Acasa BusinessEconomic Preţul benzinei şi motorinei. Cât reprezintă accizele şi TVA-ul

Preţul benzinei şi motorinei. Cât reprezintă accizele şi TVA-ul

scris de Doru Dragomir
5 afisari

Ultima scumpire a carburantilor a generat discutii intense in jurul acestei teme, preocuparea centrala fiind, evident, gasirea unor solutii pentru a tempera acest avans furibund al preturilor.

Recent, mai multi lideri politici au cerut statului sa scada taxele si accizele la carburanti, pe motiv ca acestea ar reprezenta jumatate din pretul benzinei si al motorinei. Dar este acest lucru posibil? Exista vreun stat european in care accizele si taxele (in speta, taxa pe valoarea adaugata – TVA) sa fi fost reduse astfel incat sa fie ieftinita benzina?

Econtext va prezinta o abordare diferita asupra carburantilor. Va prezentam cat din pretul benzinei reprezinta accizele si TVA-ul. In toate statele Uniunii Europene. Pretul unui litru de benzina este format din patru componente majore: pretul de cumparare a materiei prime (petrol), cheltuielile companiei (cu transport, rafinare, distributie, livrare la pompa, angajati, etc – pe care le vom denumi generic ‚Cheltuieli de rafinare si livrare’), accize si TVA. Petrolul se tranzactioneaza in dolari, dar noi am echivalat in euro, pentru o mai buna intelegere.

In privinta primei componente, pretul de achizitie al petrolului, el este cam acelasi in toate statele europene, 0,59 – 0,6 euro pe litru. Diferentele apar la celelalte capitole. In privinta accizelor si a TVA-ului, Romania sta destul de bine in comparatie cu celelalte state din UE. Cea mai mare pondere a accizelor si TVA-ului in pretul benzinei se regaseste in Irlanda.

Acestea reprezinta 62% din litrul de benzina. Cel mai bine stau Bulgaria si Cipru, unde accizele si TVA-ul reprezinta doar 41% din pretul de vanzare al benzinei. Practic, costul materiei prime (petrol) nu depinde de statele europene, accizele evolueaza pe baza acordurilor europene. Ceea ce inseamna ca nu este prea mult loc pentru ieftinirea benzinei. Dar iata ce pondere au taxele si accizele in pretul benzinei din Romania si din celelalte state din UE (euro/litru):


3 comentarii

digital 28-02-2012 - 14:03

băi,prietene care scrii articolașe,ai omis cea mai importantă componentă a prețului benzinei:PROFITUL,care nu are absolut nici o legătură cu ce ne povestești tu…
există un singur principiu pe care-l aplică aceste consorții ale carburanților:cât băgăm în buzunar ca să ne fie nouă bine și avantajos într-un timp cât mai scurt….
lăturile astea cu costurile de producție,eficiență,angajați sunt pentru dobitoci….
așa că ai putea face dacă ești în stare o investigație cum e cu specula carburanților,dacă tot ai voință să scrii ceva…..

Europeanuul 29-02-2012 - 11:32

Castigurie petrolistilor variaza in functie de mai multe criterii: calitatea depozitelor, conditii geologice, costuri de exploatare, rata dobinzilor, taxe de redeventa, costuri de rafinare, transport, desfacere, samd. Indeferent de suma costurilor sau a marjelor de castig, 50% din pretul vinzarii (la pompa) se duce direct la bugetul statului sub forma de taxe si accize. Nimic rau in asta (statul are nevoie de venituri cat mai mari, la buget). Deranjant este ca o parte din acesti bani se scurg prin gaurile negre (intreprinderi deficitare -necompetitive si ineficiente- de stat).

digital 29-02-2012 - 12:26

dacă dorești să mai scrii un articol redundant,n-ai decât…
eu am întrebat autorul cu totul altceva,de ce frânează statul ăsta imbecil,cel mai puternic motor și susținător al unei economii,care este piața carburanților iar al doilea lucru cum poate tot acest stat de nimic să nu controleze prin Consiliul Concurenței variația distructivă a prețurilor carburanților

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult