Acasa Actualitate-InternaPolitica interna Băsescu muşcă din Putere

Băsescu muşcă din Putere

scris de D.S.S.
7 afisari

Preşedintele Traian Băsescu a făcut, duminică, un apel la politicieni pentru a renunţa la „populisme”, adăugând că situaţia în UE şi prin urmare şi în România este una fragilă din punct de vedere economic

Băsescu muşcă din Putere

Vreau să se ştie că nu este de tolerat niciun fel de populism. Situaţia în jurul nostru, în UE, este fragilă, ca urmare este fragilă şi în România. Orice populisme pot dezechilibra echilibrele macroeconomice şi ne-am bate joc de sacrificiile pe care le-au făcut românii, în mod deosebit în 2010 şi 2011, prin cele ce au suferit ca urmare a aplicării programului de austeritate.

Fragilitatea situaţiei generale ne obligă la prudenţă„, a afirmat şeful statului, într-o declaraţie de presă susţinută duminică, după întrevederea avută la Palatul Cotroceni cu misiunea comună a FMI, CE şi BM.

Citeşte declaraţia integrală a şefului statului:

Bună ziua. Misiunea Fondului, Uniunii Europene şi Băncii Mondiale s-a încheiat. Cu această ocazie am avut o discuţie cu reprezentanţii celor trei stucturi internaţionale şi v-aş prezenta câteva elemente de interes public, urmând ca în cursul zilei de mâine Premierul să intre în detalii, în explicarea programului, ce-i de făcut în continuare, ce s-a făcut. Eu mă voi limita la câteva aprecieri comune, dacă vreţi, ale delegaţiei mai înainte pomenită şi ale mele. Programul derulat de Guvern a contribuit în mod esenţial la consolidarea creşterii economice, deci s-au creat condiţiile pentru o creştere economică, relativ mică anul acesta şi mai puternică anul viitor. De asemenea, tot ca urmare a derulării programului de către Guvern, România şi-a menţinut stabilitatea fiscală şi financiară. Un alt element al concluziilor este acela că s-a reluat creşterea economică, uşoară, dar s-a reluat. România este într-un proces de creştere. Iar evaluarea pentru anul 2011 se menţine, evaluarea Fondului, creştere economică 1,5%, urmând ca în anul 2012 să înregistrăm o creştere economică de 3,7%. Deci aici a intervenit o reducere de la 3,9% la 3,7% pe fondul evoluţiilor internaţionale. De asemenea, s-a constatat un lucru îmbucurător, faptul că deficitul de cont curent se menţine sub 5% şi aceeaşi perspectivă este şi pentru anul 2012, un deficit de cont curent sub 5% din produsul intern brut. Aceasta, altfel tradus înseamnă că România e, începe să devină competitivă. Aduceţi-vă aminte că în anul de graţie 2008, când am avut o creştere economică de aproape 8% deficitul de cont curent era de 13,5% din produsul intern brut. Deci s-a produs o pierdere masivă de competitivitate. În momentul de faţă, România a recuperat această pierdere de competitivitate şi principalul motor este chiar exportul. Aprecierea experţilor este că sectorul bancar este bine capitalizat. Deci din punct de vedere al băncilor care funcţionează în România nu există riscuri. Trebuie însă să urmărim cu atenţie evoluţiile acestor bănci în raport cu băncile mamă, lucru pe care Banca Naţională îl face foarte bine în momentul de faţă.

Fondul Monetar Internaţional, Uniunea Europeană şi Banca Mondială au constatat rezultatele privind ţintele cantitative şi agenda reformelor structurale şi constatarea este că toate obiectivele pentru această a doua revizuire a acordului în curs au fost atinse, mai puţin arieratele la întreprinderile de stat care s-au stabilizat în trimestrul doi, dar nu au început încă să fie diminuate. Deficitul pe primele şase luni ale anului se încadrează în cifrele convenite cu cele trei instituţii, fiind chiar mai mic decât cel prognozat, acest lucru datorându-se la trei factori – doi pozitivi, unul, aş spune, relativ negativ, dacă îl privim la suprafaţă. Cei doi factori direct pozitivi sunt: o realizare a veniturilor cu puţin peste cele prognozate, deci venituri mai bune probabil în urma activităţilor, acţiunilor din vămi, din Portul Constanţa, în combaterea traficului de ţigări, a evaziunii fiscale, veniturile reralizate au fost mai bune decât cele estimate. De asemenea, cheltuielile curente au fost mai mici decât cele prognozate, cele prinse în buget, ceea ce, de asemenea, nu este rău. Şi un al treilea motiv al realizării unui deficit mai mic decât cel prognozat este legat de nerealizarea integrală a investiţiilor. Având în vedere procentul mic dintre investiţiile prognozate şi cele realizate, aici am o observaţie: este posibil ca nu tot ce s-a lucrat să fi fost facturat până la 30 iunie, motiv pentru care încă sper că investiţiile se vor realiza integral anul acesta. A intervenit o înţelegere în cursul acestei misiuni şi anume ca deficitul pe care ni-l asumăm pentru anul 2012 să nu mai fie 3% pe cash, ci 3% ESA, ceea ce înseamnă circa 2,5% – 2,7% pe cash, funcţie de ce se va constata atunci când vor fi evaluate toate societăţile de stat. Măsuri, în continuare, le voi prezenta generic, repet, Premierul va intra în detalii mâine, cu explicaţii în numele Guvernului. Eu vă prezint doar concluziile discuţiei de astăzi.

Prioritare în acţiunea guvernamentală în perioada următoare rămân revederea sistemului de taxe – şi aici nu aş vrea să se înţeleagă faptul că am putea să gândim la mărirea taxelor. Nu. Urmează să analizăm împreună cu experţii Fondului şi ai Uniunii Europene sistemul actual de taxe şi diminuarea numărului de taxe în codul fiscal viitor. Sperăm ca această lucrare să fie încheiată până la sfârşitul anului. De asemenea, prioritare în acţiunea guvernamentală rămân societăţile de stat din punct de vedere al pierderilor pe care le înregistrează şi al arieratelor. Aşa cum v-am spus, trimestrul doi marchează o stopare, cel puţin aparentă, a creşterii arieratelor. Societăţile vor fi în continuare în atenţia Guvernului şi toate cele peste 100 de societăţi care până acum erau mult prea autonome, deşi erau societăţi de stat, raportează lunar situaţia la Finanţe pentru a putea fi monitorizate. Îmbucurător este că s-au întreprins paşii necesari, conform acordului cu cele trei instituţii, în vederea pregătirii concursurilor pentru management privat, românesc sau străin, şi, de asemenea, au început la unele dintre societăţi, chiar procese de restructurare în avans faţă de programul stabilit. O altă prioritate este sistemul de sănătate. Şi aici aş vrea să fiu extrem de clar: faptul că s-au închis nişte spitale care nu erau performante şi care nu puteau garanta niciun fel de siguranţă pacientului nu înseamnă miezul reformei în sistemul de sănătate. Vă pot spune că sănătatea va primi 300 de milioane, în mod deosebit pentru a acoperi arieratele unor spitale – arierate la medicamente, la echipamente, la ce or avea acolo – şi mai pot beneficia şi de alte fonduri numai cu condiţia îndeplinirii unor paşi. Adică, exact comportamentul pe care îl avea Fondul cu România când trăgeam tranşe la fiecare trei luni, exact acelaşi comportament îl va avea Guvernul cu sistemul de sănătate – mai primeşte o tranşă de bani, în afara celor 300 de milioane, dacă se întâmplă un pas; primeşte şi a doua tranşă, dacă se întâmplă şi al doilea pas; primeşte a treia tranşă, dacă se întâmplă şi al treilea pas; numai în aceste condiţii.

Aici vreau să fiu foarte clar: sistemul de sănătate din România este subfinanţat şi principalul motiv este contribuţia mică pe care o avem, ca salariaţi, la fondul de sănătate, pe de o parte. Pe de altă parte, numărul mic de contributori în raport cu numărul de utilizatori ai sistemului de sănătate. Dar asta nu înseamnă că putem accepta ideea lipsei de control a cheltuielilor în sistemul de sănătate. Deci, înainte de a primi bani, sistemul de sănătate trebuie să-şi pună transparent cheltuielile sub control. Am observat campania declanşată de diverşi interesaţi, unii interesaţi, alţii voluntar, pentru că tot e o ocazie să spui lucruri rele, eventual, despre Guvern, despre Preşedinte, dar vreau să ştiţi că nu va ceda nimeni. Până nu se pun cheltuielile din sănătate sub control, nu ne putem gândi în mod serios la mărirea bugetului sănătăţii, pentru că nu este un buget care provine din contribuţii. Trebuie să luăm bani, de la investiţii, din alte părţi ca să ducem la sănătate şi Guvernul îi va lua, dar în primul rând trebuie puse sub control cheltuielile din sistemul de sănătate. Un alt obiectiv pentru perioada următoare este continuarea luptei împotriva evaziunii fiscale şi nu în ultimul rând îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor europene – este un alt obiectiv major. Cu certitudine, Premierul vă va prezenta şi multe alte obiective pentru perioada următoare. Eu mă limitez la acestea care au fost discutate şi vreau să ştiţi că nu sunt în afara atenţiei programului guvernamental.

Câteva concluzii ale experţilor cu care m-am întâlnit astăzi, în primul rând, un lucru îmbucurător: România şi-a îmbunătăţit foarte mult credibilitatea în urma aplicării programelor pe care le-a aplicat în 2009, în mod deosebit în 2010 şi 2011. Chiar s-a evocat faptul că imediat după începutul anului 2009, deci în primele luni, CDS-ul României era undeva la 750, 780, iar astăzi a coborât în jurul a 250. Deci România se finanţează mult mai ieftin. De altfel, în 2009 nu ne mai puteam finanţa din cauza costului extrem de ridicat ca urmare a exceselor anului 2008. Tot rostită de experţii cu care m-am întâlnit astăzi, fraza că România este într-o situaţie mult mai bună decât multe state membre ale Uniunii Europene şi ale zonei euro şi eu nu fac decât să reproduc ceea ce mi s-a spus astăzi. Ştiam şi eu, dar dacă vă spuneam din proprie iniţiativă imediat ar fi fost decredibilizat mesajul, că aşa e la noi.

Aş încheia făcând un apel în primul rând la seriozitate din partea partidelor politice şi în mod deosebit din partea partidelor ce alcătuiesc arcul guvernamental, majoritatea guvernamentală. Vreau să se ştie că nu este de tolerat niciun fel de populism. Situaţia în jurul nostru, în Uniunea Europeană, este fragilă, ca urmare este fragilă şi în România. Orice populisme pot dezechilibra echilibrele macroeconomice şi ne-am bate joc de sacrificiile pe care le-au făcut românii în mod deosebit în 2010 şi 2011, prin cele ce au suferit ca urmare a aplicării programului de austeritate. Am reuşit să ne reechilibrăm şi fragilitatea situaţiei generale ne obligă la prudenţă. Chiar am avut aproape un sentiment de revoltă. Vedeam politicieni care nu au avut curaj să anunţe măcar o măsură de austeritate, în schimb de câteva zile anunţă măririle de salarii, de pensii, de adaosuri. Apel la toţi cei predispuşi să facă un mare rău României – ruperea echilibrelor fragile în care ne aflăm şi care s-au obţinut cu costuri extrem de ridicate din partea populaţiei. Este un apel la raţiune. Sunt convins că oricâte eforturi de discreditare s-ar face, până la urmă românii vor înţelege că am făcut nu ce ne-a plăcut, că nimănui nu-i place să ia bani din salarii, să introducă taxe suplimentare, impozite pe pensii sau să ia măsuri de austeritate. Nu le-a făcut nimeni cu plăcere, dar le-am făcut pentru că a trebuit. Şi din cauza unor politicieni nu este de tolerat stricarea acestor echilibre şi implicit revenirea la o situaţie dificilă. Ca atare, aştept de la politicieni, şi în mod deosebit de la cei din arcul guvernamental, seriozitate, responsabilitate, pentru că am ieşit din momentul extrem de dificil. Intrăm într-o perioadă de uşoară creştere economică şi este păcat să stricăm aceste echilibre de dragul populismului. Populismul nu mai funcţionează nici în Europa şi cu atât mai puţin în România. Vă mulţumesc mult! Vă doresc o duminică plăcută, atât cât a mai rămas! La revedere!”

5 comentarii

ionion 01-08-2011 - 00:43

io cred ca vorbeste de michel antonescu si michel ponta, niste misei ca se poarta iresponsabil.
adica cum, cum sa incredintam tara pe mainile lor, pai ce suntem prosti?

urbos 01-08-2011 - 01:43

Ce titlu oligofren, de parca nu naparca securista Basescu e Puterea.
Locul acestui Ceausescu e la Targoviste.

Ciu Huhu 01-08-2011 - 05:45

Tocmai el, Basescu cel mai mare populist din Istoria Romaniei, tocmai el cere politicienilor sa renunte la populisme?
Asta se cheama ipocrizie si nerusinare fara margini!

Florin 01-08-2011 - 16:51

Bulgarii, in comparatie cu romanii s-au finantat mult mai ieftin in ultimii 2,3 ani (ei n-au luptat cu puterili inflationare;)

IMMurile romanesti au picat a mustele dupa bomba atomica.

Pribeagul 01-08-2011 - 23:30

Discurs neconvingator, sau mult mai putin convingator decit „discursul” lui Cristinel Vecerdea:

https://www.ziuaveche.ro/caricaturi-2/bani-bani-bani-43244.html

Facatoru’ de bani, creatorul de avutie este Ilie de la scularie si nu „oameni de afaceri” gen Vintu sau Patriciu.

Pentru a putea afirma ca suntem pe drumul cel bun, Ilie de la scularie si avutia creata de el trebuie aparati de sirul nesfirsit de hoti, fapt care nu s-a realizat inca.

„De asemenea, s-a constatat un lucru îmbucurător, faptul că deficitul de cont curent se menţine sub 5% şi aceeaşi perspectivă este şi pentru anul 2012, un deficit de cont curent sub 5% din produsul intern brut. Aceasta, altfel tradus înseamnă că România e, începe să devină competitivă.” Oare asa-i?

„sistemul de sănătate din România este subfinanţat şi principalul motiv este contribuţia mică pe care o avem, ca salariaţi, la fondul de sănătate…” Oare asa sa fie? Calculele, cele mai simple, ne arata ca din salariul brut a lui Ilie de la scularie 31.5% se duce la stat. Calculele mai elaborate arata ca 60-90% din valoarea creata de Ilie de la scularie se duce sub diverse forme la stat. O mare parte din aceasta avutie este distribuita de stat hotilor. Statul nu este ceea ce ar trebui sa fie, ci a devenit, pe nesimtite, tatal hotilor.

Domnule Presedinte, cit de mare ar trebui sa fie contributia lui Ilie de la scularie ca situatia sa fie OK?

Domnule Presedinte, adevarata problema a scumpei noastre patrii sunt hotii care din salarii de bugetari sau sugind sub alte forme tita bugetului au ajuns sa aiba averi de milioane de euro, in timp ce Ilie de la scularie… indreapata saibe.

Auzi ce blasfemie striga pe posturile TV dl Jeffrey Franks al FMIului: contractele de stat din domeniul energiei si gazelor trebuie sa fie publice. Auleo, ce ne facem, hotilor!

Mai domnule Frenks, ia spune-ne noua, sa nu murim prosti, cum se face ca Bechtel ne ia pe Km de autostrada 20-30 mil de Euro?

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult