La propunerea lui Nicușor Dan, Consiliul General a votat joi, pe 22 decembrie, noi tarife pentru parcare, în București.
La acest moment, cine vrea să își lase mașina pe locurile de parcare publice cu plată din București – adică acelea trasate cu linie albastră – trebuie să achite un tarif. Acesta depinde de zonă și de perioada de ocupare a locului de parcare.
Spre exemplu, în zona 0 – marcată cu roșu pe harta interactivă de mai jos – prețul pe care îl plătește un șofer pentru un loc de parcare este de 10 lei/h, în primele 2 ore. Din a treia oră, însă, tariful crește la 20 lei/h (ca să descurajeze parcarea de lungă durată în centrul orașului – n.red.).
Pentru zona 1 (marcată cu albastru pe harta interactivă -n.red.), tariful este de 5 lei/h, dar se dublează din a treia oră consecutivă de parcare.
Iar pentru zona 2 – adică cea marcată cu galben – tariful este de 2,5 lei/h.
Ce se schimbă și cât plătim
Consiliul General a adoptat joi modificări de preț, care să se aplice de de la 1 martie 2023. Modificările au fost adoptate cu 44 de voturi, o abținere și niciun vot împotrivă.
În consecință, ora pe parcare va costa 5 lei, indiferent de zonă.
Tariful nu mai crește, după un anumit număr de ore de parcare.
În plus, toată lumea – de la persoane fizice, la firme și instituții – ar urma să achite parcarea. Încă de la finalul lunii noiembrie viceprimarul Stelian Bujduveanu (PNL) a anunțat că le-a transmis deja instituțiilor locale și centrale că le va elimina gratuitățile pentru parcare.
În schimb, vor exista facilități.
Pentru cei care parchează des pe locuri cu plată, tariful orar de 5 lei ar deveni foarte repede împovărător.
Spre exemplu, pentru o zi de lucru s-ar ajunge la 40 de lei, iar pentru o lună, la 840 de lei cheltuiți doar pe parcare.
Așa că bucureștenii, dar și firmele și instituțiile care folosesc zilnic locurile de parcare trasate cu albastru vor putea încheia abonamente în valoare de 30 lei/zi sau 500 lei/lună.
Autocarele folosite în industria cinematografică vor putea parca contra sumei de 20 lei/h.
Riveranii din centru plătesc, dar nu primesc loc rezervat
Prețuri preferențiale vor avea riveranii care – în lipsa locurilor de parcare de reședință din zona lor – sunt nevoiți să își lase mașinile pe locurile publice cu plată, trasate cu albastru.
Aceștia vor plăti 50 lei/lună sau – dacă își fac abonamente – vor achita 500 lei/an.
Tot 500 de lei pe lună plătesc și bucureștenii care își închiriază locuri de parcare în zona B a orașului. Doar că aceștia au un loc rezervat pe care parchează.
L-am întrebat pe directorul Companiei Municipale Parking SA, Constantin Olaru, cum vor sta lucrurile pe locurile publice cu plată.
„Nu va mai exista noțiunea de «rezervare». Riveranii vor achita aceste sume și vor putea parca în zonă, pe locurile publice de parcare. Dar nu vor primi un loc pe care să parcheze doar ei.
Tocmai de aceea, credem că riveranii vor găsi locuri de parcare”, a precizat Constantin Olaru pentru Spotmedia.ro.
Cine va parca gratuit
Posesorii de mașini electrice și hibride înmatriculate în București vor putea parca, în continuare, gratuit pe locurile publice cu plată, dar numai dacă se vor înscrie în Registrul Informatic al autoturismelor electrice și hibride pe care îl va ține Compania Municipală Parking SA.
Mașinile electrice și hibride care nu sunt înmatriculate în București nu beneficiază nici acum de parcare gratuită.
Pentru mașinile hibride, parcarea va fi gratuită doar pentru următorii 2 ani, potrivit hotărârii adoptate de CGMB. Pentru mașinile electrice, gratuitatea a fost stabilită pe termen nelimitat.
Va exista și o excepție.
Firmele care montează, pe domeniul public, porți de încărcare a mașinilor electrice vor avea nevoie și de un loc de parcare (unde staționează mașina, pe durata alimentării).
Aceste societăți vor fi obligate să achite 500 lei/an pentru locul de parcare din proximitatea porții, pe care îl vor ocupa clienții veniți să își încarce mașinile.