Acasa BusinessEconomic HG privind aprobarea privatizării CFR Marfă se va publica azi în MO

HG privind aprobarea privatizării CFR Marfă se va publica azi în MO

scris de A.B.
1 afisari

Premierul Victor Ponta a declarat că Hotărârea de Guvern privind aprobarea privatizării CFR Marfă se va publica probabil miercuri în Monitorul Oficial, iar termenul de finalizare a procesului de privatizare este de 60 de zile de la publicarea hotărârii.

Guvernul a aprobat hotărârea în şedinţa din 24 iulie. Premierul a făcut această declaraţie marţi seară, într-o emisiune laRomânia TV.

Preşedintele Traian Băsescu a declarat în 5 august că Guvernul ar trebui să desfăşoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfă, respectiv să publice în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern privind compania feroviară şi să nu pună statul în situaţia de a plăti despăgubiri.

„Ce este important acum e ca Guvernul să nu blocheze procedurile, pentru că statul român va plăti dacă el blochează procedurile. Dacă este să se rateze privatizarea, ca reprezentant al statului, aş vrea să se rateze din cauza partenerului şi nu din cauza lipsei de curaj pe care eu, statul, o am la un moment dat în a continua procesul. Pentru că blocarea procesului de privatizare din cauza Guvernului României nu va face decât să aducă daune de milioane în procese care vor dura ani, dar vor fi extrem de costisitoare la final”, a afirmat Băsescu.

El a menţionat că „modul cum s-a desfăşurat procesul de licitaţie prefigura un eşec” în cazul CFR Marfă, iar în privinţa câştigătorului licitaţiei a rămas la fel de sceptic în ceea ce priveşte posibilitatea acestuia de a asigura banii pentru cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni.

„Şi acum sunt sceptic că (GFR, n.r.) va găsi banii. Însă blocarea procesului de către Guvern îi va da domnului Stoica toate motivele să spună «Păi, fraţilor, dacă îmi semnaţi contractul în cele 60 de zile care mi-ar fi rămas…», că avea 30 de zile să mai depună 10,2 milioane şi încă 30 de zile ca să depună diferenţa de 181 de milioane. Omul, oricât ar căuta, dacă nu are contractul în mână, semnat, nu-l ia în seamă nicio bancă în mod serios. Dincolo de faptul cunoscut că ar avea probleme, dar Guvernul îi creează condiţii să arate că nu avea cum să facă rost de bani pentru că nu are contractul. Deci aici e eroarea pe care, din punctul meu de vedere, o face Guvernul”, a precizat preşedintele.

CSAT nu a emis, în urma şedinţei din 2 august, nicio nouă decizie privind privatizarea CFR Marfă, a informat Preşedinţia, menţionând că strategia de privatizare a companiei a fost avizată de către Consiliu prin hotărârea din 5 februarie. Potrivit unui comunicat de presă transmis de Administraţia Prezidenţială după încheierea şedinţei, discuţiile din cadrul CSAT privind privatizarea CFR Marfă au fost „constructive”.

GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

Preşedintele şi premierul au avut o dispută privind privatizarea CFR Marfă, Traian Băsescu cerând ca Victor Ponta să îşi asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.

Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susţinând însă că tranzacţia trebuie aprobată de CSAT. Preşedinţia a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei.

Potrivit Executivului, neformularea unei poziţii a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurarea companiei.

Miercuri a fost publicată pe site-ul Preşedinţiei, la secţiunea CSAT – hotărâri emise de Consiliu, hotărârea Consiliului din 5 februarie privind avizarea privatizării CFR Marfă, în document afirmându-se că „modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României”.

Potrivit hotărârii menţionate, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă şi a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.

În articolul 2 al hotărârii se arată că „modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României”.

Hotărârea CSAT mai cuprinde şi solicitarea către Ministerul Transporturilor de a include în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de activitate al CFR Marfă şi să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existenţă, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vigoare, protocoalelor şi acordurilor naţionale şi internaţionale.

Aceste obligaţii menţionate în hotărâre sunt nevoile de apărare a ţării, transportul trupelor şi materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, situaţii de criză şi de război sau alte situaţii deosebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO şi convenţiile încheiate cu SUA.

1 comentariu

GINA 14-08-2013 - 15:57

Smecherii de la transporturi, tun dupa tun ?

Apogeul ineficienței manageriale privind transportul feroviar de
călători a fost atins în timpul Ministrului Transportului-penalul, Relu
Fenechiu, care a pus în fruntea SNTFC „CFR Călători” SA pe, obscurul,
Valentin Dorobanțu ca Manager Privat care nu înțelege că trenurile de
călători ale CFR Călători nu sunt o pierdere și pe care le anulează
nejustificat și spunem nejustificat pentru că managerii de la operatorii
privati le consideră rentabile și le preiau și le și înmulțesc după ce
CFR Călători renunță la ele pentru că sunt nerentabile. Să înțelegem că
managerii de la operatorii de transport feroviar de călători privati
sunt singurii care înțeleg că trenurile de călători anulate de CFR
Călători sunt foarte rentabile…
Dorobantule , esti „liber” sa pleci , ne-ai demonstrat tot ce poti.

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult