Proiectul imobiliar început în zona plajei sălbatice de la Corbu a stârnit multe controverse. Controalele efectuate acolo au scos la iveală ilegalități comise chiar de instituțiile statului ce au menirea de a proteja și conserva acest patrimoniu UNESCO.
Zona plajei Corbu, județul Constanța, face parte din aria economică a Rezervației Biosferei Delta Dunării – patrimoniu UNESCO. Deși se bucură de protecția multor legi care reglementează strict modul de avizare și autorizare ale unor construcții, instituțiile statului au încălcat aceste norme și au vizat un proiect imobiliar controversat.
Acest lucru reiese dintr-un Raport al Ministerului Mediului, întocmit în anul 2022, menționat în răspunsul oferit interpelării făcute de deputatul constănțean Bogdan Bola (Forța Dreptei).„Din vara anului trecut am solicitat Ministerului Mediului răspunsuri referitoare la lucrările din zona Corbu. A fost necesar să revin de trei ori cu aceeași interpelare pentru ca, în ianuarie 2023, să-mi răspundă”, spune deputatul.
Realizat de Direcţia Corp Control, Integritate şi Anticorupție din Ministerul Mediului, raportul semnalează multe nereguli descoperite în actele de avizare ale Planului Urbanistic Zonal și în modul în care au fost emise avizele și acordurile de mediu ce au stat la baza autorizațiilor de construire ale celor două proiecte „Construire șase corpuri de locuințe colective” şi „Construire 18 corpuri de locuințe colective”, ambele făcând parte integrantă din complexul imobiliar denumit „Sat pescăresc”.
Vizate de Corpul de Control au fost următoarele instituții: Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării, Agenţia pentru Protecția Mediului Constanța, Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, Garda Naţională de Mediu Comisariatul Județean Constanţa și Garda de Mediu – Comisariatul Rezervației Biosferei Delta Dunării.
PUZ plin de nereguli
Concret, raportul arată că a fost emis un aviz de mediu în anul 2016 pentru PUZ „Lotizare sat vacanță cu specific pescăresc – 1” deși calificativul general al calității ultimului studiu de evaluare adecvată pentru planul urbanistic zonal a fost B (informația nu este completă, însă, în circumstanțele anumitor cazuri particulare, concluziile pot fi acceptate ca fiind rezonabile şi obiective) și în raportul de mediu nu a fost analizat impactul cumulat cu PUZ „Lotizare sat vacanță cu specific pescăresc – 3”, deși reglementarea acestora s-a făcut în paralel.
Un alt aspect nelegal semnalat de raport este faptul că documentele pentru PUZ „Lotizare sat vacanță cu specific pescăresc – 1” nu conțin coordonatele STEREO 1970 ale planului.
De asemenea, Consiliul Științific al Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării „nu s-a întrunit să avizeze acest PUZ, deși au fost înregistrate puncte de vedere negative formulate în nume personal de către unii membri ai Consiliului Științific”.