
Cel mai des intalnit abuz, arata AAB, este majorarea peste noapte a comisioanelor si dobanzilor. Inspectorii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC) au primit peste 700 de sesizari impotriva bancilor in doar sase luni, numai din Bucuresti, numarul acestor sesizari fiind in realitate foarte mic in comparatie cu incidenta neregulilor, potrivit Asociatiei.
„Numarul reclamatiilor este probabil de ordinul miilor, la nivelul tarii, dar nu exista o statistica in acest sens, cei mai multi clienti plangandu-se de faptul ca trebuie sa restituie mai multi bani decat s-a stabilit initial prin contractul de credit, sumele in plus provenind din dobanzi, taxe si comisioane majorate abuziv”, a comunicat pentru ziuaveche.ro presedintele Asociatiei impotriva Abuzurilor Bancare, Garbis Kehaiyan
Nou infiintata asociatie isi propune: sa acorde asistenta cetatenilor abuzati de banci in Romania; sa mediatizeze abuzurile bancilor; sa sesizeze BNR-ul de fiecare data cand abuzurile devin o practica pentru o anumita banca; sa intervina in instanta pentru membrii asociatiei ori de cate ori va fi nevoie; sa militeze pentru adoptarea de catre Parlamentul Romaniei a legii ce reglementeaza procesele colective – „class-proces”. „Cunoscuta in SUA, Germania, Italia sau Franta drept “spaima bancilor” sau a marilor producatori/furnizori de servicii, aceasta lege va da posibilitatea deschiderii unor procese colective in care consumatorii vor putea cere despagubiri de la comerciantii care le incalca drepturile”, informeaza asociatia.
In opinia AAB, principalele abateri in relatia client-banca sunt: comisioanele introduse pe parcursul derularii contractului, care nu erau mentionate la momentul incheierii acestuia (comision de administrare cont, comision de depunere), tarife disproportionate (perceperea tarifului pentru eliberarea unei adrese/adeverinte necesare consumatorului, in cazul in care acesta efectua o rambursare anticipata, prin refinantare externa), modificarea unilaterala a dobanzilor si comisioanelor fara notificare, rambursari anticipate neoperate in cont, tranzactii bancare eronate, lichidari de conturi neoperate, inregistrarea consumatorilor la Biroul de Credit pentru datorii pe care acestia, de fapt, nu le aveau si fara a fi notificati.