Acasa Actualitate-InternaPolitica interna Elena Udrea nu mai vrea “aditivi clientelari” in contractele cu statul

Elena Udrea nu mai vrea “aditivi clientelari” in contractele cu statul

scris de Ziua Veche
60 Afisari

.Valoarea contractelor care au fost castigate prin licitatie publica nu va mai creste cu mai mult de 10% si termenele de finalizare a lucrarilor trebuie sa fie mai mici, le transmite Elena Udrea constructorilor, de pe blogul personal.

In urma unui raport de analiza interna, spune Elena Udrea, am observat ca peste 90% din contractele la care au fost necesare fonduri suplimentare, cuantumul acestora a fost apropiat de 50% din valoarea initiala a contractului. Restul de 10% din contractele care au necesitat fonduri suplimentare nu aveau nevoie de mai mult de 10% din valoarea contractului. “O asemenea stare de fapt creaza doua probleme. Pe de o parte, existau firme care erau deja obisnuite cu contractele publice. Aceste firme stiau cum sa joace, practicau preturi de dumping la licitatii, pentru ca apoi sa le majoreze in urma unor acte aditionale. A doua problema se nastea tocmai din cauza faptului ca numai unele firme castigau licitatiile. In mod evident, firmele care pierdeau contestau decizia de acordare a respectivelor contracte ca sa poata sa obtina si ele cate ceva de la cei care castigasera licitatiile. Nu numai ca se cheltuiau mai multi bani, dar lucrarile erau si intarziate”. Rezolvarea problemei, spune Elena Udrea, s-a impus “de la sine” prin doua masuri “cat se poate de utile”. Prin limitarea aditionalelor la maximum 10%, fiecare constructor va fi nevoit sa ofere un pret cat mai aproape de cel real, daca si vrea sa faca profit. In egala masura, firmele care vor abuza, chiar si in aceste conditii de contestatii, vor fi depunctate la licitatiile urmatoare ale Ministerului Dezvoltarii. “Reteta e simpla”, lamureste Elena Udrea : “Ministerul detine controlul proiectelor pe care le finanteaza, fara aditivi costisitori si fara contestatii abuzive. Ce obtinem: lucrari terminate mai devreme, cu costuri mai mici pentru stat”.

CNADNR: Ar fi o nebunie

In schimb, reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) se declara impotriva eliminarii posibilitatii incheierii de acte aditionale, mai ales ca o asemenea practica exista si in Uniunea Europeana, potrivit gandul.info. “Ar fi o nebunie sa nu poti duce la bun final un contract si sa fim nevoiti sa facem o noua licitatie (in absenta posibilitatii incheierii de acte aditionale pentru majorarea valorii initiale a contractului – n.red). si in Uniunea Europeana exista posibilitatea incheierii de acte aditionale care poate duce la majorarea cu 50% a valoarii initiale a contractelor”, a declarat pentru Gandul, Dorina Tiron, director general al CNADNR. Aceasta a adaugat ca orice crestere a valorii initiale trebuie bine fundamentata, “nu se face la intamplare, pentru ca nu-si doreste nimeni sa fie tras la raspundere”. Si ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a precizat ca nu a luat in considerare vreo modificare la nivelul actelor aditionale. “Nu stiu ce vrea sa faca doamna Udrea, eu nu am pus aceasta problema (a limitarii valorii pentru actele aditionale – n. red.)”, a spus ministrul Berceanu pentru Gandul. Directorul Directiei infrastructura rutiera si concesiuni din Ministerul Transporturilor, Adrian Ionescu, a confirmat ca se apeleaza la acte aditionale. “Este o practica de a veni la licitatii cu preturi foarte mici, pentru ca ulterior, prin acte aditionale, valoarea contractului sa creasca. De obicei, metoda se aplica in cazul contractelor de reabilitare a drumurilor nationale, iar implicate sunt in special companiile straine de constructii”, a declarat pentru Gandul, Adrian Ionescu. El a precizat ca alte cauze ale aparitiei actelor aditionale sunt greselile de proiectare si majorarea preturilor la materiale de constructii.

Constructorii: “Statul a cerut actele aditionale”

La randul lor, unii constructori recunosc ca sunt lucrari ale caror valori finale au crescut cu 50% prin asemenea practici. “Sunt baietii aia destepti ai lor (cu referire la contractele gestionate de Ministerul Dezvoltarii Regionale, noteaza gandul.info) care fac asa ceva. Toate proiectele facute prin Bucuresti s-au majorat cu 50%. Guvernul a mai avut o intentie, sa taxeze contestatiile, dar nu i-a lasat UE. Le-a zis UE: ba, sunteti prea bagabonti. Vor sa ramana doar constructorii lor, doar cinci – sase firme”, a declarat pentru Gandul, directorul general al unei mari companii autohtone de constructii, care a dorit sa-si pastreze anonimatul.

Costel Casuneanu: “Eu vreau sa licitez corect”

Alti constructori de drumuri dintre cei contactati de Gandul afirma insa ca nu ar avea nici o problema daca se va renunta “si maine” la aceasta prevedere a actelor aditionale. “Ar fi foarte bine sa se reduca (valoarea cu care poate fi majorat contractul initial – n.red.) sau chiar sa se elimine total aceasta posibilitate. Dorim sa licitam corect de la inceputul pana la sfasitul unui contract”, a declarat pentru Gandul Costel Casuneanu Pa& Co.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult