai pe numele a 7 dintre ei. În ceea ce priveşte hoţii, doar 7 dintre ei se află acum în spatele gratiilor. Pe numele a trei hoţi au fost emise mandate de arestare în lispă.

Deocamdată este dificil de estimat valoarea prejudiciului; cu atât mai mult cu cât încă nu se ştie de câta vreme acţiona această reţea în Portul Constanţa. Cercetările se află în plină desfăşurare. Vom reveni cu amănunte.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult