România se află pe locul trei între statele membre ale Uniunii Europene în ceea ce priveşte scumpirea benzinei în ultimul an, şi pe locul şapte la motorină.
Majorarea a fost influenţată semnificativ de creşterea taxelor, respectiv a accizei, de la 1 ianuarie, şi a TVA. Numai la 1 iulie, din cauza majorării TVA, preţurile au crescut chiar şi cu 28 de bani/litru. Cu toate acestea, România se află printre statele UE cu cele mai mici preţuri la carburanţi, scrie evz.ro.
Într-un an de plină criză, preţul cu taxe al benzinei a avut o creştere de 24,4% (de la 0,918 euro/litru la 1,142 euro/litru), potrivit calculelor EVZ bazate pe datele Comisiei Europene, pentru perioada 21 decembrie 2009 – 20 decembrie 2010. Înaintea noastră se află Grecia, cu 48%, şi Suedia, cu un procent de 26,8%.
Motorina s-a scumpit şi mai mult în perioada menţionată, respectiv cu 27,4% (de la 0,878 euro/ litru la circa 1,12 euro/litru). Şi aici Grecia conduce clasamentul. Companiile petroliere susţin că preţul la pompă al carburanţilor este influenţat de o multitudine de factori, printre care variaţiile cotaţiilor internaţionale la produse finite (motorină şi benzină) sau condiţiile economice, atât locale, cât şi pe plan internaţional.
„Mai mult, 2010 a reprezentat pentru România şi o creştere a nivelului de taxare aplicat de guvern, măsură care a vizat TVA-ul şi accizele plătite de companii, aceasta având la rândul ei o influenţă puternică în determinarea preţului la pompă al carburanţilor”, au declarat reprezentanţii Rompetrol.
Guvernatorul Mugur Isărescu a declarat în noiembrie că nu înţelege logica evoluţiei preţului carburanţilor.
De la 1 ianuarie 2011, ne aşteaptă noi scumpiri la pompă, după ce guvernul a aprobat majorarea accizelor (cu 15 euro pe tona de benzină şi 11 euro pe tona de motorină). În plus, ponderea biocarburanţilor va creşte de la 4% la 5%.