Din patru in patru ani partidele si politicienii isi aduc aminte ca au nevoie de voturi pentru a ajunge in diverse functii pe care si le doresc si incearca sa faca acest lucru prin orice mijloace. Desi este considerata infractiune, metoda prin care se ofera diverse obiecte materiale este din ce in ce mai raspandita si la asta au apelat si liberalii, anul trecut, in campania pentru prezidentiale.
Acest lucru este demonstrat si de un contract, in posesia caruia a intrat ziuaveche.ro, incheiat de PNL cu o societate ce ii apartine deputatului si vicepresedintelui PNL Relu Fenechiu.
Respectivul contract de vanzare-cumparare de bunuri mobile a fost incheiat pe data de 15 octombrie 2009 – putin inainte sa inceapa oficial campania electorala pentru prezidentiale – si viza ca furnizorul, SC La Rocca SRL, sa ofere liberalilor 214.000 bucati de paturi inscriptionate, 99.000 de bucati de seturi constituite din caciula si fular inscriptionate si 53.334 de treninguri inscriptionate. Valoarea contractului s-a ridicat la 945.455 euro, suma ce include si TVA. In contract era prevazuta obligativitatea ca marfa sa fie livrata la sediul de campanie al presedintelui Crin Antonescu, din soseaua Kiseleff nr. 57 .
Cum se promoveaza un brand
Contactat telefonic, secretarul general adjunct Ion Brad cel care a fost delegat de Radu Stroe sa se ocupe de parte din tranzactiile economice ale partidului a fost rezervat in a ne explica datele contractului. „Nu stiu ce sa va spun ca nu cunosc contractele pe dinafara cand s-au incheiat si cum s-au incheiat mai ales ca unele au fost negociate, ca sa zic asa, de diverse personalitati ale PNL si ei stiu ce s-a intamplat. Faptul ca le-am semnat eu inseamna ca la momentul respectiv au venit si mi-au spus despre ce este vorba si trebuia sa existe o semnatura autorizata, insa, nu stiu fiecare in parte cand a fost de ce au fost si ce au. Trebuie ma uit pe contract sa vad despre ce este vorba acolo.” Incercand sa-i improspatam memoria Brad ne-a spus ca „astea sunt materiale promotionale si inseamna ca se duc pe piata, ca sa zic asa, ca sa iti promovezi un brand”. I-am amintit lui Brad si faptul ca acest contract a fost incheiat chiar in campania pentru prezidentiale a candidatului PNL Crin Antonescu si darea acestor materiale catre diverse persoane in plina campanie electorala ar putea constitui infractiune care se traduce prin „mita electorala”.
„Acum materiale promotionale pot avea diverse forme. Asa cum este o galeata si un pix asa putem si la pix sa zicem de ce este pix. Nu exista o reglementare legala ce poate sa fie un material de propaganda si ce nu”, ne-a explicat oficialul PNL. Pe de alta parte, el a incercat sa ne explice ca valoarea contractului a fost platita din veniturile partidului. „Donatiile venite la partid se transforma in venituri ale partidului si fonduri pentru diverse cheltuieli care pot fi campanie si atunci sunt conform reglementarilor legii 334/2006 sau daca nu sunt pentru functionarea curenta a sediului. Sunt doua surse mari si late de venituri la un partid: cotizatii si donatii”, a conchis Ion Brad. Desi am incercat sa-l contactam telefonic si pe deputatul Relu Fenechiu pentru a ne explica cum de a fost fericitul castigator al acestui contract, el nu a fost disponibil. Incercarea de a obtine date suplimentare de la Viorel Catarama – cel care la Congres a lansat pe piata ipoteza conform careia liberalii ar avea datorii neonorate catre terti de mai mult de doua milioane de euro – a fost sortita esecului. Catarama nu a mai dorit sa faca nici un comentariu, semn ca s-a lecuit dupa experienta avuta la Congres.
Donatii de la Patriciu
Ziuaveche.ro a intrat si in posesia unor insemnari olografe facute de acelasi Ion Brad, conform declaratiilor unor lideri PNL. Acestea demonstreaza cumva legatura financiara ce exista intre liberali si omul de afaceri Dinu Patriciu. Aceleasi insemnari arata si schema de restituire a banilor de catre firma Marine Resources Exploration International SRL in luna aprilie. Conform datelor existente la Registrul Comertului acesta firma are in actionariatul sau si pe Dinu Patriciu in calitate de administrator – persoana juridica.
In atentia scretarului general adjunct al PNL
Legea privind alegerea presedintelui Romaniei pedepseste mita electorala. Candidatii pot imparti obiectele promotionale care au sigla candidatului cu conditia ca acestea sa aiba o valoare simbolica, ceea ce nu este cazul unei paturi sau al unui trening. Pentru o mai buna informare a lui Ion Brad, precizam ca legea spune la articolul 55: “(1) Promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori de alte foloase in scopul determinarii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze un anumit competitor electoral ori un anumit candidat, precum si primirea acestora de catre alegator, in acelasi scop, constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani. (2) Tentativa se pedepseste. (3) Nu intra in categoria bunurilor prevazute la alin. (1) bunurile cu valoare simbolica, inscriptionate cu insemnele partidului respectiv.