Acasa Actualitate-InternaPolitica interna Klaus Iohannis şi România educată

Klaus Iohannis şi România educată

scris de R. C.P.
20 afisari

Președintele Klaus Iohannis a declarat luni că, în acest an, atenția se va îndrepta către alegeri, însă acestea sunt momente care trec oricât de spectaculoase și intense ar fi, punctând că pentru educație 2016 ar trebui să nu fie încă un an de experimente.

klaus iohannis„Știu că în anul 2016 cea mai mare atenție va fi îndreptată către alegeri. Este firesc, așa se întâmplă în dinamica democrației. Dar momentele electorale vin și trec, oricât de intense ori chiar spectaculoase ar fi. În raport cu tema educației, pe care toată lumea o consideră crucială, să facem așadar ca 2016 să nu fie încă un an irosit sau încă un an de experimente și schimbări punctuale”, a afirmat Iohannis, la lansarea „Dezbaterii naționale privind educația și cercetarea”, care a avut loc la Palatul Cotroceni.

El a amintit că dezbaterea națională este parte a unui proiect ambițios — ‘România educată‘.

„Trecem astăzi, odată cu acest eveniment, la o etapă mai concretă, de construcție și acțiune. Intenția dezbaterii naționale pentru educație și cercetare este ca centenarul Marii Uniri să ne găsească în prezența unui acord larg al societății și al actorilor instituționali cu privire la sistemul nostru de educație, cu o viziune clară și cu un set de politici în aplicarea ei. Astfel, în 2018, la intrarea României în cel de-al doilea secol de existență ca stat modern, putem să lăsăm generațiilor tinere o fundație solidă, pe care să continue construcția către ‘România educată'”, a spus Iohannis.

El a afirmat că, în calitate de profesor, are un atașament personal față de acest proiect, deoarece cunoaște din interior sistemul, „cu bune și mai puțin bune”, dar și „potențialul uriaș pe care îl avem”.

„Ca președinte, dincolo de această experiență personală, am asumat educația ca prioritate națională din convingerea profundă că viitorul României este strâns legat de educație. Am considerat că este datoria mea și, în același timp, așteptarea cetățenilor României. În lumina atribuțiilor constituționale, îmi propun să aduc la aceeași masă a dialogului pe toți cei interesați de educația și cercetarea din România și să ofer un cadru de dezbatere autentică, scoasă de sub presiunea conjuncturilor sau de sub presiunea calculelor politice”, a declarat șeful statului.

Iohannis a subliniat că ceea ce a lipsit reformei în educație a fost „dialogul susținut și constructiv, contextul de colaborare, integrarea într-o imagine unitară”.

„Cred că în anul 2016 putem să punem în mod real educația și cercetarea pe agenda publică”, a transmis președintele.

Șeful statului a susținut că reforma educației trebuie scoasă din zona sloganelor, arătând că pentru acest fapt este nevoie de mai multe condiții.

„Dacă ne dorim o reformă durabilă, nu doar experiment după experiment, de la an la an și de la ministru la ministru, atunci avem nevoie de o dezbatere premergătoare așezată, de un acord larg și de un angajament pe termen lung. O a doua condiție este să știm ce vrem de la o asemenea reformă. Cu alte cuvinte, să stabilim niște obiective de principiu, clare. Altfel, riscăm să vorbim la nesfârșit despre câte ore trebuie mutate de la o materie la alta sau care manual este adecvat. Astfel de discuții tehnice, fără a avea un scop final bine definit, riscă să rămână fără un final constructiv”, a arătat Iohannis.

El a indicat că o altă condiție necesară este fundamentarea reformei pe valori și ancorarea acesteia în realitate.

„Societatea românească s-a schimbat și evoluează rapid. Generațiile de astăzi au alte abilități și cerințe, iar școala trebuie să țină pasul cu ele. Accesul la tehnologie și informație face munca dascălilor mai ușoară, dar și mai complicată în același timp”, a precizat Iohannis.

Potrivit acestuia, „România nu își poate permite ca un procent important din populația sa activă să nu dețină niciun document care să permită inserția pe piața muncii și, prin urmare, un trai decent și un rol activ în societate”.

„Această stare de fapt reprezintă un adevărat risc la adresa securității naționale. Să ai câteva sute de mii de tineri fără diplomă de Bacalaureat și, aș spune, cu șanse aproape zero pe piața muncii, este o mare problemă socială, pe care trebuie să o conștientizăm în toată gravitatea ei”, a subliniat șeful statului.

El a arătat că intenția este ca pe parcursul acestui an să fie organizate o serie de dezbateri regionale, prima urmând că aibă loc luna viitoare.

Citeste aici alocutiunea presedintelui susținută în cadrul evenimentului de lansare a Dezbaterii Naționale privind Educația și Cercetarea din România, pentru perioada 2016-2017

„Vă propun ca la prima dintre ele, preconizată pentru luna viitoare, să avem în vedere și aceste subiecte — cum facem să nu mai avem o jumătate de generație pe drumuri, care este profilul cu care dorim să iasă un elev după fiecare nivel educațional, cu ce set de valori și cunoștințe care să îi dea o șansă reală de succes, în funcție de talentul și capacitățile sale, nu de mediul din care provine sau de alți factori subiectivi”, a spus Iohannis.

El a punctat și că instituțiile responsabile trebuie să rezolve problema autorizațiilor sanitare pentru școli.

La rândul său, ministrul Educației, Adrian Curaj, a apreciat că proiectul „România educată” lansat de Administrația Prezidențială este o oportunitate care trebuie fructificată.

„Este platformă de care aveam nevoie pentru un dialog onest, argumentat”, a spus Curaj.

El a arătat că ministerul va colabora la acest acest proiect.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult