Eşec în privatizarea Poștei Române | Ziua Veche
Acasa BusinessCompanii Eşec în procesul de privatizare al privatizare a Poștei Române

Eşec în procesul de privatizare al privatizare a Poștei Române

scris de S. P.
8 afisari

Operatorul poștal belgian bpost nu a înaintat o ofertă angajantă pentru preluarea celor 51% din acțiunile Companiei Naționale ‘Poșta Română’ până la data-limită de 15 septembrie și, în acest context, procesul de privatizare al companiei va fi reanalizat, a anunțat, marți, Ministerul pentru Societatea Informațională /MSI/.

Miting la Poșta Română.

Miting la Poșta Română.

‘Ministerul pentru Societatea Informațională (MSI) informează că ofertantul selectat pentru vânzarea celor 51% din acțiunile Companiei Naționale Poșta Română, bpost, nu a avansat o ofertă angajantă până la termenul limită stabilit (15 septembrie 2015, ora 12,00 PM). Având în vedere îmbunătățirea situației economice a Poștei Române și diversificarea portofoliului de servicii oferite, MSI consideră că procesul de privatizare aprobat prin HG nr. 761/2012, cu modificările și completările ulterioare, este necesar să fie supus analizei Guvernului României’, notează sursa citată.

Potrivit MSI, în ultimii ani, Poșta Română a inițiat mai multe acțiuni în perspectiva unei capitalizări rapide și consistente, metoda aleasă de acționarul majoritar, statul român, fiind majorarea de capital prin aport de capital privat.

‘De la momentul achiziționării dosarului de prezentare al Poștei Române de către bpost, până în prezent, echipa implicată în proces a susținut un nivel consistent al discuțiilor cu potențialii investitori, pe marginea oportunității investiționale. În cadrul discuțiilor s-au abordat teme legate de planul de eficientizare a cheltuielilor și a rețelei operaționale, de situația financiară, de situația litigiilor, dar și de cadrul de reglementare. În perspectiva privatizării, atât acționarul majoritar, cât și Poșta Română au întreprins toate demersurile care să clarifice și să îmbunătățească poziția companiei ca oportunitate de investiții. Astfel, numirea unui management pe baza standardelor guvernanței corporative, în acord cu principiile OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), și dezvoltarea unui plan de afaceri care să îmbunătățească semnificativ calitatea serviciilor universale oferite cetățenilor au fost implementate în ultimul an’, precizează MSI.

Totodată, Poșta Română, cu sprijinul Consiliului Concurenței, a pregătit documentația necesară pentru evaluarea de către Comisia Europeană a relației dintre statul român și compania publică, din perspectiva ajutorului de stat. Concluziile Executivului de la Bruxelles pe această temă au menirea de a elimina orice suspiciune legată de posibile elemente de natura ajutorului de stat, care să pericliteze valoarea investițională a Poștei Române.

Ministerul de resort menționează, totodată, că, în cadrul procesului de privatizare a Poștei Române, este consiliat de consorțiul format din KPMG România și de Țucă, Zbârcea & Asociații. Până în prezent, cele două entități și-au oferit expertiza pe tot parcursul procesului, de la alegerea metodei optime de privatizare, până la participarea în cadrul discuțiilor purtate cu reprezentanții Comisiei Europene.

În data de 3 februarie a acestui, MSI anunța că statul român a acceptat oferta neangajantă depusă de către operatorul poștal belgian bpost pentru achiziționarea pachetului de 51% din acțiunile deținute la CNPR. Admiterea ofertantului bpost în etapa de due-diligence a procesului de privatizare a presupus, în principal, acces la camera de date, întâlniri operaționale cu managementul companiei și negocierea contractului de privatizare.

Operatorul belgian de servicii poștale bpost a avansat, la finalul lunii septembrie 2014, o ofertă neangajantă pentru achiziționarea pachetului de 51% din acțiunile CNPR.

Guvernul României a decis, în 12 decembrie 2012, demararea procedurii de privatizare a Poștei Române prin metoda majorării de capital prin aport de capital privat. Aceasta presupune dobândirea de către un nou investitor a unui pachet de acțiuni reprezentând 51% din capitalul social al companiei, inclusiv cel rezultat ca urmare a conversiei în acțiuni a creanțelor statului față de companie.

Poșta Română a încheiat anul 2014 cu un profit de 5 milioane de euro, după cinci ani de pierderi. Pentru 2015, compania țintește menținerea în marja de profit, concomitent cu implementarea unui plan amplu de investiții, în valoare de peste 55 de milioane de lei (12,3 milioane de euro), strategie care va continua și în 2016.

Compania este deținută de statul român, prin Ministerul pentru Societatea Informațională, în proporție de 75%, și de Fondul Proprietatea (FP) în proporție de 25%.

Poșta Română deține cea mai mare rețea de distribuție la nivel național, însemnând peste 80% din totalul subunităților poștale care operează, în prezent, în România. Peste 19 milioane de locuitori beneficiază de serviciile Poștei Române și peste 7,5 milioane de adrese sunt acoperite de rețeaua poștală proprie.

Vânzarea de acțiuni prin subscripție publică reprezintă, la momentul actual, cea mai bună variantă de capitalizare pentru Poșta Română, consideră Alexandru Petrescu, directorul general al Companiei Naționale ‘Poșta Română ‘ /CNPR/.

‘Privatizarea Poștei nu a eșuat. Faptul că actuala formulă de privatizare nu a avut un deznodământ nu înseamnă că Poșta nu poate căuta o variantă de capitalizare mai adecvată situației economice actuale a companiei. Este evident că Poșta Română nu se mai află, în acest moment, în situația din 2012, când a fost fost aprobată HG 761 privind strategia de privatizare (…) Cred că, în acest moment, cea mai bună variantă de capitalizare ar fi vânzarea de acțiuni prin subscripție publică, respectiv listarea pe piața de capital. Poșta Română ar fi o oportunitate unică pentru investitorii pe bursă și cred că aceasta este cea mai bună metodă de extindere a opțiunilor de capitalizare. Repet: Un eșec ar fi fost vânzarea companiei sub valoarea ei reală. În acest moment, oportunitatea investițională este mult mai bună și merită o reanalizare a metodei de capitalizare’, a precizat Petrescu, într-o declarație transmisă Agerpres.

Oficialul a subliniat, totodată, că ‘în acest moment, Poșta Română este o companie care a înregistrat un profit de 5 milioane de euro la finalul anului trecut, după cinci ani de pierderi’.

‘Ne vom menține în marja de profit și în 2015, în condițiile în care am programat investiții consistente. Chiar și așa, compania este în momentul cel mai bun pentru atragerea de capital, însă nu oricum, nu în orice condiții’, a spus Alexandru Petrescu.

 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult