Acasa Actualitate-InternaPolitica interna SAR: Riscam sa devenim „greci”

SAR: Riscam sa devenim „greci”

scris de Ziua Veche
0 afisari

 Criza se va incheia probabil in 2010, insa exemplul recent al Greciei demonstreaza ca nu-ti trebuie neaparat o criza globala ca sa ai dificultati structurale, daca tara este condusa iresponsabil si opac ani la rand, atentioneaza expertii SAR. In opinia acestora, chiar daca partial, actuala agenda de reforma este orientata gresit, in Raport propunandu-se cateva idei mai adecvate realitatilor.

Societatea Academica din Romania (SAR) a prezentat marti Raportul sau anual, un alt de fel “starea natiunii”, cu accente pe situatia economica. In document, specialistii SAR trag un semnal de alarma, analizand comparativ situatia actuala a Greciei si a Romaniei, sugerandu-se ca, daca guvernantii nu-si fac treaba, riscam aceleasi probleme ca si grecii.



 

 Prognoze 2010

 Analistii SAR intrevad

 – reluarea cresterii economice, desi la un nivel modest (1.2%)

– o rata a inflaţiei si un curs RON/Euro practic neschimbate fata de cele cu care s-a încheiat anul 2009.

– expertii consultati par optimisti in privinta sanselor Guvernului de a aduce deficitul bugetar in preajma lui 6%, desi nu tocmai la nivelul convenit cu FMI.

– este imposibil de spus ce se va intampla cu pretul caselor si terenurilor.

 Romania va iesi din criza (probabil in a doua jumatate a anului), dar asta nu inseamna neaparat sfarsitul problemelor, se atrage atentia in Raport. Cu alte cuvinte, criza se poate incheia in 2010 pe indicatorii macro, dar nu pe cei sociali. Chiar dupa revenirea economiei pe crestere, vom ramane in continuare cu criza structurala a economiei romanesti, sau altfel spus cu deficitul de competitivitate si eficienta in sectorul public dar si in cel privat, sustin specialistii Societatii.

 De retinut faptul ca situatia critica a Greciei are drept cauze:

 – indisciplina fiscala cronica,

– lipsa de transparenta,

– politizarea administratiei

– iresponsabilitatii cu care o serie intreaga de guverne, de toate culorile politice, au tratat actul guvernarii.

 Ca si Grecia, Romania sufera de maladii cronice in sectorul public pe care criza economică globala n-a făcut decat sa le puna in lumina.

Este vorba de:

• O administratie publica politizata, ineficienta si supra-dimensionata, care indeplineste uneori la un nivel rezonabil sarcini de rutina, dar si aceasta nesistematic, insa esuează spectaculos la punerea in practica de proiecte noi, chiar atunci csnd guvernele incearca onest sa le promoveze – vezi cheltuirea de fonduri europene;

• Opacitate si manipularea cifrelor oficiale, de regula pentru a depasi o etapa de monitorizare externa sau un ciclu electoral – vezi cazul deficitului bugetar pe 2008, care in versiunea guvernului Tariceanu, ce-si incheia mandatul, ar fi fost -2.3%, ca sa se constate ulterior ca a fost de fapt -5.2%. Injumatatirea deficitului prin cosmetizarea datelor este exact lucrul de care este acuzat si precedentul Cabinet de la Atena (-5% raportat pe anul trecut a devenit în realitate un enorm -12.7%);

• Tratarea bombei demografice a sistemului de pensii de stat in cel mai bun caz cu superficialitate, daca nu cu populism. In ciuda cresterii varstei legale de pensionare, in anul 2009 varsta reala de pensionare a fost de 54 de ani (discrepanta fiind data de exceptii si legile speciale). In Grecia, varsta de pensionare este de 55 de ani, prin contrast cu 65 sau peste in tarile nord-europene de la care Atena (sau Bucurestiul) cere ajutor atunci cand da de greu.

  Guvernarea trebuie sa evite trei mari erori:

 1. Eroarea diversionista

In loc sa se ocupe de acele reforme care dau rezultate, clasa politica romaneasca da semne ca este gata sa se angajeze in proiecte grandioase

de schimbare administrativa sau constitutionala, fara ca cineva sa fi demonstrat o legatura cauza-efect intre ele si imbunatatirea calitatii guvernarii.

 2. Eroarea de comunicare

Inca de la preluarea mandatului sau, actulul cabinet a avut o problema in a explica exact continutul – dar mai ales rostul – deciziilor impopulare pe care se vede nevoit sa le adopte, atunci cand o face.

 3. Eroarea de fond

Aici este vorba de masuri gresite la modul pro-activ in aplicarea carora s-ar putea angaja Guvernul.

 1. Reforma politica

 Intrarea Romaniei in Europa a adus, din motive evidente, un regres al reformei statului, se sustine in Raport. Cauzele care au dus la subminarea agendei de reforma exact in timp ce aceasta era din nou ridicata drept stindard electoral sunt urmatoarele, in ordinea relativa a importantei lor:

 • Pierderea de catre Comisia Europeana a principalului mecanism de pedepsire a Romaniei, adica eventuala amanare a integrarii;

• Pierderea de catre Traian Basescu a superioritatii morale fata de partide, si mai ales fata de propriul partid, prin favoritismul practicat fata de familie si apropiati, ca si prin recurgerea la aliante imorale (sau actiuni ca referendumul folosit in sprijinul campaniei sale) pentru realegerea sa, ceea ce l-a facut un agent mult mai slab – de fapt, inexistent – in pastrarea standardelor de integritate din PDL;

• Cooptarea societatii civile de catre diferite partide politice, ceea ce a anihilat eficienta ei, situata inca la nivel decent in urma cu doi ani. La aceasta ora

nu mai exista o societate civila capabila de o actiune colectiva de forta si obiectivitatea celei din 2004 a Coalitiei pentru un Parlament Curat (CPC), diferite

partide (sau televiziuni) achizitionand personaje si pseudo-personaje civice, ajungandu-se astfel la disparitia unei dinamici cetatenesti indispensabile in  sprijinul reformei statului.

Specialistii SAR reproseaza guvernantilor: 

 • Politizarea intensa a functiilor administrative, in detrimentul legilor si angajamentelor asumate fata de UE.

Revenirea în forta a cheltuielilor publice fatis discretionare

Reintoarcerea la traseismul de masa

 Strategiile vehiculate la aceasta ora ca avand potential de a produce o reforma a statului se pot grupa in trei categorii:

 1. Reduceri de personal si taieri de cheltuieli in sectorul public.

2. Descentralizarea.

3. Reforma sistemului judiciar.

 Adevarata agenda de reforma a statului in doi pasi, conform Raportului SAR consta in:

 • In primul rand, un pact pentru impartialitate si transparenta negociat si agreat de putere si opozitie, fara de care orice reguli formale noi am introduce, practicile para-legale de pana acum vor continua. Altfel, reforma statului nu poate fi facuta de un singur partid sau de o coaliţie care rezista la putere pe baza votului unor traseisti politici si sustinuta cu fonduri distribuite pentru circumscriptiile acestora. Un asemenea pact ar presupune monitorizarea stricta a cheltuielilor, in ministere si administratii locale, prin publicarea in format relevant si in timp real a alocarilor si executiei pe principalele programe sectoriale si proiectele majore.

• In al doilea rand, modificarea calendarului electoral, prin recuplarea scrutinului parlamentar cu cel pentru Presedintie, daca tot se doreste o amendare a Constitutiei. Pana acum aceasta decalare a produs doar dezavantaje: nu sa reusit deloc depersonalizarea alegerilor parlamentare; partidele nu s-au putut izola de batalia pentru Presedintie; deficientele Constitutiei Romaniei (in special relatia presedinte-premier) au devenit mult mai vizibile; iar jocurile strategice ale partidelor s-au complicat inutil, cu efecte asupra functionarii si stabilitatii cabinetelor.

 Specialistii SAR insista, in cercetarea lor anuala, pe “o solutie de bun simt” care ar insemna re-cuplarea alegerilor prezidentiale cu cele parlamentare. Am putea reveni astfel la situatia anterioară, cand cel putin alegerile nationale (locale, parlamentare, prezidentiale) se desfasurau intr-un singur an, lasand astfel doar europenele pe un calendar propriu. O alta solutie ar lungirea ciclurilor electorale la cinci ani. Ei admit insa ca un astfel de demerse este complicat pentru ca inseamna modificarea Constitutiei.

 2. Reforma pensiilor

 Reforma sistemului de pensii este dictata de doua constatari, sustin analistii SAR:

– imbatranirea populatiei

– situatia financiara dezastruoasa a sistemului public de pensii (in prezent un salariat sustine plata pensiei pentru un pensionar)

 In 2009, cheltuielile cu pensiile au ajuns la 39 miliarde euro reprezentand circa 8% din PIB, adica aproape tot ce s-a cheltuit pentru sanatate si educatie la un loc, se arata in studiul SAR. Mai mult, deficitul fondului de pensii a ajuns la 1,4 miliarde euro, suma ce a fost acoperita de la bugetul de stat. Pentru acoperirea deficitului neacoperit la fondul de pensii, suma necesara echivaleaza cu majorarea TVA la 22% sau cu majorarea cotei unice la 25% sau cu o crestere a impozitului pe profitul firmelor de la 16% la 25%.

 

Solutiile specialistilor SAR

 a. Descurajarea pensionarilor anticipate

b. Egalizarea varstelor de pensionare intre femei si barbati

c. Eliminarea pensiilor speciale

d. Decuplarea valorii pensiei de cea a salariului mediu

 3. (Contra)reforma in energie

 In documentul elaborat de SAR se consemneaza: Romania a reusit in cativa ani, din 1997 pana prin 2005-2006, o reforma de substanta a sectorului de energie, in special electricitate si gaz, reforma laudata de institutii internationale si de Comisia Europeana. Ceva mai lent au evoluat reformele din sectorul termoficarii si programele de eficienta energetica.

 Ce nu trebuie facut in opinia SAR

1. Abandonarea reformelor daca nu sunt presiuni “din afara”

2. Vanzarile dezavantajoase pentru stat

3. South Stream In loc de Nabucco

4. Masuri de politici incoerente (necorelarea politicilor de eficienta sau abandonarea strategiei de termoficare)

5. Abandonarea privatizarilor din motive gresite

 

Ce e de facut

 

A. Sunt urgente investitii majore fara de care in cativa ani ne vom confrunta cu o criza de proportii

B. In loc sa ne construim mamuti pentru a deveni importanti regional, mai bine ne-am folosi atuurile reale

C. Tarifare adecvata

D. Vanzarea competitiva

E. Reforma institutionala

0 comentariu

Liviu 24-02-2010 - 23:20

Ba mai mult decat atat, vazand ca dupa 30 de ani suntem chiar mai rau si ne punem EXACT aceleasi intrebari, o sa ne si catalogheze !!! Vai de noi si de noi …

Mihaela 25-02-2010 - 06:07

Nae Saftoiu nu este numai un mare artist ci si un mare OM. Intr-o perioada cand „omenia” s-a vandut si se vinde in continuare la colt de strada, Nea Nae s-a nascut vertebrat si s-a comportat ca atare chiar si in perioadele de crunta destructurare a tarii. Pe vremea cand artistii desenau portretele „tovarasilor” pentru o bucata de paine, „Artistul” ne invata cum se traieste in demnitatea de a fi om si artist liber.Din pacate chiar si azi conditia intelectualilor si artistilor in Romania este deplorabila. Peste 100 de ani nu stiu cine isi va mai aduce aminte de „bocii si boacele maneliste” care sufoca viata publica – insa de Nae Saftoiu sa stiti ca se va stii.

CALUGARUL 25-02-2010 - 12:24

Asupra acestei expozitii decit cei de la Ev. Zilei, care au prezentat operele lui nea Nae ca pe ceva burlesc si caraghios. Vazindu-i citeva dintre lucrarile expuse, pot sa spun ca nu sunt rele deloc. Piesa de la numarul 7 putea sta foarte bine pe hirtia de o suta de lei pentru ca ar fi intrunit toate asteptarile manelistilor : tite, cururi, si celelalgte subansamble atit de visate si dorite, dar intangibile. O intrebare imi vine, insa, in minte; nea Nae a expus ,,afara” inainte de iepoca di aor si n-a ramas afara ! Di she ? Poa’ sa-l intrebe shineva pe nea Dinescu ? Im ?, Mihaielooo, tu care le stii pe toate, nabadaioaso. Ti-a trecut mirosul de canal? M ? Da’ cind ne dai si interviul cu tanti aia de la … nu stiu ce institutie care ar trebui sa aibe gtrija de amaritii aia din cavernele Bucurestilor ?

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult