Acasa BusinessEconomic Privatizarea CFR Marfǎ: De ce ar putea GFR da statul ȋn judecatǎ

Privatizarea CFR Marfǎ: De ce ar putea GFR da statul ȋn judecatǎ

scris de Laurentiu Banches
8 afisari

Gruia Stoica, proprietarul GFR, a anunțat că în contractul de privatizare a CFR Marfă nu există niciun termen concret privind plata întregii sume de bani și finalizarea tranzacției.

ponta cfr marfa privatizare

Privatizarea CFR Marfǎ: De ce ar putea GFR da statul ȋn judecatǎ

„Conform contractului de privatizare a CFR Marfă pe care l-am semnat, eu trebuie să plătesc banii după avizul Consiliului Concurenței. Nu există niciun alt termen concret în contractul de privatizare în ceea ce privește finalizarea tranzacției. Nu știu de ce a apărut termenul de 60 de zile în Hotărârea de Guvern. Vânzătorul (Ministerul Transporturilor — n.r.) ar fi trebuit să coreleze Hotărârea de Guvern cu contractul de privatizare”, a precizat Stoica, ȋn seara de miercuri, 9 octombrie, potrivit Agerpres. El a subliniat că, în cazul în care luni, 14 octombrie, Ministerul Transporturilor va anunța că procesul de privatizare a eșuat, GFR va acționa în instanță statul român. „Mă voi consulta cu avocații și ne vom îndrepta (în instanță — n.r.) să ne recuperăm pierderile. Ce vină am eu că vânzătorul nu a corelat Hotărârea de Guvern cu contractul de privatizare?”, a arătat omul de afaceri.

Gruia Stoica a menționat cǎ nu a existat până acum nicio tranzacție în România sau în Uniunea Europeană unde cumpărătorul a achitat banii înainte de avizul autorității de concurență. „Legislația europeană spune clar: nu se face niciun transfer fără avizul Consiliului Concurenței, abia atunci facem și plata. Nu s-a întâmplat niciodată în istoria României sau a Uniunii Europene să se plătească banii fără avizul Concurenței. Eu am banii, dar pentru a-i plăti, trebuie ca vânzătorul să-și îndeplinească obligațiile contractuale. Ce să fac, să pun acum 200 de milioane de euro și, dacă peste cinci luni Consiliul Concurenței dă aviz negativ, cine plătește comisioanele la bănci?”, a mai spus Stoica.

Întrebat cât de mare este riscul ca procesul de privatizare să fie declarat eșuat luni, Stoica a răspuns că nu știe. „Dacă nu se va prelungi termenul, luni tranzacția va pica. Eu acum stau, aștept și mă uit să văd până unde ne putem juca. Dacă vă uitați în istoria AVAS (Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului n.r), o să vedeți că aceasta n-ar fi prima prelungire, ci s-au dat ‘n’ prelungiri. Nu ar fi o prelungire pentru mine, ci pentru CFR Marfă”, a adăugat omul de afaceri.

Potrivit Hotărârii de Guvern 526/2013 privind aprobarea condițiilor principale din contractul de privatizarea a CFR Marfă, GFR trebuie să achite întreaga sumă de bani în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ, termen care se împlinește pe 13 octombrie. În caz contrar, contractul de privatizare se desființează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței. Ministerul Transporturilor a inițiat o hotărâre de Guvern prin care termenul ar fi trebuit decalat până pe 20 decembrie, însă proiectul nu a fost discutat în ședința Executivului de miercuri.

Ȋntr-un comunicat al ministerului remis luni, 7 octombrie, se aratǎ cǎ proiectul de act normativ care vizează prelungirea termenului pentru finalizarea privatizării CFR Marfă asigură parcurgerea perioadei necesare pentru completarea de către GFR a documentelor depuse la Consiliul Concurenței și înregistrarea diminuării capitalului social al transportatorului feroviar de marfă, lucruri care exced termenul legal stabilit pentru finalizare prin H.G. nr. 526/2013, respectiv data de 13 octomrie 2013. Mai exact, pe lângă avizul Consiliului Concurenței, o altă procedură trebuie îndeplinită până la finalizarea tranzacției, respectiv transferul unor active non-core de la CFR Marfă către alte companii din subordinea Ministerului Transporturilor. Conform Legii 31/1990 privind societățile comerciale, acest lucru poate fi realizat abia la două luni de la decizia AGA.

Vineri, Grupul Feroviar Român a anunțat că a plătit până acum 30 de milioane de euro pentru achiziția CFR Marfă și va achita diferența până la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurenței. Potrivit Legii concurenței, Consiliul trebuie să decidă în 45 de zile de la primirea documentației complete dacă avizează concentrarea economică sau dacă deschide o investigație asupra efectelor pe care tranzacția le-ar putea avea în piață. În cazul în care decide să deschidă o investigație, Consiliul are la dispoziție cinci luni pentru a da un verdict.

2 comentarii

LILIANA 10-10-2013 - 18:02

NEREGULI LA CFR !
DL. PONTA ,PREA ELEGANT VA EXPRIMATI , POATE AVETI MOTIVE , AICI E CA IN VESTUL SALBATIC, FIECARE CAT POATE SA …”FURE” ?
DOAMNA MANESCU, AVETI OBLIGATIA SA SESIZATI DNA , CAT MAI REPEDE POSIBIL , ALTFEL E DE RAU…
VA RUGAM SA VERIFICATI SI CONTRACTELE DE SALUBRIZARE , SPATII, VAGOANE , ETC. LA CFR CALATORI , INCHEIATE IN 2013.
CFR Călători face LICITAŢII pentru hârtie şi apă minerală, dar dă contracte de zeci de milioane de euro PRIN ÎNCREDINŢARE DIRECTĂ pentru carburanţi şi piese.
Biletele de tren s-au scumpit din cauza „costurilor cu energia şi PIESELE”.
CFR Călători cumpără „PIESE” de 1,7 milioane de dolari de la un offshore din Panama cu un capital social de 1.000 de dolari.
“Pentru fostul ministru, Relu Fenechiu, managementul privat înseamna ca aceia care au devalizat ani la rând sistemul feroviar românesc, cum este cazul directorilor Micu, Dorobanțu sau Ghibu, trebuiesc promovaţi ca manageri privaţi, dar remuneraţi împărăteşte.
Astfel, devalizatorul de ieri, este de astăzi managerul de succes şi, ca atare, trebuie plătit cu mii de euro pe lună.
Practic, Fenechiu a continuat campania de distrugerea cu bună ştiinţă a căilor ferate…
Valentin Dorobanţu, managerul privat de la CFR Călători, este verificat de Consiliul Concurenţei pentru desfiinţarea a peste 150 de trenuri de călători , toate rentabile pentru companie . Totodată, inspectorii de concurenţă vor analiza şi modul de acordare a subvenţiei alocate anual de către Ministerul Transporturilor pentru operatorii privaţi de transport feroviar de persoane .

Mai mult, Valentin Dorobanţu s-a înţeles cu liderul sindical Iulică Măntescu ca angajaţii care au manifestat împotriva Guvernului „să fie consideraţi în deplasare în interesul serviciului” ADICA SA FIE PLATITI TOT DIN BANII STATULUI.

„CFR Călători, condusă de Valentin Dorobanțu, impreuna cu directoarea de achizitii , Popescu Carmen,, ocolesc sistematic licitațiile !!!!

ALIN 10-10-2013 - 18:02

JAF LA CFR CALATORI ? CONSILIUL DE ADMINISTRATIE , CA DE OBICEI , NU STIE NIMIC…

PENTRU DNA SI DIICOT .
CE SE INTAMPLA LA CFR CALATORI VIS A VIS DE ACHIZITIILE PRIN NEGOCIERE CU SI FARA PUBLICARE DE SUTE DE MILIOANE DE EURO „CONTRAFACUTE” IN PERIOADA IANUARIE-SEPTEMBRIE 2013, DE MANAGERUL, DOROBANTU VALENTIN SI PUPILA ACESTUIA DIRECTOAREA DE ACHIZITII , POPESCU CARMEN , NU MAI SUNT NICI PENTRU CORPUL DE CONTROL AL MINISTRULUI TRANSPORTURILOR, NICI PENTRU CEL AL PRIMULUI MINISTRU SI NICI PENTRU CURTEA DE CONTURI.
ASA CEVA NU S-A MAI INTALNIT IN ISTORIA CFR CALATORI , JAF LA DRUMUL MARE ?

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult