Acasa Actualitate-InternaInvestigatii Război pe gunoiul Adjudului

Război pe gunoiul Adjudului

scris de Ziua Veche
47 afisari

Serviciul de salubritate al oraşului Adjud este disputat între Urbis SA, care prestează această activitate din 2006 în baza Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare al Municipiului Adjud-Zone Private nr. 7466 încheiat cu Consiliul Local,  prelungit printr-un  Act Adiţional  din 2010 până în august 2017, şi o societate căreia Consiliul Local (CL) vrea să-i încredinţeze serviciul, Utilităţi Publice Municipale (UPM).

Război pe gunoiul Adjudului

Consiliul Local deţine 40% din acţiuni la Urbis, iar la UPM este acţionar unic. După ce CL a votat rezilierea unilaterală a contractului încheiat cu prima firmă, UPM a blocat cu un camion accesul la rampa de gunoi pentru maşinile Urbis (foto). În urma sesizărilor făcute de cele două părţi, comandantul poliţiei a ajuns la concluzia că demersul UPM nu are justificare în lipsa unei hotărâri judecătoreşti. Hotărârile CL Adjud au fost atacate în instanţă,  Tribunalul Vrancea, secţia de Contencios administrativ, stabilind primul termen  pe 20 decembrie. Însă autorităţile locale vor cu orice preţ să preia activitatea de salubritate înaintea pronunţării instanţei.

Săritul peste licitaţie

Marea miză, potrivit “Ziarului de Vrancea”, nu e doar acest contract, ci şi realizarea viitorului sistem unic de management integrat al deşeurilor, finanţat cu fonduri UE, care va avea un operator unic la nivel de judeţ. Din acest motiv, toate firmele din judeţ visează să prindă dacă nu întreg contractul, care e foarte mare, măcar o parte din el prin subcontractare. Aşa că, din dorinţa de a prinde proiectul european, primăria a luat salubritatea de la Urbis şi a dat-o fără licitaţie propriei societăţi. „Conform art. 30, alin. 12 din Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, atribuirea contractului de delegare de gestiune se face numai în condiţiile Ordonanţei de Urgenţă nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, respectiv cu organizarea licitaţiei publice pentru atribuirea contractului. Acest din urmă act normativ nu permite negocierea directă în vederea atribuirii contractului de delegare de gestiune a serviciului de salubrizare, ci obligativitatea organizării licitaţiei de atribuire”, se arată într-o adresă a Urbis către CL.

Într-un comunicat de presă, Urbis prezintă şi un alt motiv, mult mai convingător pentru acţiunile CL:  „Singura explicaţie pentru aceste fapte ale autorităţilor locale  este că în luna aprilie a anului 2011, pentru exercitarea unui management inadecvat, prin voinţa Adunării Generale a SC Urbis SA, Consiliul Local Adjud a fost revocat din funcţia de administrator al societăţii, fiind numit un Consiliu de Administraţie format din trei membri. În acest mod, reprezentanţii autorităţilor locale au pierdut controlul asupra veniturilor din serviciul de salubrizare şi din administrarea rampei de deşeuri a oraşului. Drept răzbunare, primarul Constantin Armencea a trecut la represalii faţă de noi, acţiuni concretizate printr-o serie de hotărâri adoptate de către Consiliul Local Adjud, având drept scop evident prejudicierea societăţii noastre”.

UPM: Dl primar a semnat, probabil, ca primarul

Costel Trif, director general al UPM,  ne-a declarat: „În data de 08.08.2012 a încetat de drept contractul de delegare a  gestiunii pe activităţile serviciului public de salubrizare, care fusese  încheiat pe 10 ani, din 2002 mai exact. La aceeaşi dată, firmei SC Urbis SA  i-a expirat şi licenţa de operare pentru aceste activităţi, şi anume:  precolectare, colectare şi transport deşeuri municipale. Mai avea şi o licenţă pentru depozitare controlată a deşeurilor municipale, care şi ea a expirat la aceeaşi dată. Au fost la negocieri la primărie, unde au fost de faţă atât prefectul, primarul oraşului, dar şi şeful Gărzii de Mediu”.  Referitor la faptul că Urbis deţine un act adiţional la contract semnat chiar de primar, Trif  ne-a spus: „Probabil că domnul primar a semnat ca primarul, dar acel act adiţional are un număr de înregistrare doar de la firma Urbis nu şi de la Primărie, pe urmă, nu are ştampila şi semnătura Consiliului Local, aşadar  este lovit de nulitate. Fiindcă orice act de acest gen trebuie să treacă şi să fie aprobat de CL“.

Faţă de acest aspect, cei de la Urbis susţin că primarul avea împuternicirea CL. Mai mult, se arată că UPM a primit cele două licenţe, eliberate de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), pe 20.08.2012, dată la care nu exista încă o hotărâre de atribuire a serviciului de salubrizare, hotărârile CL Adjud fiind adoptate pe 06.09.2012. Mai mult, reprezentanţii Urbis bănuiesc că ANRSC a tergiversat prelungirea licenţei lor, prin tot felul de chichiţe administrative, pentru a favoriza societatea concurentă.

Istoria Urbis

Urbis a fost înfiinţată pentru a prelua datoriile falimentarei Apoterm. În 2006, Urbis a fost vândută firmei lui Dorinel Umbrărescu, Spedition UMB, care a preluat datoriile de 800.000 lei ale Apoterm. Umbrărescu a vândut,  în august 2009, pachetul majoritar de acţiuni societăţii Bostrust SRL, care acum deţine 54,65% din acţiuni, CL Adjud – 41,09%, Ecorino SRL – 2,84%  şi Dan Simionescu – 1,42%. Urbis avea, la data schimbării acţionariatului, datorii la furnizori de 953.373 lei, din care 350.000 lei erau datorii purtătoare de penalităţi de 0,1% pe zi. Alimentarea cu apă a fost transferată către operatorul judeţean din 2008, însă pierderile din funcţionarea acestui serviciu au rămas tot la Urbis. Conturile societăţii erau blocate şi avea doar două utilaje exploatate intensiv. Rata de încasare era de 57,6% din cifra de afaceri, iar creanţele se încasau cu mare greutate.

Potrivit celor de la Bostrust,  ei au majorat capitalul social cu 760.000 lei şi au creditat societatea cu 50.000 de euro pentru cumpărarea unui camion de colectare a deşeurilor. Ei nu s-au folosit de dreptul de a numi administratorul decât în 2011, după ce au descoperit lucruri necurate în gestionarea firmei.  Urbis a fost implicată şi în proiectul cu finanţare europeană „Sistem management intregrat informatizat” cu o valoare de 280.000 euro, derulat de autorităţile din Adjud şi Mărăşeşti. Anul trecut, Urbis a reuşit, pentru prima dată în istoria ei, să obţină profit şi să dea dividende acţionarilor. Primăria Adjud a primit suma de 278.215 lei, ca redevenţă.

Urbis va cere 2 milioane de euro ca despăgubiri, cât estimează cifra de afaceri din perioada 2012–2017, dacă va fi împiedicată să-şi desfăşoare activitatea. Mai nou, primarul spune că vrea asociere între cele două firme, cu UPM la conducere, până se va pronunţa justiţia.

Deşeuri periculoase în groapa de gunoi

Procurorii din Vrancea au prins în flagrant delict, în august 2011, la groapa de gunoi a municipiului Adjud, un şofer al firmei Quartek Grup SRL Bacău când se pregătea să descarce 22 de tone de emulsii uzate, care ar fi trebuit să ajungă la o rafinărie din Prahova. Pentru complicitate, a fost trimis în judecată şi Traian Bou, şofer la UMP. Bou se face vinovat pentru că firmei din Bacăui se permitea, de mai multă vreme, deversarea emulsiilor periculoase. Surse din apropierea anchetei declarau pentru „Ziarul de Vrancea“ că s-a investigat şi implicarea primarului Constantin Armencea, dar şi a altor funcţionari, fără a se putea dovedi o legătură direct cu reprezentanţii firmei vinovate de deversarea ilegală a deşeurilor.

La Adjud, războiul gunoiului continuă!

Citeşte mai mult aici

1 comentariu

Costin R 03-12-2012 - 16:21

Trif si Grecea sunt niste banditi pe care Armencea nu-i mai poate tine in frau. Nu prea mai asculta de nimeni. Ei combina si la ANRSC cu oamenii mafiei din sistem. Sun prieteni cu unul Banoiu sau cam asa ceva si cu sageata lui de la Botosani, un fost pdl-ist care controleaza si mulge companiile din zona.

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult