Acasa Actualitate-InternaPolitica interna USL îşi lansează viziunea privind dezvoltarea regională. VEZI aici ce cuprinde

USL îşi lansează viziunea privind dezvoltarea regională. VEZI aici ce cuprinde

scris de M.A.
5 afisari

Uniunea Social Liberală îşi prezintă, sâmbătă, propria viziune privind administraţia publică şi dezvoltarea regională.

Victor Ponta si Crin Antonescu (foto Agerpres)

Victor Ponta si Crin Antonescu (foto Agerpres)

Săptămâna trecută, USL şi-a prezentat viziunea pentru educaţie, un proiect intitulat „O şcoală inovativă, o şcoală pentru cariera profesională şi pentru viaţă”, transmite Agerpres.

Educaţia este asumată de USL ca factor strategic al dezvoltării durabile. Obiectivele prioritare şi urgente ale USL în domeniul educaţiei sunt: motivarea cadrelor didactice, recunoaşterea rolului social al acestora prin salariu, respectarea demnităţii şi autonomiei profesionale, integrarea de urgenţă a cadrelor didactice în programe de formare continuă prin proiecte finanţate din fonduri structurale.

Pe 27 mai, Uniunea Social Liberală a lansat propria viziune economică, prin care propune reducerea CAS cu cinci puncte procentuale pentru angajatori şi introducerea unui impozit diferenţiat pe venitul salarial cu deductibilităţi fiscale, respectiv o cotă de 8% pentru salarii de până la 800 de lei, de 12% pentru cele de până la 1.600 de lei şi de 16% pentru veniturile care depăşesc 16.000 de lei.

În viziunea economică a USL se propune, de asemenea, adaptarea acordului actual cu FMI şi negocierea în 2013 a unui nou acord, întocmirea unui buget multianual şi creşterea veniturilor bugetare de la 32% la 38%.

VEZI AICI viziunea USL

USL vine cu varianta sa proprie la planurile de modificare administrativ-teritorială pe care Puterea ar intenţiona să-şi asume răspunderea în perioada următoare, transmite Realitatea.net.

Potrivit viziunii USL, România ar trebui să urmeze modelul francez de dezvoltare. Iar asta ar presupune integrarea celor 8 regiuni de dezvoltare care există şi în prezent în structura administraţiei locale. Preluând acest model, România păstrează unităţile administrative existente şi adaugă un nivel, compatibil cu cel european – REGIUNEA – care are în subordine structuri de organizare judeţene şi locale şi la care se opreşte relaţia cu central”, se arată în programul USL.

Modelul USL presupune şi înfiinţarea de instituţii noi: Consiliul Regional – Executivul regional condus de un preşedinte ales, transformarea Senatului într-o cameră a puterilor locale şi apariţia Curţilor de Apel regionale.

Consiliul Regional

Preşedintele va fi ales direct de cetăţeni şi va funcţiona ca un “premier” al regiunii

Membrii –vor avea atribuţii în domenii executive, şi vor ajuta preşedintele în exercitarea atribuţiilor

Buget propriu – format din bugete locale, fonduri europene şi fonduri de coeziune de la bugetul central

Va genera proiecte de dezvoltare pentru regiune, inclusive pentru a reduce decalajele de dezvoltare din interiorul regiunilor

Senatul

Senatul va prelua sarcina legiferării în dezvoltarea regională.

A doua cameră a Parlamentului va fi aleasă după model francez, cu mandat de 4 ani şi cu obiective de organizare şi dezvoltare regională

3 domenii cheie de competenţă: •Dezvoltarea regională, •Politica externă, •Fondurile europene, •Se va diferenţia de Camera Deputaţilor.

Guvernul desemnează 8 PREFECŢI, câte unul pentru fiecare regiune

Senatul va lucra cu Consiliile regionale, conduse de un PREŞEDINTE, care va conduce executivul regional

Prefecţii

Cei 8 prefecţi vor înlocui pe cei 41 din prezent

Prefecţii îşi pot organiza puncte de lucru în fiecare judeţ, dar instituţia în sine va fi regională

Prefectul îşi păstrează atribuţiile actuale, dar îşi extinde zona de manifestare a competenţelor

Scop: o mai mare coerenţă în implementarea programului de guvernare în teritoriu şi reducerea birocraţiei

Consiliu Economic şi Social regional

Pe lângă Consiliul Regional funcţionează un CES alcătuit din reprezentanţii principalelor categorii socio-economice

CES regional va avea rol consultativ în luarea deciziilor executive, dar consultarea de către Consiliul Regional este obligatorie

CES regional va avea atribuţia redactării de studii şi planuri de dezvoltare regională

Atribuţii definite prin dezbatere publică

Împreună cu instituţiile europene, cu autorităţile alese, cu partenerii sociali şi societatea civilă, se vor defini atribuţiile finale ale acestor instituţii.

Regiunile vor avea dreptul de decide cu privire la folosirea fondurilor, provenite din taxe şi impozite. Principalele atribuţii vor ţine de dezvoltarea echilibrată a regiunilor

Guvernul central va gestiona doar proiectele naţionale, urmând ca toate celelalte proiecte să fie transferate către regiuni (inclusiv în ceea ce priveşte fondurile europene existente în prezentla POS-uri: mediu, resurse umane, administraţie, transporturi etc)

Obiective de dezvoltare în primii 4 ani

În fiecare regiune (diversificat in actualele municipii reşedinţă de judeţ):

1.O mare universitate. Cel puţin 3 universităţi, până in 2014, trebuie să fie în top 500

2.Un mare spital regional (cu medicină de înaltă performanţă)

3.Sistem de urgenţă regional, cu pompieri, ambulanţă şi poliţie

4.Infrastructură rutieră şi feroviară modernizată

5.Un aeroport internaţional minim

6.Un centru sportiv polivalent de nivel internaţional în fiecare regiune(stadion şi sală polivalentă )

7.Un centru de afaceri regional

8.Un centru cultural de nivel european

Capitala regională

Nu va exista o singură capitală a regiunii, cel puţin în primă instanţă

Pentru dezvoltarea echilibrată, pentru stimularea concurenţei şi pentru evitarea concentrării puterii, fiecare regiune va avea multiple centre de interes:

Centru economic

Centru politico-administrativ

Centru cultural

Centru universitar etc

Responsabilităţile şi mecanismul de colaborare se vor stabili în baza unor decizii la nivel regional.

Etape

2012-2013

Se organizează trecerea de atribuţii şi de competenţe între guvern şi judeţe, pe baza unor dezbateri publice şi cu informarea corectă a cetăţenilor

Se întăresc cele 8 regiuni de dezvoltare, cu structuri politice noi

Se desfiinţează Ministerul Dezvoltării Regionale, iar fondurile europene şi fondurile româneşti alocate dezvoltării regionale se redirecţionează la nivel local prin politici de coeziune

Se modifică Constituţia, pentru introducerea acestui concept

2014

Organizăm alegeri indirecte, pentru desemnarea unor Consilii Regionale provizorii (în acelaşi timp cu alegerile europarlamentare)

Aleşii locali (primari, consilieri locali şi judeţeni) îşi aleg preşedintele de Consiliu Regional

De la nivel central, se desemnează membri delegaţi, în subordinea preşedintelui de CR, cu atribuţii speciale pe domenii de interes (educaţie, sănătate, transporturi, mediu etc)

Timp de doi ani, aceste Consilii vor funcţiona cu atribuţiile primate (pregătind instituţiile pentru primele alegeri directe)

2016

O dată cu alegerile locale, au loc alegeri pentru desemnarea preşedinţilor de Consilii Regionale (alegeri directe–vot uninominal)

Au loc, de asemenea, alegeri pentru desemnarea Parlamentelor regionale, care vor funcţiona ca legislative regionale

Vor intra în funcţiune şi Curţile de Apel regionale, pentru a funcţiona şi puterea judecătorească la acest nivel

19 comentarii

Aolica 11-06-2011 - 17:17

Na, c-o lanseaza! Ohoho, ce sus e! Uite cum se duceeee! S-a dus! Uf, bine c-am scapat de ea!

Aolica 11-06-2011 - 17:34

Marsul uslemelelor:

Spargem tara in bucati
Sa o videm pe la toti
Cine-i mic putere n-are
Romanica-i de vanzare!

Refren:
Haoleu ce bine e
Liberal de pesede
Posedez pe tot romanu
Cum imi dicteaza stapanu

gogu 11-06-2011 - 17:56

iar trebuie sa-si schimbe chilotii ca de atita scremeala au facut pe ei,nu inteleg
cum nu l-au adus pe Felix si Bufnita la prezidiu,mai ramine sa cheme minerii iar
Dr Oprescu ne-a demonstrat cit de independent este ca doar ce naste din pisica soareci maninca(tot pui de secu-comunist)

YAAKOV 11-06-2011 - 22:08

De ce vrea USL regionalizarea tarii ? Asta nu inteleg. Jegurile astea sunt pe mana cu PDL si cu bozgorii care urmaresc sa creeze entitati teritoriale mai mari, controlate de unguri ? Vor sa federalizeze Romania si dupa asta sa o dezmembreze ?

urbos 11-06-2011 - 22:31

Nu vrea. Doar incearca sa-i dea peste rat Porcului Securist de laCotroceni. Nu ca ar fi o metoda buna de a da replica…

YAAKOV 11-06-2011 - 22:19

Nu se face politica noua cu oameni vechi !

Am vazut de ce au fost in stare PSD si PNL, in materie de educatie. Au o viziune catastrofala, pentru ca multi din grangurii de la cele doua partide sunt cadre didactice universitare si nu le convine o reforma reala, ca si-ar taia creanga de sub picioare. Nu numai ca nu vor reforme, dar sunt si prosti si nu stiu cum sa le faca. S-ar putea ca de fapt sa execute niste instructiuni primite din afara tarii, la fel ca si cei de la PDL, ca sa nenoroceasca tineretul si sa lase Romania fara forta de munca pregatita corespunzator.

Reforma in invatamant ar presupune cateva masuri:

1. Intoducerea examenelor de admitere, la licee si la facultati. La liceu sa nu se mai tina seama de mediile din gimnaziu (cea mai mare tampenie, daca nu chiar un sabotaj). Subiectele de admitere sa fie elaborate la ME si salile de examen sa fie supravegheate de politisti si prin camere video.
Sa se faca impartirea liceelor in functie de calitatea lor (cum se face acum cu universitatile) si prima data sa se sustina admiterea la liceele de performanta, la care se vor inghesui elevii buni. Eventual sa se dea admiterea la aceste licee in doua etape, la un interval de doua saptamani. In prima etapa se vor scoate la concurs jumatate din locurile disponibile, iar restul de locuri in etapa a doua.
Dupa ce se termina cu admiterea la liceele de top, va urma admiterea la liceele de rangul al doilea, iar in final la restul liceelor. Aceasta triere a elevilor, prin mai multe „smucituri”, este mai buna decat cea de pe timpul lui Ceasca, cand multi elevi buni care ratau admiterea la un liceu de top, ajungeau la scoala profesionala, in timp ce altii, mai cu goluri in pregatire, care nu se aruncau la scoli cu concurenta mare, faceau liceul. Este evident ca admiterea prin examen este mult mai corecta decat cea pe baza mediilor din gimnaziu. Nu s-ar cheltui bani in plus, pentru ca profesorii sunt obligati si acum sa desfasoare si alte activitati, in afara de cele de la clasa,
Sper sa se termine cu sistemul prin care se tine seama de media generala din timpul gimnaziului, care a dus la terorizarea copiilor si parintilor de catre profesorii de la clasa si la moda meditatiilor, ca forma de mituire a profesorilor.
La universitati sa se reduca semnificativ numarul de locuri finantate de la buget, sa fie concurenta mare si sa se intre prin munca cinstita, prin examene de admitere.

2, Sa se renunte la autonomia universitatilor de stat. Nu este normal ca grangurii care paraziteaza universitatile sa dispuna de banii contribuabililor fara sa dea socoteala. Ei centreaza si tot ei baga mingea in poarta, adica isi fac de lucru pe banii altora si au umplut tara cu idioti cu diplome. Rectorii, decanii si sefii de catedra (departamente) sa fie numiti pe timp de patru ani de catre partidul sau coalitia de la putere. Cu sistemul actual, bazat pe alegeri interne, sefii nu pot sa ia masuri corecte, nepopulare, pentru ca nu vor mai realesi. Este un blocaj total si vid de putere.
Autonomia sa ramana la universitatile particulare, care se autofinanteaza si care sunt un fel de societati comerciale.

3. Sa dispara gradele didactice la invatamantul mediu, din urmatoarele motive:

a) S-a dovedit ca majoritatea gradelor au fost luate prin mituirea profesorilor universitari care sunt indrumatori (este o adevarata industrie). Cam toate cazaturile (absolventii cu mediile cele mai mici de la facultatile de profil pedagogic) ajung sa aiba gradul I, desi daca n-au invatat cand trebuia, ca nu le-a dus capul, nu vor sti niciodata carte serioasa.
b) Profesorii fac aceeasi munca, indiferent de gradul didactic, si sunt platiti diferit. Asta nu este corect.
c) S-a dovedit ca profesorii cu graul I nu dau randament mai bun (la olimpiadele scolare) decat cei cu definitivatul sau cu gradul al II-lea. Cei cu gradul I se culca cu capul pe diploma respectiva si primesc bani de la „mosie”.

4. Performantele profesorilor de liceu sa fie recompensate prin prime mari, intr-o singura transa, cand au elevi cu rezultate la olimpiadele nationale si internationale, nu cu gradatii de merit pe cinci ani, pe criterii aiuristice (ca au lipit afise la sala de festivitati, sau au fost cu copiii in excursii). Gradatiile de merit n-ar trebui sa fie acordate personalului TESA. Astia trebuie sa-si faca treaba pentru salariu si atat, sa nu se risipeasca banii cu ei. Nu le convine, sa plece si sa vada cum este la patron.
Nici la educatiare sa nu se dea gradatii de merit. Nu vad ce merit ar avea educatoarele, ca n-au facut copiii rosu in gat ?

4. Reforma in invatamant nu se face prin diminuarea numarului de ore de la disciplinele fundamentale (matematica, fizica si chimie), cum a facut Andrei Marga si cum vrea acum PDL sa dea lovitura de gratie invatamantului romanesc. Vad ca jegurile de la USL nu sufla o vorba pe tema asta, deci au in spate acelasi stapan din Occident. Este ordin ca romanii sa ajunga sa nu stie nimic pe partea stiintifica si tehnica, sa fie muncitori cu carca in Vest.
In loc sa imbunatateasca manuale, sa doteze laboratoarele si sa revina la numarul de ore de pe vremea comunistilor (macar atat), ei vor sa inlocuiasca predarea fizicii cu ghiveciul numit „Stiinte”, de unde nu vor mai sti nimic nici la mecanica sau optica, nici la electromagnetism sau notiuni de fizica atomica si nucleara, nici la termodinamica. Iar la matematica se zvoneste ca „specialistii” PDL vor sa scoata total analiza (calculul diferential si integral) din programa de liceu.
Sa nu faca atata matematica sau fizica cei care se duc la liceele de profil uman, dar la profilul real sa nu se atinga de aceste discipline fundamentale.

Ar fi multe de spus pe tema asta, dar ma opresc aici, ca nu sunt consilierul USL. Am vrut doar sa arat ca se pot puncta cateva chestii concrete, nu baliverne.
Credeti ca Ponta sau Antonescu se pricep la invatamant, sau macar sunt bine intentionati ? Eu nu dau doi bani pe ei.

YAAKOV 11-06-2011 - 22:26

Nu vedeti ca USL nu vine cu masuri concrete de dresare a economiei ? Zic astia ceva despre CFR, despre refacerea industriei nationale, despre ajutarea taranilor ca sa se doteze cu utilaje agricole, despre repararea centralelor electrice de care s-a tras doua decenii fara sa se faca investitii serioase ? Nu zic nimic, pentru ca sunt tot aia care au vandut sau distrus toata infrastuctura.

YAAKOV 11-06-2011 - 22:52

…de redresare…

Ciu Huhu 12-06-2011 - 05:19

E clar Yaakov, esti un latrau platit al lui Basescu, pe Net!
Nu ti-e rusine sa-ti vinzi sufletul?

Banatanul 12-06-2011 - 05:59

D-lor Dar de ce trebuie ca Romania sa reinventeze roata?
Reforme in invatamint, Justitie si economie? Nimic mai simplu. Chiar avem si de unde alege.
Alegeti la intimplare tarile in care societatea functioneaza de zbirnaie si in timp de criza economica detine resorturile de a se reface in timpul cel mai scurt. Pe care sistem legislativ il doriti cel din Japonia, USA, Germania, Canada, Elvetia? Alegeti unul di acestea pe criteriul sentimental afectiv ca din punct de vedere logic si rational nu este vreo diferenta intre ele, toate functioneaza si sunt verificate.

DAR alegetil o data si implementatil. Nu mai pierdeti vremea dicutind si filozofind ca nimeni din Ro nu este capabil sa gindeasca un sistem performant comparabil cu vreounul din tarile mai sus amintite.
Numai ca io bag sama ca politicienilor la place sa se piarda in dispute inutile si sai umileasca pe cetateni.
Ceea ce este foarte grav. Pentru ca asa se pierde increderea cetateanului in institutia statului.
Si antunci ma intreb Eu Banatanul, cine se face responsabil de distrugerea acestei Tari? Nu sunt oare tocmai cei ce sunt platiti sa o consolideze sa o inatreasca prin cresterea nivelului de trai a locuitorilor ei? Ei sunt politicienii adica cei ce sunt absolventi ai Institutului National de Aparare, adica „Marii Patrioti” si cei din rindurile carora beneficiaza din cind in cind de decoratii Nationale.

Trist dar Adevarat.

YAAKOV 12-06-2011 - 06:51

Eu as alege sistemul de invatamant din Franta, unde chiar se invata carte serioasa.
Invatamantul superior este pe doua trepte, doi + trei ani. In treapta a doua trec doar 15% dintre studenti si nu ajung ingineri sau oameni de stiinta toate gloabele. Franta este in top in domeniul stiintific si ingineresc. Are aviatie supersonica, industrie spatiala, bomba cu hidrogen si reactoare nucleare cat cuprinde.
Germania este sub ocupatie americana si nu este lasata sa se dezvolte la intreaga capacitate. Soala de acolo este copiata dupa cea din America, adica este de rahat la nivelul liceului. De asta se duc in Germania absolventi de la noi si le iau nemtilor locurile de munca. Nu zic ca ar fi ceva de studentii nostri, dar se pare ca in Germani e chiar mai rau.

Dupa cum bine zici, astia de la Institutului National de Aparare (scoala infiintata de americani, un fel de Stefan Gheorghiu pentru perioada coloniala prin care trecem) sunt uneltele puterilor care ne sug in prezent, nu au treaba cu ce ne-ar face noua bine.

YAAKOV 12-06-2011 - 07:00

Uitati-va la mutrele astora doi, Ponta si Antonescu. Imi vine sa vars numai cand ma gandesc la ei. N-au nici minte multa si ce e mai grav e ca sunt scosi in fata de forte oculte, ca sa ne faca rau. Sunt niste marionete, nimic mai mult.
Ne trebuie alta clasa politica, total diferita de cea de dupa ’89, fara legatura cu fortele din afara tarii, care ne-au adus la zero cu toate.

Ciu Huhu 12-06-2011 - 19:34

E clar Yaakov, esti un latrau platit al lui Basescu, pe Net!
Nu ti-e rusine sa-ti vinzi sufletul?!

CZC 12-06-2011 - 11:01

România a avut, între cele două războaie mondiale, un foarte bun sistem de educaţie, realizat prin reforma lui Spiru Haret. După câte ştiu, modelul românesc de reformă a fost utilizat, la vremea respectivă, şi de francezi. “Mai bine de un deceniu, Spiru Haret şi colaboratorii săi au adunat date şi puncte de vedere de la dascăli de prestigiu. A cunoscut în amănunt starea economică şi şcoala românească din interior, dar şi rezultatele, metodele, programele şcolare ale ţărilor avansate. A reuşit să alcătuiască cea mai redutabilă echipă, una uriaşă, cu învăţători din toată ţara, mândri că pun umărul la ridicarea neamului prin cultură şi civilizaţie. Competenţele, ştiinţa de carte şi ţinuta morală i-au fost recunoscute unanim, n-a făcut niciodată pe savantul, nu i-a făcut pe dascăli proşti şi cerşetori, nici nu le-a arătat uşa sau calea emigraţiei. Din contra, i-a motivat prin programe de emancipare socială, le-a întărit poziţia şi demnitatea în comunităţile locale, le-a asigurat cel mai modern cadru de perfecţionare în universităţi. Nu le-a cerut bani în schimbul acestora, ci i-a stimulat să devină mai buni. A fost conştient că fără dezvoltare economică şi propăşirea tuturor categoriilor sociale, munca sa ar fi fost în zadar. S-a „străduit ca din învăţători şi preoţi să creeze o forţă pe care s-o îndrepteze întreagă contra stării de ignoranţă şi de decădere a ţărănimii sub toate formele ei”. Nu e şcoală din Vechiul Regat să nu se mândrească cu ceva de la Spiru Haret. Nici Carol I, nici primii miniştrii Dimitrie Sturza ori P. P. Carp n-au intervenit, din onoare, evident, să-şi aranjeze în posturi grase oameni credincioşi, lăsându-i mână liberă în alegerea colaboratorilor. Din contra, au fost trup şi suflet alături de reformator în acţiunea nobilă de educare a adulţilor şi eradicare a analfabetismului.” http://tomegea.wordpress.com/. Comparaţi cu ce se întâmplă astazi (am în vedere toata perioada de după 1989), în toate domeniile. Astăzi e deformare, nu reformare.

YAAKOV 12-06-2011 - 15:02

Nu stiu cine sunteti si ce urmariti, dar Emil Constantinescu a fost o mare jigodie, un antiroman. Nu vad de ce ne-ati dat link-ul respectiv, unde Constantinescu este laudat.

Ciu Huhu 12-06-2011 - 19:40

E clar Yaakov, esti un latrau fara creier al lui Basescu, pe Net!

Banatanul 12-06-2011 - 13:12

Bine bine dar despre Banat ce stii? Sau chiar Transilvania din epoca interbelica ca vad ca stii numai despre vechiul Regat, cum era scoala sau sistemul de educatie aici? Si ce fel de oameni functionau in scoala.
Ca iti spun eu despre un caz concret un anume invatator Vasilescu venit din Oltenia in Banat, experienta traita si relatata de Bunicii mei. Acesta invatator a venit prin 1925-26 in localitatea cu pricina din Banat si a fost asa de Bagaret si infigaret ca primul lucru pe care la facut sa pus el insusi in capul consiliului parohial calcind peste cadavre jignindui si dispretuindui pe localnici si de unde a militat cu abnegatie la construirea unei noi Biserici ( idea nu a fost rea ci obraznicia si mitocania cu care sa manifestat a fost de dreptul condamnabila) insa lugrurile nu sau oprit aici a fost atit de energic si bagaret incit a intrat si in politica tinarul invatator devenise Liberal, devenise titrat stia cum sa traga sforile cu avocatii si preotii, avea aspiratii mari cum chiar el se lauda in fata localnicilor care erau politicosi si respectuosi si nu le venea sa creada ceea ce li se intimpla. Toate bune pina aici, pina cind tinarului inv. Oltean cu aspiratii is a parut ca preotul local nu este bun ca este Banatan si a facut demersuri sal schimbe cu unul mai Breaz si chici cu cine? cu un oltean dea-l lui si care intimplator era coleg de scoala din copilarie, Preot prin oltenia si care dorea mortis sa emigreze si el in mult rivnita Tara a Banatului. Intre timp la sugestia unui avocat se pare ca tot oltean deal lui dupa felul cum gidea organizase ei doi o actiune mobilizatorie a strins semnaturi apoi a scris o scrisoare ministerului Cultelor ca este nevoie de inca o Biserica. Isi dadea aere si importanta jignind in stinga si in dreapta pe localnici. A format un asa zisul consiliu parochial al noii Biserici printre care si avocatul si citiva Oameni veniti de aiurea si care erau zilieri in localitate nu aveau nici o treaba cu Banatul. Culmea spre surprinderea invatatorului Ministerul ia trimis un evaluator financiar de la Bucale venit care a constatat care este situatia la fata locului, adevaru ca nu era neaparata nevoie de inca una dar cu toate astea la scurta vreme chiar sa si alocat o gramada de bani pt. Inca o Biserica. Invatatorul a fost profund surprins nui prea venea sa creada fapt ce la determinat sa afiseze o aroganta fara margini de parca el pusese “coada la pruna”. Ei de aici incepe marele deznodamint? Ce crezi Dta ca invatatorul nostru Oltean a facut? A inceput negocierea cu autoritatile pentru locul noii Biserici si care nu avea loc unde sa o instaleze deoarece “Agora” asezarii era déjà formata din doua Biserici Romano Catolice si una Ortodoxa cu piateta centrala iar loc nu mai era pt inca o Biserica “ din pct de vedere Arhitectural strica intregul aspect al asezarii si pe deasupra localnicii practic nu aveau nevoie de inca o Biserica deoarece toti intrau in Biserica existenta. Olteanul capos impotriva oamenilor, Nu si Nu el vrea un loc de Biserica chiar si la Moarginea satului intrun final is a dat un loc pe coltul unei strazi si cu loc pentru inca o casa parohiala. Olteanul Fericit nevoie mare, a contractat lucrarea numai ca el sia cumparat un loc de casa si unde a inceput construirea propriei sale case in parallel cu construirea Bisericii. Totul era in secret, pina cind a fost intrebat de ce nu a inceput sa construiasca si la casa parohiala? Sa blocat de intrebarea Banatenilor de data asta pe care ii considera prosti si ca nu sunt in stare sa gindeasca. A dato cotita si areusit pt un moment sa scape pentru ca localnicii fiind politicosi nu au dorit sa intre in administrarea banilor deoarece asta a fost initiativ invatatorului ei ne fiind implicati de catre invatator de la inceput in mod politicos nu sau bagat si in problema banilor. Ei dar materiale pentru O Biserica si doua case nu au fost suficiente, in inceput de ochii lumii si la casa parohiala, dar mai intii sia terminat casa lui privata apoi a continuat cu Biserica ajungind la neintelegeri cu arhitectul deoarece olteanul dorea sa ieie di materialele pt. Biserica sis a le foloseasca la casa parohioala numai ca trebuia sa reface proiectul intregii biserici, nu a ajuns la nici o intellegere cu arhitectul, a continuat Biserica fara sa termine si casa parohiala la care ia turnat numai fundatia. Pentru casa parohiala a spus ca nu au ajuns banii si ca asta ar trebuii sa se continue prin strigerea de fonduri de la localnici. Toate Bune Biserica terminata vine preotul paroh local si episcopul sa o sfinteasca, se fac asigurari ca preotul propus de invatator va venii in urmatoarele luni ca al 2lea preot, iar paroh va fi cel local care preia si noua locatie a bisericii cu tot cu evidentele contabile. Ce credeti ca sa intimplat dupa sfintire in urmatoarele Duminici? preotul paroh a deslusit sitiatia financiara a proiectului noii Biserici si a casei parohiale noi si intruna din Duminici la predica la dat in vileag pe invatator cu cei citiva oamenii din jurul sau care au sustrase sume mari de bani din fondurile alocate. D-lor. Invatatorul cu pricina istet de mama focului cind a fost prins cu mina in la furat cum credeti ca a actionat? Incredibuil a intrat in Sf. Altar si la batut pe preot ca a indraznit sa spuna in plina biserica fara s ail intrebe si pe el de ceea ce gasise preotul in evidentele contabilicesti. Desigur invatatorul sia pastrat casa privata, localnici au strins fonduri pentru a construii nou casa parohiala iar invatatorul a fost recompensat cu functia de inspector scolar. Iar dupa vreo doi ani cind sa terminat casa parohiala a sosit si prietenul lui din copilarie ca preot la noua biserica.
Cam asa au stat lucrurile in perioada interbelica in Banat, o invazie de asa numiti invatatori si profesori majoritatea de prin Oltenia si cu un comportament dispretuitor la adresa localnicilor similar cu cel descries in povestea reala de mai sus.
Nu doresc sa jignesc pe nimeni si nici nu doresc sa minimizez scoala romaneasca dar sunt realitati care trebuiesc cunoscute.

Faka Fuki 12-06-2011 - 13:51

acest invatator nu a procedat bine, asta e adevarat

Timotei 13-06-2011 - 19:19

PROSTOCALIU = prost potrocaliu, politician veros care nu poate sa se abtina sa nu minta, sa nu juleasca, si sa nu actioneze contra intereselor tarii. In general a facut parte din coalitia Alianţa Dreptate şi Adevăr, dar nu s-a putut adapta. A purtat portocaliu, dar in mintea lui asta era de sanchi.

Prostocaliul e prost cu carul, de exemplu zice: „Sa punem capat modului demagogic, deliberat mincinos de a face campanie” … adica recunoaste ca e la kilometri de Dreptate şi Adevăr.

http://crinantonescu.ro/articole/852/Sa-punem-capat-modului-demagogic-deliberat-mincinos-de-a-face-campanie.html

Nu intamplator exista si crini portocalii. Si exista si crini repetenti.

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult