Un proiect legislativ inițiat de peste 100 de parlamentari depus recent la Senat prevede obligativitatea ca toți cetățenii să dețină un cont bancar în care să primească salariul sau pensia, după caz.
„Prin prezenta lege ne propunem să oferim oportunitatea fiecărui cetățean să aibă garantat un cont, fără comisioane financiare, unde să i se poate face plățile de natură salarială sau a beneficiilor sociale”, se menționează în expunerea de motive.
Inițiatorii spun că prin această măsură se va îmbunătăți relația cetățenilor cu statul, în sensul optimizării transferurilor, printre care: primirea indemnizațiilor sociale, plata taxelor și a impozitelor, după cum este subliniat în nota de fundamentare a viitoarei legi.
Zero comisioane
Potrivit expunerii de motive, prin aprobarea Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative privind incluziunea financiară se va îmbunătăți și colectarea taxelor de către stat.
„Acțiunile de deschidere, administrare, retragere, interogarea soldului, plățile online și închiderea contului de bază, folosit în relația cetățeanului cu statul, vor fi lipsite de comisioane, în limita veniturilor de natură salarială plătite de angajator, a pensiilor, indemnizațiilor și alocațiilor de asistență socială plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii și Solidarității sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, orașelor, muncipiilor, sectoarelor municipiului București, județelor și municipiului București”, se menționează în documentul citat.
Excepție de la această obligativitate ar face doar persoanele considerate vulnerabile, care potrivit legii sunt persoane cu un venit lunar ce nu depășește echivalentul a 60% din câștigul salarial mediu brut pe economie (peste 6.000 de lei în prezent) sau cu un venit în ultimele șase luni ce nu depășește echivalentul a 60% din câștigul salarial mediu brut pe economie.
Proiectul de act normativ stipulează că „instituțiile de credit nu vor putea refuza o cerere privind deschiderea unui cont de plăți cu servicii de bază, decât în cazul în care deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o încălcare a dispozițiilor privind prevenirea spălătii banilor și combaterea finanțării terorismului”.
Încasări în numerar doar prin CEC Bank sau Poșta Română
„Asigurându-se o perioadă rezonabilă de tranziție, astfel încât să se poată operaționaliza sistemele moderne de plată, începând cu data de 1 ianuarie 2026, instituțiile publice au obligația să asigure încasările în numerar doar prin unităţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. – S.A., prin Compania Naţională „Poşta Română” – S.A, prin intermediul altor instituții de credit și prin servicii automate ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote și monede, pe bază de convenţii încheiate cu persoanele abilitate, cu condiţia asigurării fondurilor necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni, astfel încât încasările și plățile în numerar să fie efectuate în condiții de siguranță, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare”, se mai arată în document.
În ceea ce-i privește pe comercianți, proiectul propune ca, în scopul impulsionării mijloacelor moderne de plată, comercianții care operează pe teritoriul României să fie obligați să accepte cel puțin un instrument de plată fără numerar.
De asemenea, este majorată de la 200 de lei în prezent, la 500 de lei suma ce poate fi oferită ca avans în numerar la terminalele de plată, în baza contractelor încheiate cu instituțiile acceptante.