Acasa Actualitate-InternaSocial Șef SMURD Bihor: Medicii nu ar fi putut salva victimele accidentului aviatic

Șef SMURD Bihor: Medicii nu ar fi putut salva victimele accidentului aviatic

scris de Z.V.
11 afisari

Şeful SMURD Bihor, medicul Beres Zsolt, primul care a evaluat răniţii accidentului aviatic din Apuseni, a declarat cǎ „pilotul şi studenta care au murit nu ar fi supravieţuit nici dacă salvatorii ar fi ajuns la ei în 30 de minute” de la accident.

Șef SMURD Bihor: Medicii nu ar fi putut salva victimele accidentului aviatic

„De când am participat la acea operaţiune, sunt obosit de hărmălaia mediatică, să aud că pilotul şi studenta din avion au murit de hipotermie pentru că nu s-a ajuns la timp la locul prăbuşirii. Eu nu am făcut autopsia, dar judecând clinic şi ţinând cont şi de experienţa mea de salvator montan şi speo, nu cred că pilotul şi studenta care au murit ar fi supravieţuit nici dacă salvatorii ar fi ajuns la ei în 30 de minute” , a declarat medicul Beres Zsolt, şeful UPU a Spitalului Clinic Judeţean din Oradea şi al SMURD Bihor, coordonatorul în teren al primelor operaţiuni de evaluare a stării de sănătate a supravieţuitorilor accidentului aviatic din Munţii Apuseni. El a susţinut că a se afirma „că pilotul şi fata au murit de hipotermie este o mare prostie”. „Să afirme cineva că pilotul şi fata au murit de hipotermie este o mare prostie. Copilotul, care era cu femurul fracturat şi a pierdut doi litri de sânge, nu a murit de hipotermie, ceea ce înseamnă că nu de hipotermie a murit nici pilotul, ci din cauză că avea răni extrem de grave. De altfel, nu se moare de hipotermie în 30 de minute, aşa cum s-a întâmplat cu pilotul”, a spus Beres.

Acesta a adǎugat că tot „judecata clinică” îl determină să afirme că studenta de 23 de ani nu a decedat din cauza hipotermiei, ci a leziunilor „extrem de grave” pe care le-a suferit în momentul impactului avionului cu solul. El a mai spus că nu crede că tânăra ar fi supravieţuit, „chiar dacă ar fi fost condiţii ideale, vizibilitate, temperatura aerului bună, caldă şi s-ar fi intervenit în 30 de minute cu un elicopter care să preia direct victimele”. „Fata avea fracturată coloana cervicală, iar abdomenul era întins, semn al unei imense hemoragii interne. Nu de hipotermie a murit, aceasta este opinia mea categorică. De altfel, şi doctorul Ianceu (unul dintre medicii răniţi în accident – n.r.) a spus că fata stătea pe un loc mai în spatele avionului, dar a fost proiectată în faţă de forţa impactului. Practic, ea a devenit tetraplegică din acel moment” , a spus şeful SMURD Bihor.

Medicul Beres Zsolt a precizat că a fost desemnat de secretarul de stat Raed Arafat coordonator al activităţilor de evaluare a răniţilor şi de evacuare a acestora „din teren” până la punctul din care aceştia au fost preluaţi de echipajele coordonate de directorul medical al operaţiunii, coordonatorul SMURD Cluj, doctoriţa Golea. „Luni după-amiază am pornit în intervenţie după ce am fost sunaţi de dr. Hadrian Borcea (fostul şef SMURD Bihor, acum directorul medical al Spitalului Clinic Judeţean din Oradea – n.r.) în jurul orei 16.30. La acel moment nu era clar decât faptul că s-a prăbuşit un avion medical, dar nu se ştia unde anume, decât că era vorba despre o zonă posibil la limita dintre judeţele Cluj, Alba şi Bihor. Iniţial, am fost orientaţi de către colegii de la Dispecerat spre Gârda (judeţul Alba), dar abia am ajuns pe şoseaua de centură că ne-au spus să ne îndreptăm spre Beliş (judeţul Cluj)”, a relatat şeful SMURD Bihor.

El a menţionat că, pe drum, a primit informaţii contradictorii cu privire la locul prăbuşirii avionului, „inclusiv pe baza informaţiilor de la localnici din această zonă, martori oculari”. „Dispeceratul însă ne-a fixat un triunghi pe care trebuia să-l periem. Punctele triunghiului era limita Alba-Cluj, versantul nord-estic al pârtiei Mătişeşti, zona Poiana Horii, Horea”, a spus medicul Beres.

Potrivit acestuia, din Oradea au pornit două echipaje de Terapie Intensivă Mobilă şi o maşină de medic, cu doi medici, doi paramedici şi un asistent, iar pe drum s-a alăturat încă un echipaj de paramedici, cu o maşină, din oraşul bihorean Aleşd. „În momentul când ne-am întâlnit cu colegii din Aleşd, din mers, am primit informaţii de la Dispecerat că vor interveni echipaje SMURD din trei judeţe, şi ştiam că, potrivit protocolului, va trebui să anunţăm ordinea de sosire. De asemenea, în acel moment ştiam că va exista un punct de comandă din partea ISU şi un medic care va coordona întreaga operaţiune, ca aşa-numit director medical, din partea SMURD din judeţul de competenţă teritorială. Am intrat imediat pe frecvenţa SMURD Cluj cu aparatura de comunicaţie radio din maşini, să anunţăm că vom intra pe teritoriul lor”, a spus şeful SMURD Bihor.

Conform șefului SMURD Bihor, în momentul în care echipajele conduse de el au ajuns pe teritoriul judeţului Alba, s-a întâlnit cu comandantul operaţiunii din partea ISU şi cu directorul medical, de la SMURD Cluj. Acesta a adăugat că, urmând sugestia salvamontistului bihorean Mircea Petrescu, colonelul de la ISU Alba a ordonat împărţirea în trei grupuri a echipelor de căutare a răniţilor, formate din pompieri, personal medical, salvamontişti şi localnici: „O echipă în care era şi salvamontistul Mircea Petrescu, de la Ştei (n.r. – judeţul Bihor), s-a dus spre Vârful Pietreasa, eu am mers spre pârtia Mătişeşti, unde am vrut să urc ca să văd dacă, aşa cum putea fi logic, răniţii au făcut un foc ca să fie reperaţi”.

Şeful SMURD Bihor a afirmat că în momentul când a ajuns în vârful pârtiei a fost anunţat că a fost identificat locul unde se prăbuşise avionul. „M-a sunat o colegă, care mi-a spus că un localnic a găsit locul unde s-a prăbuşit avionul, şi că trebuie să mă îndrept acolo, spre Pietreasa. Ţin minte exact ce mi-a spus colega: «S-au găsit victimele, dr. Arafat a spus să evaluezi victimele şi să coordonezi evacuarea până la sosirea medicului-şef de la SMURD Cluj care va fi directorul medical». Am întrebat unde sunt victimele, mi s-a spus şi am luat-o în direcţia aia, pe care era şi centrul de comandă. Încă nu ştiam care era starea victimelor”, a spus Beres.

Potrivit acestuia, medicii de la SMURD Bihor au plecat în trei maşini de intervenţie de la centrul de comandă spre locul unde se afla epava avionului: „Noi am mers spre Pietreasa în coloană. O localnică ne-a zis să fim atenţi, că drumul este îngust, pe un singur fir, şi că nu încap două maşini dacă una sau mai multe maşini ar fi coborât de acolo, iar maşinile care urcă nu pot întoarce decât într-un loc de pe vârf. (…) Deşi noi eram pregătiţi să mergem cu maşinile noastre până acolo, pentru că sunt maşini de teren, cu tracţiune integrală, şi am fi reuşit, chiar dacă erau condiţii foarte grele, cu frig, întuneric, ceaţă şi zăpadă, ceea ce nu ştiam atunci era că victimele începuseră deja să fie aduse spre drum”. El a mai spus că i s-a raportat că medicii Călin Pivniceru, Sorin Ianceu şi Valentin Calu sunt în stare bună şi că „puteau fi evacuaţi cu nişte maşini de teren de la Asociaţia Transilvania Off Road, mobilizaţi acolo de primar, în care dealtfel se şi aflau răniţii”.

Beres Zsolt a menționat cǎ deşi „din afară se poate critica de ce au fost evacuaţi răniţii aceştia cu maşini de teren particulare”, decizia a fost corectă, deoarece în caz contrar, pentru a fi evacuaţi cu ambulanţele ce trebuiau să ajungă pe drumul cu un singur fir, ar fi însemnat „să mai treacă o oră”: „SMURD avea capacitatea să evacueze răniţii cu maşinile proprii, dar nu ar fi fost logic. Tocmai aici a fost şi importanţa coordonării evacuării, să prevenim o situaţie în care o victimă sau mai multe nu puteau fi transportate din cauza blocării drumului sau o situaţie în care o victimă gravă nu ar fi beneficiat de intervenţie în cazul în care aceasta era necesară, ci să fie transportată neadecvat. Dar aici nu a fost cazul de aşa ceva”. Conform acestuia, la punctul de comandă s-a întâlnit din nou cu maşina în care era copilotul avionului, „care a ajuns cu puţin înainte să ajungem şi noi cu ceilalţi trei răniţi, pentru că şoferul ambulanţei care îl transporta a trebuit să meargă mult cu spatele, şi aproape l-am ajuns din urmă”. Acesta a afirmat că ulterior a aflat despre speculaţiile făcute în presă cu privire la faptul că personalul medical şi paramedicii nu ar fi făcut decât să aştepte pe marginea drumului ca localnicii să le aducă răniţii, motiv pentru care este „supărat”.

Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba. Ȋn urma accidentului, au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

29 comentarii

Mircea 23-01-2014 - 09:02

„Medicii legişti au stabilit cauza morţii pilotului Adrian Iovan şi a studentei care se afla în avionul căzut în Munţii Apuseni. Adrian Iovan a murit în urma unui şoc traumatic, combinat cu un şoc hipotermic, iar în cazul studentei decesul a fost cauzat de şoc hipotermic, combinat cu tulburări de respiraţie.”

Nu sunt medic dar in ambele cazuri apare ca o cauza a mortii socul hipotermic si asta o spun MEDICII LEGISTI adica cei mai autorizati in aceasta situatie. Daca aceasta e o cauza a decesului pot sa cred ca daca ea nu exista (si ea nu ar fi existat daca se descoperea epava in timp scurt) atunci poate victimele mai aveau o sansa la viata iar cei care le-au rapit aceasta sansa trebuie sa raspunda.

BULA 23-01-2014 - 09:12

Dar medicul ala mai teafar, cel cu costum de motociclist, de ce nu i-a dat fetei haina lui sa o protejeze de frig ?

Mircea 23-01-2014 - 09:17

Cui ii adresezi intrebarea asta ? Eu pot sa intreb de ce nu a dat haina lui pilotului care in fond i-a ferit de o moarte mai dura. Vrei ca un om care e si el victima a accidentului sa-si agraveze soarta doar ca sa evite asemenea intrebari prostesti ? Poti sa te pui in locul lui ?

BULA 23-01-2014 - 09:24

Mai asta, care te dai mare patriot si zici ca ai muri pentru tara si popor, asa gandesti tu ? Nu esti „cavaler” deloc ?

Mircea 23-01-2014 - 09:45

Mai asta,
Cind am spus eu ca as muri pentru tara si popor si ce legatura are chestia asta cu cazul de mai sus ? Nu confunda tara si poporul cu soarta unui om care e VICTIMA nu CAUZA unui accident. Pune-te in locul victimei daca vrei sa judeci nu in locul celor care nu au actionat prompt si cu profesionalism. Apara victima nu cei care nu au actionat cum trebuie pentru salvarea ei si a celorlalti din avion.

UnUL 23-01-2014 - 09:45

Să înțeleg, Bulișor, că tu ai fi rămas în izmene în frig, împărțindu-ți toate hainele celorlalți accidentați? În cazul ăsta ai trebui sanctificat imediat.

Mircea 23-01-2014 - 09:20

Vrei cu asemenea intrebari sa-l scoti vinovat pe un om care e si el victima ? In ce perioada istorica a Romaniei ti-ai format asemenea conceptii ?

Mircea 23-01-2014 - 10:39

In dreptul romanesc au existat doua principii respectate cu strictete:
– Inainte de 1989 se spunea „Decit sa scape un vinovat nepedepsit de justitia poporului e acceptabil sa sufere 10 nevinovati. Interesele statului sunt mai presus de orice.”
– Dupa 1989 se spune „Decit sa sufere un nevinovat mai bine sa scape 10 vinovati.”
Puneti-va in locul unui nevinovat si judecati singuri care principiu este mai uman sau care este mai bun.

Tache 23-01-2014 - 10:58

Când nu suntem lăsaţi să trăim. O ţară furată, bună de murit

O țară aterizată în cap. Să cazi de la 2000 de metri și să mori de frig…….

http://cupresadeperete.com/2014/01/22/cand-nu-suntem-lasati-sa-traim-o-tara-furata-buna-de-murit/

Sa vedem ce se va alege de Romania. Acum cateva luni un barbat cu varsta in jur de 35 de ani a facut stop cardiac si a murit subit. Venise din Spania, in vizita la parintii lui. Sotia lui a venit si i-a luat cadavrul sa-l ingroape in Spania, pentru ca „nu-l poate lasa in aceasta tara spurcata”. Mi-am dat seama ca multi romani nutresc o ura profunda, viscerala, fata de Romania.

UnUL 23-01-2014 - 11:32

Frumos, trist și cumplit de adevărat. Cine e Alex Nedea?

pathfinder 23-01-2014 - 12:47

Au si astia un OM acolo!!!
Bravo lor…

UnUL 23-01-2014 - 13:00

Excepția care confirmă regula.

pathfinder 23-01-2014 - 11:38

Emotionant articolul.

Nu era mai bine daca li se interzicea fostilor comunisti (si odraslelor acestora) sa mai ocupe orice fel de functie publica inca din 1990?!?
Zic si eu … nu dau cu parul!

Mircea 23-01-2014 - 12:27

Era mult mai bine dar atunci doream cu tarie „un presedinte pentru linistea noastra”, nu banuiam ca reformele inseamna mult scandal pentru cei afectati. Acum stim dar cei afectati de reforme nu vor nici in ruptul capului sa inteleaga.
Poate cu odraslele e putin cam exagerat. Doar inainte de 89 copiii raspundeau pentru faptele parintilor.

pathfinder 23-01-2014 - 12:45

Eu nu-l doream pe presedintele ala.
Eram din aia 5 % nebuni… partide istorice. Auzi colo!

Sa ma explic cu odraslele: doar ale alora din varf.
Nu toate…

Avem o gramada de exemple de „odrasle” care ne conduc acum…
Si, parerea mea, nu e normal.
Vorba aia: La vremuri noi, tot noi !??!

UnUL 23-01-2014 - 12:59

Da, am fost foarte puțini. Cum era să voteze lumea cu „caraghiosul ăla cu papion”?. Și totuși, nu pot să nu mă întreb cum ar fi arătat România după câțiva ani cu Rațiu președinte.

Mircea 23-01-2014 - 12:54

Daca este adevarat atunci avem alte elemente greu de inteles despre cum functioneaza autoritatile:

Mărturia unui salvamontist: „Ni s-a cerut să ne retragem când eram la 10 minute de locul accidentului.”

http://www.realitatea.net/marturia-unui-salvamontist-ni-s-a-cerut-sa-ne-retragem-cand-eram-la-10-minute-de-locul-accidentului_1363760.html

UnUL 23-01-2014 - 13:02

Aș fi foarte curios la ce oră s-a dat acest ordin de retragere și de către cine.

mircea 23-01-2014 - 13:16

Eu v-am reevaluat Ha,Ha,Ha,ghici ce urmeaza???? Hai la treaba reevaluatilor ,ca trece timpul.Ha,Ha,Ha,……..Ha,Ha,Ha

UnUL 23-01-2014 - 15:24

??????

pathfinder 23-01-2014 - 15:29

E a treia sau a patra oara cand zice tampenia asta.
S-a blocat…
Poate ce e mai bine asa! 🙂

UnUL 23-01-2014 - 15:42

S-a blocat, s-a blocat! Dar să se blocheze măcar pe ceva cu sens1

Mircea 23-01-2014 - 13:32

O sa se afle pina la urma si raspunsul la intrebarea asta. Deocamdata ministrul Stroe (cheia principala in cauza) si-a facut bagajele si ne ameninta cu o conferinta de presa la ora 15.00.

mircea 23-01-2014 - 14:12

Si cui i-i este de folos,un suflet tanar a fost curmat de un pilot inconstient si lacom.Nu uitati ca BN2 este un bimotor si cu o structura buna.Dar cei care trebuiau sa localizeze epava,cum raspund????Ha,Ha,Ha, eu v-am reevaluat,hai la treaba,ghici ce urmeaza,Ha,Ha,Ha….Ha.

UnUL 23-01-2014 - 15:29

mirciulică, ești idiot. Cum spunea azi un pilot, în România nu este consemnat nici un singur accident de acest tip în care să fi supraviețuit cineva. Deci putem spune că pilotul A SALVAT 5 vieți – cu prețul vieții lui (vezi aterizarea în bot), nu că a curmat o viață. Iar vina morții Aurei o poartă autoritățile care au găsit-o după 6 ore și i-au dat primul ajutor după 7 ore și ceva, când era prea târziu.

UnUL 23-01-2014 - 15:33

P.S. Nu te baza pe ce declară nătărăul ăsta de la SMURD, care încearcă să își spele instituția de vinovăție. Oricum, nu se poate vorbi cu exactitate despre cauzele morții fără o autopsie care să spună exact dacă și ce leziuni interne aveau cei doi morți și dacă aceste leziuni erau sau nu „incompatibile cu viața”, cum am auzit spus în jargonul medical..

pathfinder 23-01-2014 - 14:21

@mircea (m mic)
„Si cui i-i este de folos”
Intrebare idioata.

Mai gandeste-te putin.
Daca tot nu a umplut nimic vidul dintre urechi, revina cu intrebarea…

pathfinder 23-01-2014 - 14:23

revino…

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult