Acasa Actualitate-InternaPolitica interna Nesiguranţa lui Igaş – pericol pentru siguranţa cetăţeanului!

Nesiguranţa lui Igaş – pericol pentru siguranţa cetăţeanului!

scris de D.S.S.
1 afisari

Senatorii dezbat, marţi, moţiunea simplă depusă de parlamentarii Uniunii Social Liberale (USL), cu titlul ”Nesiguranţa lui Igaş – pericol pentru siguranţa cetăţeanului!”. 

Traian Igas (Agerpres)

Traian Igas (foto: Agerpres)

Semnatarii cer demisia ministrului de Interne şi doresc să atragă atenţia asupra gravelor consecinţe generate de „modul total neprofesionist” în care este gestionată una dintre cele mai importante instituţii ale statului – Ministerul Administraţiei şi Internelor, se arată în documentul remis Agerpres, de parlamentari ai Uniunii, care susţin că reforma sistemului de ordine şi siguranţă publică se află în colaps.

”Ne exprimăm, totodată, îngrijorarea că, în acest context, dezordinea reală şi cea indusă în administraţia publică conturează mediul perfect pentru pregătirea şi punerea în aplicare a intenţiilor tot mai clare ale actualei puteri de exploatare electorală a instituţiilor statului. Ce dovadă mai bună avem decât modul defectuos în care s-a desfăşurat recensământul naţional şi modul abuziv în care a fost obstrucţionat referendumul local de la Constanţa„, susţin semnatarii moţiunii.

Potrivit acestora, între alte acţiuni de „modernizare” a statului, „perfect eşuate sub guvernările Boc, reforma sistemului de ordine şi siguranţă publică se află în colaps„. „Noi considerăm, astfel, că s-a ajuns într-un impas din care Puterea actuală nu mai poate să iasă. Este prizoniera măsurilor neinspirate şi incoerente pe care le-a tot adoptat Regimul Băsescu. Suite de erori ce produc, deja, efecte peste capacitatea de previziune şi acţiune a instituţiei în care domneşte fără onoare dl. Igaş. Un exemplu elocvent de incompetenţă îl reprezintă reorganizările succesive, clamate cu emfază de către actualul ministru, care au transformat MAI într-o instituţie paralizată de dezordine, cu angajaţi demotivaţi profesional, timoraţi de teama pierderii postului şi neîncrezători în ierarhia de comandă. Slăbirea intensităţii forţei de aplicare a legii concomitent cu tolerarea şi extinderea unor grupări infracţionale – acesta este tabloul sumbru al consecinţelor reformelor conduse de domnul pseudojurist Igaş. Mai exact spus, aceasta este proba indubitabilă a incompetenţei domniei sale!”, se arată în documentul citat.

Parlamentarii USL critică „aşa-zisa reorganizare a MAI care s-a făcut doar pe principiul disponibilizărilor masive de personal, cu motivaţia absurdă a încadrării cheltuielilor în bugetul prevăzut pentru 2011 şi nicidecum pe criterii de competenţă profesională şi eficienţă„, apreciind în context că a primat, „aproape exclusiv”, principiul supunerii faţă de partid.

„Concedierile abuzive ale cadrelor din Poliţie, concomitent cu diminuarea salariilor acestora, reprezintă ”marea reformă” iniţiată de Traian Igaş. În argumentarea măsurilor de disponibilizare, acesta a invocat statistici eronate, contrazise de Barometrul European Eurostat. Astfel, în timp ce domnia sa afirma că există 407 cadre poliţieneşti la 100.000 cetăţeni, Eurostat indică un raport de 233 de poliţişti la 100.000 cetăţeni, date confirmate şi de European Police Union. Mai mult decât atât, motivul invocat de ministrul Igaş, respectiv angajările masive din perioada 2007-2008, este cât se poate de fals, având în vedere obligaţiile de completare a forţelor de poliţie agreat cu UE (acord derulat între 2005-2008) şi consecinţa eliminării serviciului militar obligatoriu, după aderarea României la NATO. În realitate, aceste acţiuni demonstrează lipsa unei Strategii a resurselor umane care să cuprindă soluţii pentru compensarea creşterii deficitului de personal – în principal a celui operativ”, se arată în moţiune.

Parlamentarii Uniunii enumeră, totodată, în textul moţiunii, o serie de „probleme” precum: decredibilizarea MAI, ca autoritate, prin acţiuni şi luări de poziţie care au determinat „deteriorarea” imaginii, prestigiului şi autorităţii componentelor sale instituţionale, slăbind, totodată, poziţia şi funcţia socială a instituţiei; organizări, reorganizări repetate de structuri, apoi reveniri şi iar modificări pe durata întregului şir de Guverne Boc şi al mandatului preşedintelui Băsescu de şef al CSAT, „desfăşurate adeseori mecanic, fără criterii şi instrumente specifice, după o analiză sumară sau fără analiză de impact, lipsite de justificare în planul eficacităţii operaţionale, nepregătite corespunzător şi aplicate haotic”; pierderi masive şi inestimabile de specialişti în munca de poliţie şi conducerea unităţilor; aruncarea în haos a sistemului de formare a personalului şi a carierelor absolvenţilor; demotivarea personalului MAI; culpabilizarea continuă a bugetarilor, a funcţionarilor publici, în general, inclusiv a personalului MAI care „a devenit sport naţional”.

Constrângerile bugetare au dus la soluţii dintre cele mai bizare, fără precedent în istoria internelor. (…) Criza însăşi pare că îi are pe toţi la origine! Atragem atenţia foarte serios asupra faptului că modul în care situaţia se prezintă, în special în discursurile demnitarilor statului, de la nivel prezidenţial în jos, sunt de natură să zdruncine încrederea oamenilor din MAI în ei înşişi, precum şi în sistemul pe care îl servesc. Aspectul în sine este de o gravitate extremă! Creşterea fenomenului corupţiei în rândurile personalului MAI este o realitate recunoscută de însăşi direcţia de specialitate a instituţiei în raportul pe primul semestru din 2011. Acest fapt a fost posibil pe fondul general de dezorganizare, indisciplină, afectarea negativă a stării moralului efectivelor, scăderea capacităţii de conducere şi a controlului intern„, susţine textul moţiunii.

Totodată, atrage atenţia documentul, comparativ cu perioada similară a anului 2010, numărul angajaţilor MAI învinuiţi de corupţie a crescut cu procentul îngrijorător de 81%.

Ignorând faptul că în România mediul rural reprezintă circa 70% din suprafaţa ţării, în timp ce ponderea locuitorilor din această zonă este mai mare de 45% din populaţia ţării, ministrul Traian Igaş a mai atins un alt ‘obiectiv’ al reformei sale: a redus numărul poliţiştilor rurali! (…) Cel mai grav aspect al acestui tip de restructurare concepută în mod defectuos este acela că reducerea numărului de poliţişti în zonele rurale a condus la creşterea infracţionalităţii, îndeosebi din cauza faptului că locuinţele izolate şi bătrânii care sunt cazuri sociale nu mai beneficiază de sprijinul Poliţiei, respectiv de verificare temporară. O altă mişcare neinspirată a ministrului de interne a fost iniţierea acţiunii de transferare a cadrelor poliţieneşti din Poliţia naţională la cea locală. Mutarea pripită şi fără analiza prealabilă a unor structuri (ale Poliţiei de Ordine Publică şi unei părţi din Poliţia Rutieră) către administraţiile locale urmăreşte politizarea acestora şi transformarea lor în potenţiale arme electorale la dispoziţia primarilor din actuala coaliţie guvernamentală„, mai spun parlamentarii USL.

Ei au adăugat că pe fondul instalării acestei stări de dezorganizare generalizată „nu mai poate mira faptul că o altă activitate de interes naţional a fost afectată – recensământul populaţiei”.
Astfel, organizarea recensământului, coordonat de Ministerul Administraţiei şi Internelor, sub supravegherea ministrului Igaş, poate fi calificată, fără teama de a greşi, drept ‘dezastruoasă’. Problemele care au împiedicat buna desfăşurare a procesului de recenzare au fost legate de modul de instruire a recenzorilor şi de colectare a datelor, comunicarea defectuoasă între autorităţi şi recenzori, birocratizarea excesivă a referendumului şi formularele insuficient de clare, estimările necorespunzătoare ale numărului populaţiei. Un exemplu în sprijinul celor afirmate mai sus îl constituie faptul că, deşi Reglementările Comisiei Europene referitoare la organizarea Recensământului pe teritoriul UE sunt identice pentru toate statele membre, în România au apărut, în ultimii doi ani, nu mai puţin de trei Hotărâri de Guvern care au schimbat legislaţia!”, se mai arată în moţiune.

Moţiunea mai susţine, între altele, că prin lipsa de reacţie faţă de boicotarea referendumului de la Constanţa, ministrul Traian Igaş a încălcat legislaţia europeană în domeniu, întrucât, conform prevederilor Cartei Europene a Autonomiei Locale, populaţia trebuie consultată prin referendum, în cazul modificării limitelor teritoriale.

USL apreciază „prezenţa lui Traian Igaş la MAI va rămâne asociată, aşadar, pentru vecie cu: amalgamarea structurală, adâncirea confuziei de atribuţii, declinul ordinii publice şi siguranţei cetăţeanului, vraiştea din sistemul de resurse umane, bulibăşeala în ceea ce priveşte formarea personalului, politizarea deplină a posturilor de conducere şi reducerile de efective făcute aiurea„.

„Domnul ministru patronează, practic, sub mandat prezidenţial, eşecul reformei MAI şi îşi poate asuma cu mândrie PDL-istă triumful haosului atât la nivel instituţional, cât şi prin efectele sale în societate. Situaţia în ceea ce priveşte ordinea şi siguranţa cetăţeanului este atât de sever compromisă şi capacitatea de apărare a societăţii atât de drastic diminuată, încât trebuie să ne rugăm lui Dumnezeu să ne ferească de evenimente care ar impune angajarea în acţiuni serioase a instituţiei, altele decât escortarea alaiurilor prezidenţiale/guvernamentale şi asigurarea ordinii publice la tăierile de panglici inaugurale! Mai mult, în loc să se ocupe de reformarea ministerului pe care îl gestionează, dl. Traian Igaş se comportă asemenea unui procuror, ameninţându-i pe cei din Opoziţie cu viitoare dosare care s-ar afla pe rolul DNA. Faptul că un înalt demnitar al statului român emite acuzaţii fără probe la adresa unor politicieni scoate la iveală practici pe care le consideram de domeniul trecutului. Domnul ministru ţine cu tot dinadinsul să ne convingă – pentru a câta oară – că exerciţiul democratic îi este străin.Iată, stimaţi colegi, motivele pentru care USL solicită, prin prezenta moţiune simplă, demisia ministrului Igaş, pentru că un ministru care se dovedeşte incompetent, trebuie să aibă demnitatea de a renunţa la funcţie!”, conchide documentul citat.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult