Industria de asigurări nu este de acord cu proiectul de HG care plafonează tarifele RCA, argumentând că încalcă legislația europeană, este lipsit de fundament economic și ambiguu.
Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și Patronatul Industriei Asigurătorilor din România (PIAR) spun că au luat act de proiectul de HG privind înghețarea tarifelor, pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Finanțelor, dar nu sunt de acord cu aceste propuneri, considerând că riscă să destabilizeze și mai mult piața de asigurări RCA.
Asigurătorii ar vrea să poată controla costurile
Legislația trebuie modificată, dar necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părțile direct implicate. Există soluții esențiale pentru o piață funcțională și atractivă dedicată consumatorilor:
– Îndreptarea articolelor specifice din Legea nr. 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor, conducând astfel la dezechilibre importante în funcționarea normală a pieței de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate și prudențialitate.
– Demararea unui proiect național ce vizează reducerea frecvenței și gravității accidentelor rutiere și adoptarea unor măsuri urgente de creștere a gradului de cuprindere în asigurare și de combatere reală a fraudelor care să vină imediat și eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă. Practic, la fiecare 100 de mașini înmatriculate în țara noastră, cel puțin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese, comparativ cu 4,08% – frecvența înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria și 1,65% în Croația. UNSAR, BAAR și PIAR s-au angajat într-un astfel de demers, și se declară deschiși în a colabora cu alte organizații și instituții publice în acest sens.
„Subliniem că la o soluție similară s-a mai apelat și în anul 2016, tot printr-un HG, când s-au plafonat tarifele de primă RCA. Realitatea a demonstrat că nu a fost o soluție benefică nici pentru piața de asigurări din România și nici pentru asigurații și persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurențial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 și 2023 cu un faliment și o insolvență de o magnitudine mult mai mare decât falimentele anterioare din industria de asigurări. În plus, trebuie reamintit că împotriva României s-a declanșat procedura de infringement care a încetat abia după ce s-a renunțat la intervenția statului în politica de prețuri a societăților de asigurare”, spun asigurătorii într-un comunicat remis „Adevărul”.
Aceștia reamintesc că în prezent, deși numărul de vehicule înmatriculate a depășit 10 milioane, numărul asigurătorilor RCA activi din România este de doar 8 (ca termen de comparație, Cehia are 12 la o piață de aproximativ 6 milioane de vehicule). Mai mult, se pune întrebarea dacă acționarii sunt dispuși în continuare să investească într-un mediu de business impredictibil, și într-o piață RCA marcată de 4 falimente în ultimii 8 ani, în contextul în care costul de capital necesar, raportat la expunere, pentru a îndeplini cerințele de solvabilitate, este în creștere.
Industria de asigurări a fost și va continua să fie un partener profesionist și echilibrat în vederea asigurării unui cadru legislativ care să îmbunătățească funcționarea pieței de asigurări, în beneficiul tuturor cetățenilor.
Anterior, Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) anunța că susţine principiul limitării preţului contractelor RCA, dar consideră că mecanismul din proiectul de Hotărâre de Guvern nu reprezintă o rezolvare optimă a problemei şi propune ca limitarea să nu poată depăşi tarifele de referinţă.