Acasa Actualitate-InternaSocial Bacalaureatul 2013 şi ce se va întâmpla cu învăţământul românesc. Interviu cu ministrul Educaţiei

Bacalaureatul 2013 şi ce se va întâmpla cu învăţământul românesc. Interviu cu ministrul Educaţiei

scris de Ziua Veche
5 afisari

Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, a declarat că prioritatea sa la cârma ministerului  este de a  avea o perioadă de stabilitate, „în care, chiar dacă discutăm contradictoriu şi este normal acest lucru întrucât oameni sunt diferiţi şi au puncte de vedere diferite, să încercăm să găsim cele mai bune soluţii pentru copii.”

Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie

Într-un interviu acordat Agerpres, Remus Pricopie vorbeşte despre bugetul alocat învăţământului în anul 2013, despre reforma manualelor şi cea curriculară, dar şi despre violenţa în şcoli şi clasa pregătitoare. Remus Pricopie abordează în interviu şi chestiuni legate de bacalaureatul profesional, de construcţia de grădiniţe, dar şi de admiterea la liceu.

Domnule ministru, care sunt priorităţile mandatului dumneavoastră?

Remus Pricopie: Sunt multe, dar cred că cel mai important pentru toţi este ca în educaţie să avem un anumit tip de linişte, pentru că educaţia este cel mai mare sistem din orice ţară. În acest sistem de educaţie sunt incluse milioane de persoane, vorbim de milioane de copii, vorbim de aproape un milion de studenţi, vorbim de milioane de părinţi. Direct sau indirect, în fiecare zi, în sistemul de educaţie avem implicată peste 40% din populaţia României şi ce se întâmplă în sistemul de educaţie afectează într-o formă sau alta acest procent al populaţiei. Prin urmare, prima mea prioritate care poate să pară puţin atipică este să încercăm să avem o perioadă de stabilitate, în care, chiar dacă discutăm contradictoriu şi este normal acest lucru întrucât oameni sunt diferiţi şi au puncte de vedere diferite, să încercăm să găsim cele mai bune soluţii pentru copii.

Va fi bugetul alocat educaţiei mai mare decât cel de anul trecut?

Remus Pricopie: Un sistem este performant şi în funcţie de cât investeşti în el. Sunt o persoană realistă, nu îmi fac iluzii că voi avea nu ştiu ce procent din PIB, dar sunt convins că vom avea în 2013 un buget mai bun decât în 2012 şi cred că în următorii ani vom avea o creştere constantă a bugetelor nu doar pe educaţie. Cred că România are nevoie de o creştere constantă a bugetelor şi pe cercetare şi pe sport, pentru că, dacă ne uităm la anumite statistici, vom vedea că, unde în urmă cu 15 ani România nu avea probleme legate de obezitatea la tineri sau anumite afecţiuni cronice la tineri sau copii, astăzi am ajuns să avem statistici îngrijorătoare în această zonă, în special dacă vorbim de afecţiunile care apar ca urmare a sedentarismului şi a alimentaţiei necorespunzătoare. Educaţia combinată cu politicile de sănătate, cu sportul poate să facă în aşa fel încât cetăţenii României să fie mai sănătoşi.

Clasa pregătitoare va rămâne la şcoală sau se va întoarce la grădiniţă? Dar clasa a IX-a va rămâne la liceu sau va trece conform Legii educaţiei naţionale la şcoala generală?
Remus Pricopie: Există deja un anumit cadru legal. Prima obligaţie a Ministerului Educaţiei este să respecte cadrul legal în vigoare şi cadrul legal spune că un copil care a împlinit vârsta de 6 ani trebuie să fie inclus în învăţământul obligatoriu. Cred că acest principiu de a aduce copilul la şcoală cât mai devreme este corect. Dincolo de acest subiect, vorbim despre o problemă de ordin funcţional: unde îl prinzi pe copil în învăţământul obligatoriu? Îl prinzi în cadrul formaţiunilor de studiu de la grădiniţă sau în cadrul formaţiunilor de studiu din ciclul primar? Conform legislaţiei actuale – Legea 1/2011 – trebuie să fie în ciclul primar. Dar ce faci dacă nu ai spaţii, pentru că, de fapt, aceasta a fost problema şi, din punctul meu de vedere, Legea 1/2011 – nu doar în această componentă, ci în multe alte componente – s-a grăbit să reglementeze fără să îşi ia măsurile de precauţie, că acele măsuri sunt şi fezabile într-un an, doi sau trei.

Dacă nu tratăm din timp problema, vom ajunge în aceeaşi situaţie cu clasa a IX-a. Unde este clasa a IX-a – la gimnaziu sau la liceu? Vom constata că şi acolo, ca şi la clasa pregătitoare, ne învârtim în jurul aceluiaşi subiect fără să fi făcut un studiu de impact şi să constatăm că, dacă nu reglementăm şi acolo, nu este vorba doar de problema de spaţiu, este vorba de problema profesorilor. Ce faci cu profesorii de gimnaziu, ce faci cu cei de liceu? La liceu nu vei avea suficienţi, iar la gimnaziu vei avea în plus. Iată că o politică atunci când este adoptată, sub nicio formă într-un sistem de educaţie nu o faci peste noapte şi nu o faci fără să calculezi şi măsurile intermediare.

În momentul de faţă, noi, la Ministerul Educaţiei, nu facem decât să încercăm să dăm coerenţă acestor măsuri şi în cazul în care Legea educaţiei va fi schimbată evident că vom acţiona după cum va decide Legislativul. Eu cred în ceea ce priveşte clasa pregătitoare că trebuie să fim mai flexibili, în sensul că, dacă nu ai spaţiu şi dacă nu ai cadre didactice pentru a organiza această clasă pregătitoare, fizic, vorbim de spaţiu, nu o faci la şcoală şi o laşi la grădiniţă. Da, dar legea acum te obligă ca din punct de vedere metodologic toţi copiii să parcurgă acelaşi tip de formare, de pregătire, după aceleaşi standarde. Eu cred că în următoarele luni, în Parlament – pentru că să nu uităm că există discuţie în Parlament, mai exact în Senat, pe un proiect de lege a educaţiei – va trebui să ne clarificăm din acest punct de vedere şi atunci se va decide ce se va întâmpla cu această clasă pregătitoare, respectiv cu clasa a IX-a. Până atunci însă legea ne obligă să respectăm metodologiile anunţate la 1 septembrie 2012.

Despre bacalaureatul profesional ce părere aveţi, va fi susţinut în 2013?

Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie

Remus Pricopie: Nu pot să enunţ un punct de vedere pentru că aici problema este de cadru legislativ. Pe actualul cadru legislativ organizăm examenul de bacalaureat exact ca în 2012. Dacă Parlamentul va introduce această opţiune, pentru că atenţie bacalaureatul profesional nu presupune modificarea modalităţii de susţinere a examenului aşa cum este prevăzut acum, ci înseamnă adăugarea unei opţiuni, dacă Parlamentul va introduce această opţiune în timp util şi va fi fezabil să oferim această opţiune absolvenţilor de liceu evident că o vom face. Trebuie să vedem decizia Parlamentului.


Va putea fi pus în aplicare bacalaureatul profesional printr-o ordonanţă de urgenţă?
Remus Pricopie: În momentul de faţă pe agenda Guvernului nu există un act normativ de tip ordonanţă de urgenţă care să reglementeze bacalaureatul profesional.

Despre exigenţa de la examenul de bacalaureat ce puteţi spune? Camerele de supraveghere sunt utile?
Remus Pricopie: Camerele supraveghere rămân, pentru că ele sunt prevăzute în metodologia aprobată în luna septembrie şi am încălca legea dacă am schimba metodologia în luna ianuarie.

Mulţi dintre absolvenţii de liceu care au susţinut examenul de bacalaureat în vară au spus că subiectele de la matematică au fost foarte grele, fiind asemănate cu cele de la olimpiade. Cum vor fi anul acesta?

Remus Pricopie: Ca ministru vă spun că un examen naţional de evaluare nu este o olimpiadă, nu este o competiţie. Un examen naţional de evaluare este unul în care trebuie să afli care este nivelul de pregătire a elevilor la un anumit moment în parcursul lor educaţional. O olimpiadă este competiţie. Acolo trebuie să ai subiecte de un alt tip.

Cum veţi combate violenţa în şcoli?

Remus Pricopie: Violenţa în şcoli este un subiect extrem de complicat. De cele mai multe ori este legat nu doar de ceea ce se întâmplă în şcoală, ci de ceea ce se întâmplă în general în viaţa elevilor, pentru că eu nu cred că violenţa se naşte în şcoală, în clasa de curs. Nu cred că profesorii şi învăţătorii îi învaţă pe elevi cum să fie violenţi. Avem mass-media din ce în ce mai violente, avem un CNA care, deşi a crescut exigenţa, eu cred că mai are multe lucruri de făcut în această zonă, avem infracţionalitate dincolo de gardul şcolii şi mă aştept ca autorităţile publice de la Poliţie, alte autorităţi locale să încerce să reducă această infracţionalitate. Avem comerţ în proximitatea şcolilor care este ilegal şi mă aştept ca autorităţile să reglementeze aceste lucruri, de la vânzări de băuturi alcoolice în gardul şcolii la altele. Avem această problemă care parcă nu se termină niciodată cu aceste substanţe etnobotanice care afectează populaţia şcolară pe grupa de vârstă 14-18 ani, deci elevii de liceu. Toate aceste lucruri concură la creşterea violenţei în şcoli. Eu cred că trebuie să avem un program integrat şi, în acelaşi timp, cred că educaţia pentru risc, pregătirea elevilor pentru a evita situaţiile de risc ar trebui să fie un lucru pe agenda profesorilor, diriginţilor, şcolilor.

Veţi colabora cu Ministerul de Interne în combaterea violenţei?

Remus Pricopie: Evident, au făcut-o toţi miniştrii educaţiei şi este în interesul nostru ca această colaborare să existe.

Veţi colabora cu foşti miniştri?

Remus Pricopie: Da, oricine poate să sprijine şi să dea o mână de ajutor ca lucrurile să meargă mai bine este bine-venit. Nu sunt doar foştii miniştrii sunt secretari de stat, oameni care au lucrat în minister, colegi de-ai noştri care lucrează în diferite instituţii europene cu care vorbesc la telefon în mod constant sau ne întâlnim periodic şi discutăm.

Ce părere aveţi despre programul „Şcoala după şcoală”, îl veţi generaliza?

Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie

Remus Pricopie: Este o idee bună acest program. Generalizarea acestui tip de program trebuie însă făcută într-un mod realist, pentru că înseamnă foarte multe lucruri, dar, în primul rând, înseamnă spaţiu în şcoli. Din păcate, în România, în 2013, sunt şcoli care lucrează cu trei schimburi. S-a muncit foarte mult în ultimii ani şi sunt convins că şi anul acesta Guvernul va da prioritate investiţiilor pe care le avem în desfăşurare, astfel încât spaţiile şcolare să crească şi să poţi să desfăşori activităţi cu copiii pe o perioadă mai lungă de timp, nu doar pe parcursul a patru sau cinci ore pe zi. Este în interesul tuturor, inclusiv al părinţilor, pentru că un aspect pe care îl discutăm mai puţin este acela legat de câte ore petrece un copil singur acasă. Pentru anumite familii acest program, extinderea orelor la şcoală, ar reprezenta o soluţie foarte bună.

Veţi colabora cu cele două comisii parlamentare de educaţie?

Remus Pricopie: Sunt obligat să colaborez, dar nu o fac din obligaţie, ci o fac din plăcere. Nu este prima dată când lucrez cu cele două comisii de specialitate din Parlament. Colaborarea cu Parlamentul pe diferite teme şi acte normative în încercarea de găsi împreună soluţii este un lucru normal şi benefic.

Veţi încerca să reduceţi în perioada mandatului deficitul de locuri în grădiniţe?

Remus Pricopie: Unul dintre proiectele majore finanţate de Guvern este acela al grădiniţelor. Au fost licitate în ultimele luni ale anului 2012 un număr de 200 de grădiniţe noi. S-au semnat până în momentul de faţă contracte pentru 158 de grădiniţe, restul până la 200 fiind încă în proceduri şi eu sper ca într-un interval relativ scurt de timp, un an sau doi, aceste grădiniţe să fie gata şi să le putem folosi. Atunci când vorbim de 200 de proiecte noi unele pot fi extensii ale actualelor grădiniţe de două, trei sau patru clase, altele sunt însă grădiniţe noi.

Veţi reorganiza ministerul?

Remus Pricopie: Doamna ministru Ecaterina Andronescu a făcut o reorganizare a ministerului. Evident că vom ţine cont de această reorganizare, însă noua structură a ministerului – în care dimensiunea cercetare şi învăţământ superior sunt legate mult mai evident decât în vechea organizare şi, de asemenea, faptul că un număr de institute care până la aprobarea noului Guvern nu făceau parte din structura Ministerului Educaţiei Naţionale în noua organizare vor face parte din această structură – ne obligă să avem o organigramă nouă. Se lucrează la ea, vom da un răspuns destul de repede, dar nu ne propunem o restructurare în totalitate a ministerului, ci o adaptare la noile cerinţe, astfel încât ministerul să fie funcţional. Prezenţa unui ministru delegat pentru învăţâmânt şi cercetare cred că este un lucru benefic pentru că problemele pe cercetare sunt extrem de numeroase şi aproape fiecare institut în parte poate să prezinte un potenţial de dezvoltare a acestei ţări sau poate să reprezinte o problemă în funcţie de cum reuşim să construim politici pentru aceste institute.

Vor reprezenta o prioritate a mandatului programele din fonduri europene?

Remus Pricopie: În universităţi şi chiar şi în inspectorate şcolare şi case ale corpului didactic s-a aplicat pentru un număr foarte mare de proiecte şi au reuşit să ducă la bun sfârşit aceste proiecte. Strict pe zona educaţie ce s-a absorbit reprezintă un procent destul de mare. Capacitatea de absorbţie a organismelor din cadrul ministerului este foarte mare. Pentru 2014-2020 suntem din nou optimişti, în primul rând că se pare că va fi o nouă organizare. Vor fi mult mai bine evidenţiate componentele de educaţie şi formare de alte componente cum ar fi recalificare dacă vorbim de POSDRU. Eu deja am vorbit de bugetul din 2013, dar noi ne gândim acum serios la cel din 2014, pentru că acela va avea o altă structură. Componenta fondurilor structurale în 2014, din estimările noastre, va fi mult mai importantă decât a fost până acum. Sunt optimist că vom putea să construim proiecte care să contribuie la dezvoltarea României.

Cum consideraţi că este mai potrivită admiterea în clasa a IX-a, pe bază de repartiţie computerizată sau prin concurs?

Remus Pricopie: Eu evident că am o opţiune, dar nu cred că opţiunea ministrului este foarte importantă, ci cel mai important este să existe o formulă agreată de un număr cât mai mare de actori implicaţi în educaţie. Am să vorbesc mai întâi cu aceşti actori, respectiv cu profesori, cu inspectori, cu liceele, cu comisiile de specialitate ale Parlamentului şi dacă vom considera că este necesar să schimbăm vom schimba. Acest sistem de repartiţie computerizată a mers foarte bine, suntem deja în al doisprezecelea an. Are avantajele lui acest sistem dacă ne gândim doar la faptul că nu poţi să vorbeşti de corupţie în acest sistem, repartiţia este clară, la vedere, oricine poate să verifice traseul oricărui elev cum a ajuns la un liceu sau altul. Asta nu înseamnă că sistemul nu poate fi rediscutat. Teoretic se poate discuta orice componentă, dar nu vreau să transmit mesaje care să conducă la nelinişti în rândul elevilor şi părinţilor. Mai întâi să vedem ce nu funcţionează sau ce s-ar dori în plus faţă de acest sistem şi după aceea vom putea să propunem o nouă formulă.

Ce ne puteţi spune despre reforma curriculară şi cea a manualelor şcolare?

Remus Pricopie: Este nevoie să le revedem, să le schimbăm, dintr-un motiv foarte simplu: dacă din punctul de vedere al curriculumului au mai fost modificări, aduceri la zi, din punctul de vedere al manualelor sunt unele care au 12 ani vechime. În momentul de faţă, proiectul este început dinainte, l-am găsit aici în minister, a existat şi un proiect pe fonduri structurale care a analizat toate aceste componente. Acum avem toate aceste informaţii şi trebuie să ne apucăm să desenăm noul program-cadru, curriculă şi apoi să încercăm să dăm drumul la manuale. Procesul este de durată. Încercăm să vedem dacă ne raportăm strict la ce spun specialiştii, în varianta cea mai optimistă vorbim de 6 ani pentru că trebuie schimbate manualele de la I-IV, V-VIII, IX-XII. Manualele nu se pot schimba toate odată. Se investighează posibilitatea ca întreg acest proces, inclusiv tipărirea noilor manuale, să se facă folosind cel puţin o parte din fondurile structurale şi, de asemenea, se discută despre conceptul de manual pentru că probabil în 2016 cred că manualul va arăta altfel decât arată astăzi. Ar trebui să fie o combinaţie între manualul în formă clasică şi instrumente electronice pe care elevul să le găsească pe o platformă, să poată să fie accesate, să fie mai prietenoase din punctul de vedere al acestor generaţii de copii. Cred că dimensiunea softurilor educaţionale este una extrem de importantă. Vom lucra la manuale cu partenerii tradiţionali, dar şi cu alte instituţii cu care nu am lucrat până acum specializate în manuale şcolare din Europa.

54 comentarii

Huhu Ciu 06-01-2013 - 17:01

Aici s-a produs o scapare din vedere fara doar si poate.

Domnul Pricopie a trecut cu vederea si a uitat sa mearga si sa dobandeasca sfintirea bacalaureatului in toate detaliile lui. Dar, poate e de inteles, caci este dintre pacatosi pesedisti, care nu au sfintit nici macar Constitutia, semn ca le este nesuferita si scarbavnica in detaliile si moleculele ei chiar si cele mai mici, si vor sa o schimbe.

Dar, asa fara sfintire, este prilej de poticnire, caci numai sfintirea este izvor de nestricăciune si putere îngerească.

Norocul insa estela indemana si savarsirea buna nu poate sa intarzie, cu sau fara dar dracilor prin nestiinta pesedista, caci Catedrala odata pornita va tine in umbra ei parlamentul si relele vor fi tamaduite pe deplin.

Aleluia!

BULA 06-01-2013 - 18:45

Nu esti adevaratul Huhu. Unde l-ati bagat pe bietul Huhu, in lada frigorifica ?

Huhu Ciu 06-01-2013 - 18:58

Vezi mai jos vierme.
Ptiu!

Cercul 06-01-2013 - 18:37

Ne legam prea mult soarta de Occident cu deciziile ultimelor guverne de dupa Funeriu. Invatamantul pregateste studentii pentru a fi specialisti in Romania. Nu vor preda limba romana in Vest, nici nu vor profesa ca avocati acolo. Cine vrea in Vest, sa se mute acolo si sa faca facultatea acolo. N-avem nevoie de fugarii astia.

ValVerde 06-01-2013 - 18:47

Haha, proba de idiotenie tampa…

BULA 07-01-2013 - 02:08

Cam e dreptate Cercul. N-ar trebui sa finantam calificarea celor care pleaca din tara. Ar fi bine daca cei care beneficiaza de studii superioare cu finantare de la stat, sa incheie contract cu statul, prin care sa fie obligati sa lucreze in tara pe o perioda cel putin egala cu durata studiilor (6 ani pentru ingineri, respectiv 9 ani pentru medici).
Iar in privinta modei venite din Vest, cu tot felul de aberatii, eu consider ca nu trebuie sa o luam ca referinta. Sa copiem de la occidentali doar ce e sanatos, nu si mizeriile lor.

ciufulici 07-01-2013 - 03:20

dar daca inchidem granitele?
nu draga, finantatrea trebuie sa fie cu contract, si atatea jdemii de dat inapoi (ca in West)

BULA 07-01-2013 - 03:54

Daca sunt obligati sa lucreze in tara un numar de ani, returneaza investia facuta cu pregatirea lor, prin impozitul platit si prin faptul ca produc ceva. Dar sa lucreze in specialitatea lor, nu ca portari sau soferi de taxi.

In Anglia, de exemplu, returnarea imprumutului se face intr-o perioada destul de mare de timp si daca respectivul nu a reusit sa se angajeze nici dupa un numar de ani, nu i se mai cer banii (probabil se considera ca scoala facuta nu a fost de calitate, nu l-a pregatit cum trebuie).

ValVerde 07-01-2013 - 04:19

Oare citi ani mai lipsesc ca sa moara generatia infectata de comunism???

(E retoric, Bula, nu-mi raspunde)

Daca il „obligi” sa stea in tara, trebuie sa-i asiguri loc de munca.

Facultatile nu ar trebui sa fie gratis.
Ar trebui sa existe examen de admitere.
Plata facultatii si subzistenta sa se faca prin imprumuturi cu rate preferentiale garantate de stat.
La absolvire, indivizii vor avea de platit inapoi imprumutul.
Cei destepti, care pleaca pe alte meleaguri, il vor plati foarte repede. Altii, il vor plati mai incet, dar il vor plati.
Studiile superioare nu sint un drept garantat. Statul trebuie sa se asigure ca cei care intr-adevar vor sa studieze nu sint impiedicati de lipsa resurselor monetare, dar nu trebuie sa-i bage pe toti la gramada pe de-a moaca.

ciufulici 07-01-2013 - 04:23

ia taci acolo bai ValVerde, ce te pricepi tu!

ValVerde 07-01-2013 - 04:32

Bula si ciufulici aka Huhu, ce faceti voi pe forum la trei dimineata?
Nu va lasa constiinta sa dormiti sau deabia v-ati intors de la bar si mai pierdeti si voi vremea pina se deschid bisericile ?

ciufulici 07-01-2013 - 04:39

ce fraier, nici nu e 3 e 4 jumate

ValVerde 07-01-2013 - 04:46

ciufulici

07-01-2013 at 03:20

dar daca inchidem granitele?
nu draga, finantatrea trebuie sa fie cu contract, si atatea jdemii de dat inapoi (ca in West)

ciufulici 07-01-2013 - 04:50

ciufulici

07-01-2013 at 04:39

ce fraier, nici nu e 3 e 4 jumate

======
era 4:39

BULA 07-01-2013 - 07:25

@ValVerde

Daca inchidem granitele, atunci sa revenim la sistemul de dinainte de ’90, cu examen de admitere serios, cu repartizare dupa absolvire, cu numar de locuri finantate de la buget atat cat permite comanda sociala.

Tu vrei sa se puna taxe la invatamantul superior, sa nu mai urmeze studiile superioare decat tinerii din familiile de bogatani.
In societatea moderna toti cetatenii trebuie a aiba acces la studii superioare si la asistenta medicala, indiferent de cati bani au. Asta este adevarata respectare a drepturilor omului. Nu trebuie sa copiem mizeria din SUA.
SUA vor ajunge rau de tot, tocmai pentru ca duc o politica gresita in aceste domenii. In maxim zece ani China va depasi SUA si dolarul nu va mai fi socotit valuta forte. Dupa aia se va ridica si India si nu este exclus ca si Iranul sa depaseasca SUA la multe capitole.

BULA 07-01-2013 - 08:55

@ValVerde

Ai observat ca toti care militeaza pentru scaderea natalitatii sunt deja nascuti ?

Mai Ciumy, tu nu ai facut studiile gratis in Romania ? Ai uitat ca nu ai dat nici un ban ? Asa sunt oamenii. Te-ai cocotat pe o creanga si faci ca maimuta la aia de jos.

ValVerde 07-01-2013 - 15:17

@Bula

„Mai Ciumy, tu nu ai facut studiile gratis in Romania ? Ai uitat ca nu ai dat nici un ban ? Asa sunt oamenii. Te-ai cocotat pe o creanga si faci ca maimuta la aia de jos.”

===

Asa e, am facut studiile gratis, ba chiar luam si bursa I.
Dar:

1. Regimul opresiv ne pregatea ca animale de povara pentru proprul beneficiu. Eram unelte.
Comunistii nu ma pregateau pentru bunastarea mea ci pentru profitul lor.
2. Ingradirea libertatilor mele personale, nedreptatile pe care a trebuit sa le inghit eu si familia mea, lipsa de perspective si speranta, privatiunile incredibile la care am fost supusi cintaresc in ochii mei mult mai mult decit costul studiilor mele.
3. Mi-am cistigat dreptul de a invata respectind legile, asa strimbe cum erau ele.
4. Nu ma consider dator cu absolut nimic regimului comunist sub care am fost la scoala. As zice chiar dimpotriva.

Asa ca argumentul tau nu are greutate.
Daca vrei sa revi la aberatiile de atunci, treaba ta, dar uite-te la orice tara civilizata din lumea asta si spune-mi care e tara in care invatamintul superior e gratis si acordat oricui vrea sa piarda patru ani prin facultate.
Mai departe, daca gasesti vreo tara care face asta, vezi daca isi obliga cetatenii sa stea sa lucreze in tara respectiva.

Cercul 07-01-2013 - 17:33

@ValVerde: Observ la tine o tampire in fata Occidentului.
Tot animal de povara esti si daca pleci in Occident si lucreri acolo. Oricine lucreaza pentru patron e animal de povara.
Ce drepturi iti ingradea regimul? Sa te cuplezi cu armasarii? Ai facut noduli din cauza asta?
Nu intodeauna daca pleci afara castigi mai bine acolo ca in tara de origine(in legatura cu restituirea aia).
In SUA statul nu acorda studii superioare gratis, tocmai pentru ca e preocupat sa apere drepturile patronilor existenti, in capitalism statul este mai puternic decat in socialism tocmai pentru ca apara interesele grupului mai mult decat ale individului(cheltuieli pe inarmare, fum in ochi sarantocilor si uzina de droguri finantata direct de la servicii).

ValVerde 07-01-2013 - 18:06

Cercul
07-01-2013 at 17:33 @ValVerde: Observ la tine o tampire in fata Occidentului.

===

Care este ideea principala a postarii tale ?
Le arunci pe toate la gramada si mi-e greu sa inteleg ce vrei sa spui.
E adevarat ca nu intotdeauna cistigi mai bine cind pleci afara, dar media spune ca salariile afara sint mai mari. De asemenea e logic sa prezumi ca lumea pleaca numai la mai bine, deci cind e mai bine acasa, nu pleci !!

ValVerde 07-01-2013 - 18:09

„In SUA statul nu acorda studii superioare gratis, tocmai pentru ca e preocupat sa apere drepturile patronilor existenti”

===

Nu, nu e asa. E pe bani pentru ca asa au hoatarit americanii, prin reprezentantii lor, ca e mai fair si mai eficient. Tu nu ai decit sa crezi ce vezi tu din Romania.

ciufulici 07-01-2013 - 04:53

Bai tolomace, eu am luat agheasma mare, acum am forte proaspete, noroc si binecuvantare, si altele, nestiute de atei.
Du-te la culcare, ca o sa fie vai de capul tau si ochi borcanati

BULA 07-01-2013 - 08:57

Tie nu ti-e geu sa fii si ValVerde si Ciufulici ? Sa nu te incurci, intrand in pielea a doua personaje dificile.

BULA 06-01-2013 - 18:51

Acest ministru este marioneta Androneascai. Nu va iesi din ce i se va spune sa faca. Va fi ca trenul pe sine, cu directia prestabilita. Nu ne putem astepta la ceva bun, din moment ce Androneasca a condus ME timp de opt ani si a produs dezastru. Guvernarea USL va fi dezastruoasa in general. Sa speram ca se va termina inainte de termen.

Huhu Ciu 06-01-2013 - 18:57

HUOOO BULA!!!

Ptiu! Dreak de bulangiu nebun, o sa te intrupezi intr-un vierme, ohoho ce o sa mai suferi!

BULA 06-01-2013 - 19:16

Tu esti Ciuma Hu.

ciufulici 07-01-2013 - 03:20

nu este!

- - प्रिंस Parpanghel Carpathian 06-01-2013 - 19:30

Ti-am mai recomndat sa majorezi picaturile de hall-halo peridol. 18-35 picaturi , iar de marti la dermato-venerice la bismutheala !

BULA 07-01-2013 - 01:59

Comenteaza pe tema discutata in articol si lasa injuriile la adresa mea.

- - प्रिंस Parpanghel Carpathian LORD 07-01-2013 - 17:13

Care injurii ? allien a tu Bula !
La gradul tau de -de Mentzha!
Marga caloriferistu era ovrei ,
O zi, dupa aceea era Hu.ngaroi !
A bramburica era demolatoare ,
In aceiasi zi era reActor ul PSD!
Actorii ,cantaretii cariatidele de ,
Necontestat a culturii erau facutzi,
ZERO BARAT ,de tine …debilule cu
Lues si schizopatie ischemica si degenerativa !

ValVerde 06-01-2013 - 18:56

„ca trenul pe sine, cu directia prestabilita.”

==

Dar daca schimba macazul ?

BULA 07-01-2013 - 01:33

Macazul il schimba impiegatul de miscare, nu mecanicul care conduce trenul.

ValVerde 07-01-2013 - 15:27

Macazul il schimba acarul Paun.

BULA 07-01-2013 - 01:54

Androneasca si ceilalti smecheri care au umplut universitatile si manaca banii statului, sa ne lase cu „cercetarili” facute din pix si copy/paste. Nu se vad nicaieri rezultatele acestor cercetari, pentru ca totul se bazeaza pe fals si minciuni de ingheata apele.
Cei care aveau chemare spre cercetare, au plecat din tara de prin anii ’90, iar astia ramasi sunt nulitati. Se risipesc putinii bani de care mai dispune tara, pe proiecte fictive de cercetare, care nu se finalizeaza cu ceva concret, care sa se aplice undeva si si sa produca bani.
Normal ar fi ca sa se finanteze doar proiecte cu tema bine definita si sa se verifice la sange fiecare etapa de realizare a cercetarii. Cel mai corect ar fi daca s-ar incheia contracte de cercetare cu firmele private, din tara sau strainatate, nu prin finantare de la stat sau de la UE. La privati nu merge cu vrajeli, ca nimeni nu e nebum sa toace banii pe falsuri si aiureli.
Iar UE tolereaza arderea banilor pe care ni-i dau (ce sunt din contributia Romaniei, nu dati de pomana de alte tari) pe tot felul de bazaconii, ca sa nu ne ramana bani pentru investitii in ceva productiv, sa-i concuram economic pe vestici.

ciufulici 07-01-2013 - 03:16

De acord, insa e bine ca banii acestia sa fie cheltuiti in tara, in totalitate, si in orice chip. Si sa mai cerem, nu strica niciodata sa tipe copilul, altfel nema tzatza.

BULA 07-01-2013 - 06:41

Nu stiu cu ce esti tu de acord, ca te tii de mistocareala.

Insa am zis ca e o crima economica sa li se dea universitarilor bani pe mana, pentru pseudocercetare necesara doar la avansarea pe functia de profesor, cu norma didactica de patru ore pe saptamana si salariul de la dublu in sus, in raport cu celelalte categorii (lectori, confi). Aceasta vrajeala cu „cercetarea” si strangerea de puncte ISI, pe baza de mascareli publicate prin te miri ce reviste, nu face altceva decat sa-i indeparteze total de munca didactica. Pe nimeni nu-l intereseaza ce vor sti sa faca absolventii, daca vor fi apti sa lucreze in domeniul in care li se da diploma. Important este sa existe in continuare tampiti care termina liceul si din lipsa de locuri de munca sa se inscrie la acele facultati, sa le mearga salariile profilor.

Pot sa spun ca invatamant se face la preuniversitar (mai serios la gimnaziu), dar si acolo lucrurile au luat-o razna. Profii de liceu au servieta plina cu hartoage (rapoarte, hartii de tot felul), nu cu carti si culegeri de probleme. Isi ingroase si ei dosarul personal, pentru ca se vor face restructurari si se tem. Profii din generatia veche nu sunt invatati cu tampeniile astea. Ei si-au vazut de munca la clasa si fiind cu experienta si cu ceva renume, s-au gandit ca n-o sa-i dea afara tocmai pe ei. Insa in ultimul timp au intrat in panica si s-au pus de dosariada, de frica „lupilor tineri” formati in aceste vremuri de rahat, care sunt paraleli cu meseria dar sunt „beton” la dosar.

BULA 07-01-2013 - 02:51

Nu cred ca Remus Pricopie va fi un ministru bun la Educatie. Este tanar si nu are experienta in privinta educatiei la nivel de gimnaziu sau liceu (daca o avea copii, sunt mici si nu s-a luptat cu ei sa-i faca sa invete, in conditiile scolii de acum). Ori ratarea copiilor in privinta educatiei, pleaca din aceasta perioada. La liceu se dau note umflate si nimeni nu mai invata (teme nefacute, cartile nedeschise, dar toti elevii au note mari). Si mai e problema ca programa scolara e incarcata si prost gandita, asa incat numai tocilarii reusesc sa invete ceva. Copiii nu sunt atrasi sa studieze anumite discipline (biologie, chimie, fizica) pentru ca se predau sec, fara sa-i atraca prin activitati interesante la laborator. Profii se duc scarbiti la clasa si „vomeaza” o teorie scrisa pe tabla.

ciufulici 07-01-2013 - 02:57

Absolut de acord! Si nu numai atat, iata parerea mea despre invatamant:

1. Sa-i oblige pe profesorii de liceu sa dea notele corect si nu unflate cu pompa.

2. Inspectorii din ME sa dea testari prin sondaj pe teren, pt a se asigura ca notele din cataloage nu reflecta corect pregatirea elevilor, sa aplice sanctiuni dure.

3. Bacalaureatul sa fie diferentiat (real, uman), ca la francezi.

4. Examene de admitere la facultatile de stat, cu subiectele de concurs stabilite la Ministerul Educatiei.

Daca nu, ne ia dracu in generatiile ce vin!

BULA 07-01-2013 - 03:08

La punctul 2.00 nu citisi corect ce am zis eu si scrisasi exact pe dos.

…. pt a se asigura ca notele din cataloage nu reflecta corect pregatirea elevilor….

ciufulici 07-01-2013 - 03:14

ce ai zis? am gresit si gata! dar imi pare bine ca suntem un pic de acord. insa, sa nu cumva sa ma mai copiezi, aceste idei eu le-am dezbatut de cand mosii rosii si Moisil la TV.

ciufulici 07-01-2013 - 03:09

CATRE DOMNUL BULA, PROFESORI SI ACADEMICIENI

Suntem in epoca internetului, calculatorului, tabletelor, si telefoanelor inteligente. Deci, iata ce este de facut:

1. Proful preda cu comentariile lui, dar dupa prezentarea (planse cu figuri si text cu esenta ideii) facuta de minister. Rolul lui este de a da viata lectiei si a atrage atentia copiilor cu comentarii si raspunsuri la intrebari.

2. Elevul are bar-code la carnetul de note, bar-code care este scanat pt. minister, inclusiv cel al profului.

3. Examenul de fiecare notare este dat de minister. Proful corecteaza compunerile, dar numai dupa grila de la minster.

Succes!

3.

BULA 07-01-2013 - 03:41

Mai, tu nu esti ValVerde, ca la scris tampenii nu va deosebiti ?
Te pricepi la invatamant, ca baba la mitraliera.

La cat sunt de slab pregatiti profii de la noi, a-i lasa sa personalizeze lectia nu e o idee stralucita. Cel mai bine ar fi daca li s-ar inmana niste manuale bine gandite (standardizate, cu concepte clare si chiar cu multe probleme rezolvate), exact cum lucreaza pilotii in caz de probleme in timpul zborului, pe baza de proceduri pe care le citesc din manualul elaborat de firma.
Profii sa predea dupa mintea lor la scolile private, nu la invatamantul finantat de stat. Dar nici acolo nu fac ce vor, pentru ca sunt supravegheati de un manager care are grija ca banii actionarilor sa aduca profit, adica multi cursanti. Daca nu se preda ce trebuie si absolventii nu se pot angaja in domeniul pentru care si-au platit studiile, nu se mai inscriu altii la acele cursuri.

Huhu Ciu 07-01-2013 - 04:08

Nu e el ValVerde, omu’ e gigea il stiu io, garantez io pentru el, e om serios.
Vezi aci o chestie:
http://www.in-cuiul-catarii.info/2012/12/24/mitraliera-de-pe-terasa-2376

ciufulici 07-01-2013 - 04:15

Iar eu garantez pentru Huhu Ciu, si de asemenea pentru Ciu Huhu, sunt baieti de treaba. Daca ai necazuri cu ValVerde, nu stiu, dar o sa tinem ochiul atent, si daca e la o adica o sa-l necajim un pic, de iti deranjeaza postari nevinovate sau cele in interesul tarii.
Democratia e buna, necesara, dar daca n-ai si o bata colea aproape, egalitatea nu se prea mentine.

ValVerde 07-01-2013 - 04:23

Ala e urbos, cind ia o pauza la injuraturi si iese in oras.

ciufulici 07-01-2013 - 04:38

ia vezi, ia vezi!
imi pare ca unele pareri nu te prea favorizeaza, ca sa zic asa….

ValVerde 07-01-2013 - 04:50

Te-a muscat Parpanghel, patrunjelul etnie conlocuitoare?

- - प्रिंस Parpanghel Carpathian LORD 07-01-2013 - 17:20

@ wakka moanstra !
constat ca ai o problema,
si de respiratie, esti dependenta
de …mataringa mea cea vanata!
Ce dreaq ma’h rumme, GATT oare,
Santem noi ,legatzi de cordon ombilical !
Ia vezi te …trecem la respiratie bouche
a bouche cu inelidul de la pogoanele !

BULA 07-01-2013 - 09:23

Sunteti reincarnarea domnului Neacsu M ?

ciufulici 07-01-2013 - 04:36

Bine ca ai tu experienta in lucruri inca neincercate, plus babe cu mitraliere!
Sigur, sa fie si manuale pdf pe tablet sau telefon, dece sa nu fie?
Adica:
1. Prezentarea
2. Studiul acasa
3 Examen cu grila de control
Tot ce proful poate controla este sa adauge sarea si piperul, sa dea fata umana, sa ajute cu raspunsuri daca e cazul.

ciufulici 07-01-2013 - 04:57

Dar sa continuam discutia, ne intrerupse ValVerde, dar l-am alungat si facut de rusine, nu mult, numai potrivit ca sa ne lase sa cugetam

ciufulici 07-01-2013 - 03:25

eu nu prea stiu ce este balacăreatu profesional, sa nu fie o inventie basista balaucăratu asta!

BULA 07-01-2013 - 07:09

Ii cer domnului ministru Remus Pricopie sa repare o nedreptate care s-a facut celor care au absolvit o facultate (studii universitare de lunga durata, cu exigenta marita) inainte de trecerea la sistemul Bologna. Acestia sunt echivalati la studii cu actualii care termina primii trei (sau patru – la Politehnica) ani, cu diploma de licenta. Sa se echivaleze studiile lor cu cele de masterat, cel putin pe piata muncii din Romania.
Am fosti studenti care au absolvit facultatea in anii ’90 (5 ani de studii), plus inca un an la „studii aprofundate”, care de curand au fost obligati sa se inscrie la aceeasi facultate, la masterat, de frica sa nu fie scosi de pe post de cei ce vin acum cu diploma de masterat (nulitati in raport cu cei care au absolvit inainte de anul 2000).
Adica inginerul pregatit in vechiul sistem este echivalat cu maistru sau subinginerul din vremurile astea. Ba mai mult, cineva de la PSD venise cu propunerea ca cei care au diploma de colegiu (de trei ani) sa fie echivalati cu absolventii cu licenta. Iar ca urmare a aberatiei de care am vorbit anterior, sa fie echivalati cu cei care au studii superioare de lunga durata, facute inainte de trecerea la sistemul Bologna.

ecaterina 07-01-2013 - 17:03

pe mine m-ar interesa daca diploma de bacalaureat profesional imi este utila la avizul de libera practica ptr asistenta medicala dupa ce voi termina anul acesta sc post lic sanitara

ecaterina 07-01-2013 - 17:06

e-mail ecaterinaneagu34@yahoo.com daca poate cineva sa-mi raspunda ,multumesc

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult