Pornind de la reclamațiile pe care le-a primit în ultima perioadă, ANCOM a explicat care sunt pașii și condițiile în care pot fi întrerupte contractele pentru abonamente mobile sau de internet.
După cum explică oficialii de la Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare (ANCOM) în Comunicaţii, contractele pentru serviciile de telefonie mobilă sau pentru internet au clauze care stabiles penalități în cazul rezilierii.
Excepție de la această regulă fac contractele „ încheiate la distanță sau în afara spațiilor comerciale ale furnizorilor” care pot fi anulate în decurs de 14 zile fără a mai plăti.
În 2023, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a primit și soluționat 3.835 de reclamații din partea utilizatorilor serviciilor de comunicații electronice și serviciilor poștale în România, din care 70% au vizat sectorul comunicațiilor electronice, iar 24% sectorul serviciilor poștale.
Cele mai multe reclamații, 70% din total, au vizat serviciile de comunicații electronice furnizate de operatori. Principalele nemulțumiri s-au referit la probleme legate de relația contractuală cu furnizorii, inclusiv rezilierea contractelor (18% din reclamațiile referitoare la serviciile de comunicații electronice), modificarea unilaterală a contractelor (12%), facturarea serviciilor de comunicatii electronice (11%), derularea contractelor la distanță (11%) sau gradul de acoperire cu servicii de voce și internet (9%).
Datele arată că Vodafone România a fost furnizorul cel mai frecvent reclamat, cu 32%, urmat de Orange România – 20%, RCS&RDS – 11%, Telekom Romania Mobile Communications – 11% și Orange Communications S.A.- 7%.
Cum pot fi reziliate contractele?
Autoritățile mai subliniază și faptul că după semnarea contractului, prevederile acestuia se aplică atât furnizorilor de servicii, cât și clienților. În cazul în care își doresc rezilierea înțelegerii, românii trebuie să verifice următoarele detalii: data de expirare a contractului, ce penalități se pot aplica și modalitățile acceptate de furnizor pentru această decizie.
„Odată ce contractul este semnat (olograf sau electronic) într-un magazin al furnizorului, prevederile acestuia devin obligatorii atât pentru utilizator, cât și pentru furnizor.
Atunci când doresc încetarea contractului de servicii de telefonie/internet, utilizatorii sunt sfătuiți să verifice următoarele:
- dacă a expirat perioada contractuală iniţială, caz în care nu vor fi percepute penalități pentru rezilierea contractului;
- dacă se aplică penalități în cazul încetării contractului înainte de expirarea perioadei inițiale și care sunt sau cum se calculează acestea;
- termenul şi modalităţile în care pot depune o cerere de încetare a contractului, precum și termenul în care este operată efectiv încetarea contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de către utilizator)”, transmite ANPC.
ANCOM mai transmite și faptul că legea nu prevede o perioadă „de grație” de la semnarea contractului într-un magazin al furnizorului pentru încetarea acestuia fără plata penalităților de încetare anticipată.