Acasa BusinessEconomic Piata bunurilor de folosinta indelungata in scadere in 2010

Piata bunurilor de folosinta indelungata in scadere in 2010

scris de Ziua Veche
1 afisari

.Piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primul trimestru cu 24,9% comparativ cu acelasi trimestru din 2009. De remarcat, in conditiile in care vor scadea si veniturile bugetarilor, in primul rand, precum si ale pensionarilor(dupa ce anul trecut au scazut veniturile angajatilor din sectorul privat) vor scadea si mai drastic vanzarile de bunuri de folosinta indelungata.


O scadere semnificativa s-a inregistrat si in sectorul Telecomunicatii cu mai mult de 30% se arata intr-un comunicat emis de GfK Retail and Techology.

Piata totala de bunuri de larg consum monitorizata de GfK TEMAX a fost de 271 milioane euro in primul trimestru al acestui an, cea mai redusa valoare inregistrata de GfK TEMAX. In timp ce cateva sectoare au prezentat evolutii incurajatoare, altele, precum cel de IT si telecomunicatii, prezinta un declin semnificativ, comparativ cu inceputul anului 2009.

Electrocasnice mici

Cu vanzari totale de 17 milioane de euro, piata electrocasnicelor mici a scazut cu 5,3% in T(Trimestru)1 2010, comparativ cu T1 2009, fiind foarte aproape de nivelul din T2 2009. Piata totala a fost cel mai mult afectata de segmentul aparatelor electrice de ras si a epilatoarelor, cu un declin in T1 2010 de 20%. Reprezentand aproximativ 35% din totalul electrocasnicelor mici si inregistrand o descrestere de 8%, cel mai mare grup de produse – aspiratoarele – a produs la randul sau un impact negativ asupra pietei totale. In acest trimestru, aparatele electrice de ras si epilatoarele, aspiratoarele si fiarele de calcat, au avut cea mai slaba performanta de la inceputul anului 2009. Spre deosebire de acestea, comparand T1 2010 cu acelasi trimestru al anului trecut, aparatele pentru prepararea alimentelor, produsele de ingrijire a parului si fierbatoarele au inregistrat o evolutie pozitiva

Electronice de larg consum

Pusa la incercare de puternicele trenduri recesioniste ale anului precedent si in mica masura sprijinita de sectoarele inovative in crestere – precum LED, Blu-Ray si HDTV – piața de electronice si-a incetinit ritmul de descrestere avut in 2009. Cu o cifra de afaceri similara cu cea a primelor 3 trimestre din 2009, vanzarile din ianuarie – martie 2010 au descrescut cu numai 7,6% comparativ cu T1 2009. Vanzarile de televizoare cu ecran plat detin un loc fruntas in ierarhie, reprezentand aproximativ 40 milioane euro din intreaga piata de electronice de larg consum a carei valoare este de 57 milioane euro. Pentru acest produs, vanzarile in T1 2010 fata de T1 2009 au fost constante.

Comparativ cu 2009, martie 2010 s-a dovedit a fi o luna cu o evolutie pozitiva pentru anumite produse, precum PTV-urile si consolele video, care au reusit sa aiba o rata de crestere de doua cifre, in timp ce vanzarile de sisteme audio si Home Cinema si-au redus cu aceeasi valoare rata de descrestere.  Daca aceasta poate fi interpretata sau nu ca prim semn de risipire a dificilei recesiuni la nivel local este o chestiune discutabila. In T1 2010, in cadrul categoriei electronicelor de larg consum, trendurile au fost variate; piata DVD player-elor si recorder-elor, MP3/MP4 player-elor si in special cea a camerelor video se afla inca pe acelasi trend negativ.

Electrocasnice mari

Electrocasnicele mari au inregistrat anul trecut, de la trimestru la trimestru, o evolutie echilibrata a vanzarilor, dar in primul trimestru din 2010 lucrurile au inceput sa se schimbe. In T1 2010, piata de electrocasnice mari a atins o valoare de doar 58 milioane euro.

Dupa cum era de asteptat, dupa sarbatorile de iarna, vanzarile de electrocasnice mari au fost slabe; numai promotiile de Paste din luna martie au contribuit la o diminuare a ratei cresterii negative de 13,1% inregistrata in T1 2010 comparativ cu T1 2009.

Deoarece cresterea pozitiva ramane o asipratie viitoare pentru 2010 – care, din cate se pare, urmeaza a fi tot un an dificil pentru intreaga ramura – un salt in ceea ce priveste calitatea este obligatoriu.  2009 a fost un an in care deprecierea pretului a atins un nivel inalt pentru aproape toate produsele din categoria electrocasnicelor mari. Astfel, un an 2010 mai bun ar putea necesita o investitie in segmentele inovatoare, precum incastrabilele – un segment stabil pe tot parcursul anului 2009 – sau imbunatatiri ale caracteristicilor pentru a incetini traiectoria descrescatoare in ceea ce priveste pretul si evitarea adancirii intr-o piata instabila.

Telecomunicatii

Sectorul Telecom prezinta o tendinta descrescatoare in primul trimestru al anului 2010 (-34,7%) si o cifra de afaceri totala de 42 milioane de euro. Acest lucru poate fi justificat prin declinul pretului mediu de achizitie pe piata pentru telefoanele mobile si printr-un nivel ridicat de subventionare de catre operatori.

Desi ne confruntam cu o crestere negativa, smartphone-urile continua sa inlocuiasca telefoanele mobile clasice in preferinta consumatorilor. Este posibil ca cifra totala de afaceri pentru smartphone-uri sa schimbe soarta sectorului in viitor.

IT

Sectorul IT incheie primul trimestru al anului 2010 la 80 milioane euro si prezinta o fluctuatie negativa (-38,2%) comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut.

Piata de PC-uri a fost profund influentata de criza economica. In ciuda faptului ca segmentul PC desktop a prezentat o tendinta negativa, laptop-urile au avut o mare contributie la cresterea pietei. Acest rezultat pozitiv este datorat in principal unei cresteri a vanzarilor de netbook-uri cauzata la randul ei de preturi mai reduse.

Un factor care contribuie la o imagine de ansamblu negativa asupra sectorului IT este slaba performanta inregistrata de segmentul business-to-business. Deoarece acesta detine o cota mare  din piata IT, tiparul de crestere negativa a acestui segment si-a lasat amprenta asupra sectorului IT.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult