Am parcurs recent, la aproape două luni de la ultima deplasare, întreg șantierul autostrăzii de 72 km Lugoj-Deva.
Experiența ultimilor ani, în speță lunile ianuarie–februarie, ne arată o activitate mai redusă, cu excepția iernii 2013, când în ianuarie am avut și 15 grade – s-a turnat și asfalt pe unele șantiere.
La început de februarie, în ziua deplasării, vremea a fost caldă [15 grade] și însorită, iar cei trei constructori au ieșit la aer, s-a lucrat în mai multe puncte de pe șantier.
Pe lotul 2, de la Traian Vuia la Cosevița, constructorul lucrează la overpasul de la Colonia Mică [Făget] și la cele două supratraversări, de către autostradă, a căii ferate Lugoj–Ilia și a DN 68A, ambele la nodul rutier Margina [km 42,6]. Despre acest tronson de 15 km s-a vorbit și în trecut, în sensul terminării lucrărilor la finele lui 2015, personal cred, văzând stadiul în acest moment, că este posibilă finalizarea peste 4-5 luni.
Tot pe acest lot au început lucrările și la viitorul overpas pe DJ Margina-Zorani, [km46-47].
Pe lotul , Cosevița–Ilia, constructorul pregătește devierea circulației DN 7 pe sub podul de la nodul Ilia [km 77,3], nodul rutier este la nivel de asfalt binder, se lucrează și la supratraversarea liniei CFR duble Arad–Deva ,pe santier au sosit deja grinzile principale din oțel, grinzi care vor fi suprastructura acestui pod.
Sectorul km 61-68 al lotului 3 este în mare parte la nivel de asfalt binder, peste overpasul Teiu se circula deja peste viitoarea autostradă, iar la nodul Dobra vor începe lucrările de terasamente în perioada următoare.
Constructorii de pe lotul 4 au venit zilele trecute pe santier. Se așteaptă avizele și autorizațiile pentru sectoarele C si D ale acestui lot [de la nodul Ilia la Șoimuș].
S-au avansat, în ultima lună, tot felul de termene, cred eu fanteziste, de finalizare a acestor trei loturi – unele chiar 2018, față de termenul din fișele de proiect – mai 2016.
Este clar ca nu va fi acest termen, dar realitatea ne arată, că avem pe cele trei loturi cumulate circa 26 km cu asfalt, se lucrează pe alți 30 km, dar avem și 15 km neîncepuți. Toate acestea mă fac să cred că ar fi posibilă finalizarea, în totalitate, a întregii autostrăzi până la final de an 2016, cu condiția eliberării autorizațiilor ce mai lipsesc, dar și asigurarea completă a finanțării.
În final, o sugestie prntru lotul Cunta-Săliște, unde circulația este deviată, până la terminarea reparației de 200 m din zona Aciliu, pe o lungime de peste 20 km și un trafic intens prin satele de pe acest traseu, în sensul construirii unor bretele provizorii, cu cheltuială minimă, spre DN7, se poate face după modelul vest european, unde pentru asemenea reparații se deviază circulația pe distanțe minimale.