Acasa BusinessEconomic Noul sistem de achiziții de stat. Vezi noile criterii

Noul sistem de achiziții de stat. Vezi noile criterii

scris de C.S.
12 afisari

Sistemul de achiziții de stat va fi revizuit. Noile reguli vor permite statului să nu mai acorde contracte strict pe criteriul preţului cel mai scăzut, scrie Mediafax.

Nou sistem de achiziții și licitații publice.

Nou sistem de achiziții și licitații publice.

„Comisia Europeană nu interzice folosirea criteriului privind preţul cel mai mic la atribuirea contractelor de achiziţii publice, dar permite statului să aibă posibilitatea să folosească şi alte criterii pentru un raport preţ-calitate cât mai bun, astfel încât să fie selectată o ofertă cât mai avantajoasă economic, tratată într-un sens mai larg”, au arătat sursele.

Legislaţia actuală stabileşte că un criteru de atribuire a contractului de achiziţie publică poate fi numai fie oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, fie, „în mod exclusiv”, preţul cel mai scăzut, oferta cea mai avantajoasă economic fiind tratată ca şi criteriu unic numai pentru contractele atribuite prin procedura de dialog competitiv.

Comisia Europeană a adoptat însă o directivă în care arată că oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic trebuie să fie un concept imperativ, deoarece toate ofertele câştigătoare ar trebui să fie alese, în cele din urmă, în conformitate cu ceea ce fiecare autoritate contractantă consideră a fi cea mai bună soluţie din punct de vedere economic dintre cele oferite, care să se bazeze pe cel mai bun raport preţ-calitate.

„În scopul de a încuraja o mai bună orientare către calitate a achiziţiilor publice, ar trebui să li se permită statelor membre să interzică sau să restricţioneze utilizarea doar a preţului sau doar a costului pentru evaluarea celei mai avantajoase oferte din punct de vedere economic, în cazul în care acestea consideră necesar acest lucru. Pentru identificarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, decizia de atribuire a contractului nu ar trebui să se bazeze doar pe criterii care nu sunt legate de costuri. Criteriile calitative ar trebui, prin urmare, să fie însoţite de un criteriu de cost care ar putea fi, la alegerea autorităţii contractante, fie preţul, fie o abordare bazată pe rentabilitate, precum calcularea costului pe ciclu de viaţă”, este recomandarea de la Bruxelles.

Printre criteriile care vor putea astfel fi luate în calcul alături de preţ vor fi condiţiile de livrare şi plată, extinderea serviciilor de consultanţă şi înlocuire post-vânzare, factorii de mediu sau sociali (de exemplu, dacă au fost tipărite cărţi pe hârtie reciclată sau pe hârtie obţinută din exploatarea sustenabilă a lemnului, promovarea integrării sociale a persoanelor dezavantajate sau a membrilor grupurilor sociale în rândul persoanelor desemnate să realizeze contractul), poluarea provocată de extracţia materiilor prime utilizate în produs sau cauzate de produsul însuşi ori de fabricaţia sa, lipsa elementelor chimice toxice la fabricarea produselor cumpărate, folosirea unor utilaje eficiente energetic, reducerea la minim a deşeurilor sau utilizarea eficientă a resurselor.

În cadrul specificaţiilor tehnice, vor putea conta şi cerinţele sociale care caracterizează direct produsul sau serviciul în cauză, precum accesibilitatea pentru persoanele cu handicap sau proiectarea pentru toate categoriile de utilizatorii.

„Având în vedere posibilităţile numeroase de evaluare a raportului calitate-preţ pe baza unor criterii de fond, ar trebui să se evite recurgerea la tragerea la sorţi ca unic mijloc de atribuire a contractului”, a transmis Comisia Europeană.

În acelaşi timp, însă, o altă recomandare de la Bruxelles este să nu fie atribuite contracte de achiziţii publice firmelor cu acte de corupţie şi fraudă dovedite, în detrimentul intereselor financiare ale UE, şi ca neplata taxelor, impozitelor şi a contribuţiilor la asigurările sociale să conducă la excluderea obligatorie de la licitaţie a firmei în cauză, cu derogare doar în situaţiile excepţionale în care cerinţele imperative de interes general face indispensabilă atribuirea contractului.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult