Acasa Actualitate-InternaPolitica interna Sloganurile electorale ale partidelor

Sloganurile electorale ale partidelor

scris de Șt. C
30 afisari

Partidele politice au ales pentru scrutinul din 11 decembrie sloganuri polarizate în jurul termenului de ”România”, ceea ce pentru analiști denotă fie revenirea patriotismului ca tematică de campanie, fie un apel către electorii de cetățenie română să se prezinte în număr cât mai mare la urne, fie pur și simplu – lipsă de imaginație.

afisaj-electoral-Pentru sociologul Barbu Mateescu, sloganurile cu care s-au înscris formațiunile politice în cursa pentru Parlament ”luate împreună sunt monotone”, iar analistul Alfred Bulai este de părere că ”sloganurile gândite de copiii mai isteți la minte de clasa a VIII-a ar putea fi comparabile, dacă nu chiar cumva mai bune decât sloganurile unora dintre partide”.

România este nu doar un cuvânt cheie, ci o tematică de campanie cheie pentru aceste alegeri. Există un trend naționalist care începe să prindă contur și la noi în țară, care apelează la ‘patriotism’ și la valorile naționale, poate mai mult decât este cazul. Nu sunt sigur că realitatea e atât de îngrijorătoare pe cât o portretizează marii patrioți ai țării. ‘România’ ca temă de campanie este împăturită de fiecare formațiune în parte, în funcție de cui se adresează. Pentru fiecare partid, România presupune altceva: leadership, protecție, inteligență, etc”, a declarat pentru Agerpres analistul Radu Magdin.

În contextul în care Donald Trump a câștigat recent președinția Statelor Unite ale Americii cu sintagma ”Make America Great Again”, politologul Cristian Pîrvulescu este de părere că acest slogan nu are ”corespondent” în campania electorală pentru alegerile parlamentare din România.

”Încă înaintea alegerilor americane din 8 noiembrie tendința naționalistă era deja prezentă. Deja, în 2012 era vorba de aceleași obsesive frustrări antieuropene, care, între timp, au luat o turnură iliberală din ce în ce mai clară. Cum sloganurile sunt, de cele mai multe ori, stabilite în urma consultării unui public selectat și intervievat în focus grupuri, obsesiile intervievatorilor și ale consultanților electorali, de cele mai multe ori asemănătoare, fac din naționalismul ambiental o temă de campanie. Dar, mai au oare sloganurile un rol atât de importat? Oricum, ‘Make America Great Again’ nu are corespondent în campania din România din acest an”, afirmă Cristian Pîrvulescu.

”Am vrea cu toții, noi, cetățenii, să avem cu cine, inclusiv în materie de scriere de slogane”, a spus Radu Magdin.

Slabul interes al partidelor în conceperea de sloganuri a fost remarcat și de sociologul Marius Pieleanu, care opinează că ”sunt făcute pe colț de masă, la repezeală, ca să aibă partidele ce propune publicului”.

România este un cuvânt cheie pentru că nu au imaginație. Sloganurile nu sunt rezultatul unor focus grupuri și al unor analize cantitativ consistente. Sunt făcute pe colț de masă, la repezeală, ca să aibă partidele ce propune publicului, dar fără a cuantifica și a analiza foarte serios efectele profunde. Avem sentimentul că sunt toate la fel”, a precizat Marius Pieleanu.

În opinia analistului Alfred Bulai, un slogan bun ar trebui să aibă o anume muzicalitate care să îi permită să se întipărească în mintea votantului ca o ”idee-forță” a ceea ce îi propune un anume partid politic în campanie. Sloganul ar trebui să fie, totodată, o deviză care să confere formațiunii politice identitate.

Un slogan trebuie să fie bun doar pentru un singur partid. Gândiți-vă că puteți face rocadă între sloganuri și nu vă deranjează pentru că ele nu au nicio identitate. Ele sunt generice: să fie bine și cu asta basta. Nu sugerează absolut nimic. În primul rând nu sunt memorabile. Nu le poți ține minte pentru că nu ai de ce. Problema unui slogan este să aibă o anumită muzicalitate, să îl reții ușor și să fie consonant cu ce vrei tu să transmiți, adică cu acele câteva idei-forță ale programului tău ca partid. Sloganurile ar trebui să le poți folosi cu adevărat, să fie niște devize care să rămână în timp. Nu merg formulele astea în care spui niște cuvinte să sune bine și care mai sunt și din astea ultra-generale, gen redăm România românilor, România înainte, să fie bine. Acum să fim serioși — niciun partid nu vrea ca România să meargă rău. Ce identitate ai cu astfel de sloganuri?”, a detaliat pentru AGERPRES Alfred Bulai.

Analistul crede că explicația pentru slaba calitate a sloganurilor pe care partidele le oferă publicului în alegerile parlamentare din decembrie ”este oarecum simplă”: ”Aceste partide nu știu ele ce vor, fiindcă atunci când știi ce vrei și sunt câteva teme pe care le ai, sloganul e consonant cu ce propui”.

Bulai susține că singurul slogan bun al întregii campanii este cel al UDMR, în timp ce pentru sociologul Barbu Mateescu sloganul formațiunii maghiare este ”atipic datorită naturii sale specifice”, iar pentru Marius Pieleanu este doar ”plicticos și redundant”.

Analistul Bogdan Ficeac vede în sloganul Uniunii —”Transilvania, viitorul pentru noi toți” — un apel la ”celebra cerință de autonomie teritorială, sugerându-se că UDMR luptă pentru Transilvania”.

”Pune problema autonomiei Transilvaniei. Este un gen de mesaj foarte, foarte pertinent, din punct de vedere al UDMR. E singurul care spune ceva strict despre ceea ce ei vor să propună în această campanie. Singurul slogan pertinent, dar pertinent, repet, pentru că e consonant exact cu programul pe care vor să îl lanseze. Au cuvântul Transilvania, e o miză pentru ei. E super ok din punct de vedere al UDMR. Restul sloganurilor sunt fraze”, afirmă Alfred Bulai.

Pentru Marius Pieleanu, sloganurile alese de social-democrați și liberali”Îndrăznește să crezi în România”, respectiv”România înainte” — ”nu stârnesc niciun fel de emoție”.

În opinia lui Bogdan Ficeac, PSD se lansează în campanie cu un slogan ”viu, dar oarecum temător”, în timp ce sloganul PNL nu i se pare a fi ”o alegere foarte fericită”.

”Sloganul PSD nu arată o poziție fermă. Îndrăznește — înseamnă că sugerăm o senzație de nesiguranță. Dar este un slogan care utilizează, ca majoritatea celorlalte, numele României pentru că se face apel la identitatea națională și la cât mai mulți dintre concetățenii noștri de cetățenie română de a vota pentru respectiva formațiune. Sloganul PNL e simplu și nu știu cât de percutant. Erau mai interesante, poate, ‘Calea dreaptă’ sau alte chestiuni din astea care să aibă și o încărcătură. ‘România înainte’ nu știu cât poate ajuta la campania electorală. Nu mi se pare o alegere foarte fericită”, a declarat Bogdan Ficeac.

Alfred Bulai spune că sloganul PSD ”nu este o inovație”, iar cel al PNL îl face să se gândească la alte timpuri. ”Sloganul PSD e unul prost, adică nu spune nimic. În sensul ăsta zic, nu că le-ar face rău. La PNL, știți cum era bancul acela comunist: ‘Tot înainte, tovarăși! Tot înainte, că era mai bine’. E un slogan care nu spune nimic. Este un zero. Oricum mergem înainte, că asta e viața. Un truism de doi lei”, a comentat Bulai.

Despre sloganul USR”În sfârșit ai cu cine” — el spune că, deși nu ‘electrizează’ bazinul electoral, este totuși ”undeva mai bun decât cele ale PSD și PNL”.

”Nu electrizează, nu transmite nimic, dar e undeva mai bun decât cele ale PSD și PNL. Măcar ne spun: noi nu avem nicio calitate, dar suntem altfel decât ăștia. Ei încearcă să sugereze că au și ei această calitate, aceea că nu sunt ca ceilalți pentru că sunt noi. După aceea o să se vadă că sunt ca ceilalți. Asta ar fi poate singura chestie pe care ai putea să o reții din sloganul USR”, afirmă analistul Alfred Bulai.

Marius Pieleanu sugerează că sloganul USR ar putea avea impact în campania electorală doar în măsura în care alegerea republicanului Donald Trump ca președinte al Statelor Unite ale Americii va fi privită de români ca un semnal de direcție.

”Contează mult contaminarea alegerii lui Donald Trump, în sensul că, dacă românii avizați vor constata faptul că America, cea mai puternică țară din lume, a ales un om anti-sistem și că viitorul politicii românești înseamnă oameni noi, care nu au nicio legătură cu partidele, atunci sloganul acesta al USR va avea sens. Altfel, nu”, afirmă Pieleanu.

Despre sloganul USR, Bogdan Ficeac spune că îi amintește ”de o celebră zicere”: ”Când ai cu cine, n-ai cu ce; când ai cu cine și cu ce, n-ai unde și așa mai departe. E discutabil”, susține el.

Pe de altă parte, potrivit lui Pieleanu, ALDE se prezintă în alegeri cu un slogan care denotă ”naționalism inutil”, iar pentru Ficeac sloganul ”Redăm România românilor” nu face decât să reia alte sloganuri de același gen.

”E un slogan care reiterează alte sloganuri de genul ‘Să ne luăm țara înapoi’, ‘Să redăm țara românilor’. E cam același lucru și chestiunea asta cred că a spus-o mai bine premierul Cioloș când făcea apel la renunțarea la chestiuni gen ‘să ne luăm țara înapoi’ și să vedem mai bine ce e de făcut pentru țara asta”, precizează Bogdan Ficeac.

Alfred Bulai susține că ALDE nu are în structura sa de partid ”vectori naționaliști”. ”Este un slogan slab pentru că nu spune mare lucru. ‘Redăm România românilor’ este o chestiune care nu transmite ceva, elementele de bază. Ideea că redai România românilor în condițiile în care tu nici nu ai vectori naționaliști în partid sau în istoria recentă a partidului nu are un sens extraordinar”, adaugă analistul.

Sloganul ”PMP luptă pentru România” al formațiunii conduse de fostul președinte Traian Băsescu îl determină pe Alfred Bulai să se întrebe dacă ceilalți actori politici ”luptă cumva pentru China”.

”Pentru cine să lupte PMP? Luptă pentru domnul Băsescu? Luptă pentru România. Acum nu știm ce înseamnă exact România domnului Băsescu, dar asta rămâne să lămurească domnia sa”, afirmă, la rândul său, Bogdan Ficeac.

Pentru Marius Pieleanu însă, sloganul ales de PMP este doar ”gol de conținut”.

Bulai vede în sloganul Partidului România Unită”Noi suntem români” — un truism, deși pornește de la o ”sintagmă care are carieră culturală”.

”E un slogan mai bun decât altele, pentru că ei chiar au avut și manifestă o politică naționalistă. Dar sloganul este tot un truism, fiindcă ceilalți ce sunt, chinezi? Toți sunt români care candidează, cu excepția ungurilor. Adică nu e cine știe ce slogan, doar că la ei e mai consonant”, susține Bulai.

Marius Pieleanu se întreabă care ar putea fi continuarea la afirmația din sloganul PRU: ”Noi suntem români, așa și? Dacă suntem români, ce? Nu mai vrem holocaust… Nu pot să fiu decât rău cu chestia asta”.

”Da, și noi suntem români. E bine că suntem cât mai mulți români la vot. E un slogan în tonul mesajului naționalist, dar un slogan găsit mai la repezeală. Nu arată o imaginație deosebită”, spune Bogdan Ficeac.

Pentru sociologul Barbu Mateescu sloganul ”Fii smart, votează pentru România” al PRM se face remarcat prin dorința de a se adresa unor posibili noi simpatizanți.

”Sloganurile, luate împreună, sunt monotone. Doar cel al USR și PRM ies în evidență, cel de-al doilea datorită faptului că folosește un cuvânt în limba engleză pentru a se adresa altui public decât cel tradițional al PRM”, este de părere Mateescu.

Alfred Bulai afirmă despre PRM că este un ”pseudo-partid” care nu mai are în prezent un cuvânt de spus pe scena politică, iar Marius Pieleanu se rezumă prin a spune: ”Fost-ai, Lele, cât ai fost”.

”Pentru electoratul PRM asta cu ‘fii smart’ e tare de tot. E o aiureală. E un pseudo-partid, fiindcă în realitate, după dispariția lui Vadim, nu mai e practic un partid. E un partid desființat. Nici nu mai contează ce spun ei pe acolo”, afirmă Bulai.

Ficeac se inspiră din sloganul PRM și compară partidul, condus în prezent de președintele interimar Adrian Popescu, cu autoturismul ”Smart”.

”Am crezut că e vorba de automobilul Smart fiind partidul mai mic, dar vioi. Partidul ăsta e ca un Smart. E remarcabil acest slogan cu un cuvânt, iată, englezesc, care probabil se adresează marii majorități a vorbitorilor de limbă engleză din PRM”, explică Ficeac.

Despre sloganul Partidului Ecologist Român”Protejăm România”—, Alfred Bulai susține că este ”o glumă”, iar Marius Pieleanu afirmă că ”mai bine ar proteja pădurile”.

”E o prostie, e un cuvânt fad. Dacă ești ecologist poți să spui: viața înainte de toate, habar n-am, ceva mai potrivit”, adaugă Bulai.

Pe de altă parte, Bogdan Ficeac vede în sloganul PER unul ”în tonul mesajului ecologist”, însă care nu denotă ”prea multă imaginație”. ”E un slogan fără prea multă imaginație, simplu și nu știu câtă influență poate avea”, afirmă analistul.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult