Acasa BusinessEconomic Prețul poliței RCA, gata să explodeze

Prețul poliței RCA, gata să explodeze

scris de Misu Andrei
61 Afisari

Asigurătorilor le va fi impusă, prin lege, o contribuție specială la Fondul de Garantare a Asiguraților pentru ca acesta să facă față falimentului Euroins. Experții atrag atenția că această taxare, deși este practic un împrumut, va arunca în aer prețurile RCA.

Pentru ca Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) să facă față șocului falimentului companiei Euroins, Parlamentul vrea să schimbe rapid legislația pentru a atrage bani în conturile instituției care are de plătit sute de milioane de euro, dar toate aceste modificări vor avea în final un singur efect, și anume majorarea tarifelor RCA, susțin surse din Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Concret, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) va putea percepe o „contribuție specială percepută de la asigurători, în cazul în care Fondul gestionează situații de insolvență pentru care se estimează că se vor plăti sume care depășesc disponibilitățile Fondului“, se arată în proiect.

Practic, dacă modificarea legislativă se va aproba, FGA se va putea împrumuta de la asigurătorii de pe piață. „Aceste contribuții speciale ce urmează a fi plătite de asigurători, în situații excepționale, contribuții ce au caracter temporar, sunt colectate de Fond cu titlu de împrumut și urmează a fi restituire pe măsura alimentării Fondului cu resursele financiare prevăzute de prezenta lege. În acest sens se evită o eventuală majorare a contribuțiilor asigurătorilor și o eventuală afectare a patrimoniului acestora, protejându-se în acest fel buna desfășurare a activității de asigurare din România și implicit interesele asiguraților“, se arată în document.Surse din ASF au declarat pentru „Adevărul“ că această măsură se va vedea imediat în prețul polițelor RCA. „Contribuția va ajunge la 10% din costul tuturor polițelor de asigurare RCA. În prezent, contribuția este în jur de 4%. Partea neplăcută este că aceste costuri se vor regăsi în prețul poliței RCA, iar majorările nu vor fi de 6%, cât reprezintă diferența dintre contribuții. Experiența ne arată că la creșterile anterioare ale contribuției către FGA, de la 1% la 4%, firmele de asigurări au majorat prețul RCA cu aproximativ 70% sub pretextul creșterii contribuției cu 3%. În mod sigur va există o creștere procentuală a prețului RCA care poate fi justificată doar cu 6%. Diferența de încărcare a prețului RCA va fi profitul curat al firmelor de asigurări. În cel mai optimist caz, creșterea va fi de 20%. În teorie, după ce FGA achită toate despăgubirile, ar trebui treptat să restituie banii împrumutați de la firmele de asigurări și, drept urmare, să scadă prețul RCA. Dar cunoașteți în România ca un comerciant să scadă prețul unui produs ca urmare a reducerii unor taxe percepute de statul român? Eu nu îmi amintesc“, au declarat sursele.

O altă modificare propusă în documentul obținut de hotnews.ro se referă tot la resursele financiare ale FGA și aduce o oarecare implicare a statului. Concret, dacă în actuala lege se arată că FGA se poate finanța și cu „împrumuturile de la instituțiile de credit sau împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului“ prin modificare se dorește ca împrumuturile respective să se realizeze „cu sau fără garanția statului“. „Acum FGA poate atrage răspunderea statului român în privința returnării împrumuturilor, pentru ca creditorii să aibă garanția recuperării sumelor împrumutate“, au explicat sursele.

Partea rea este că falimente precum cele ale City Insurance și Euroins se vor vedea, în final, în buzunarele românilor. „Costurile nesupravegherii pieței de asigurări, la care se adaugă profitul în creștere al firmelor de asigurări lăsate în continuare să își facă de cap, vor fi suportate și împărțite de cei 10 milioane de șoferi din România. Marea problema este că România nu a întreprins niciun demers serios de recuperare a banilor scoși din firmele de asigurări care și-au premeditat falimentul. Gaura lăsată de City Insurance și Euroins depășește 1 miliard de euro, iar buni de plată vor fi șoferii români“, au concluzionat sursele.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult