Acasa Cultura-ReligieCultura 126 de ani de la naşterea lui Henri Coandă

126 de ani de la naşterea lui Henri Coandă

scris de M.A.
2 afisari

Astăzi se împlinesc 126 de ani ani de la naşterea lui Henri Coandă. Inginer, fizician, pionier al aviaţiei şi inventator al motorului cu reacţie, Coandă s-a născut la Bucureşti la 7 iunie 1886.

Henri Coanda - 126 de ani de la nastere

Henri Coanda - 126 de ani de la nastere

Tatăl său era generalul Constantin Coandă, fost profesor de matematică la Şcoala naţională de poduri şi şosele (Universitatea Politehnică de azi) din Bucureşti şi fost prim-ministru al României pentru o scurtă perioadă de timp, în 1918, scrie Rador.

Henri Coandă a fost mai întâi elev al Şcolii ”Petrache Poenaru” din Bucureşti, apoi al Liceului ”Sf. Sava” unde a urmat primele trei clase, după care, la 13 ani, a fost trimis de tatăl său la Liceul Militar din Iaşi. După ce a terminat liceul în 1903 şi-a continuat studiile la Şcoala de ofiţeri de artilerie, geniu şi marină din Bucureşti. Detaşat la un regiment de artilerie de câmp din Germania, a fost trimis la Technische Hochschule (Universitatea Technică) din Charlottenburg, Berlin.

Pasionat de probleme tehnice şi mai ales de tehnica aviaticii, în 1905 Henri Coandă a construit un avion-rachetă pentru armata română. Între 1907-1908 a urmat cursuri universitare la Liège, Belgia, şi la Institutul Tehnic Montefiore.

În 1908 s-a întors în ţară şi a fost încadrat ofiţer activ în Regimentul 2 de artilerie. Datorită spiritului inventiv care nu se împăca cu disciplina militară, el a cerut şi a obţinut aprobarea de a părăsi armata. A plecat în Franţa şi s-a înscris la nou înfiinţata Şcoala superioară de aeronautică pe care a terminat-o în anul următor ca şef de promoţie.

Cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel, care l-a ajutat să obţină aprobările necesare, Henri Coandă a făcut experimentele aerodinamice prealabile şi apoi a construit primul avion cu reacţie, fără elice, numit „Coandă 1910” pe care l-a prezentat la al doilea Salon internaţional aeronautic de la Paris, în 1910. În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experienţă, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare şi a luat foc. Din fericire, Coandă a fost proiectat din avion înaintea impactului.

Între 1911-1914, Henri Coandă a lucrat ca director tehnic la Uzinele de aviaţie din Bristol, Anglia şi a construit avioane cu elice de mare performanţă, de concepţie proprie. În următorii ani, a locuit în Franţa unde a construit un avion de recunoaştere foarte apreciat în epocă.

În 1934 a obţinut un brevet de invenţie francez pentru Procedeu şi dispozitiv pentru devierea unui curent de fluid ce pătrunde într-un alt fluid. Este fenomenul care astăzi îi poartă numele, efectul Coandă, care constă în devierea unui jet de fluid ce curge de-a lungul unui perete convex. El observase acest fenomen pentru prima dată în 1910, cu prilejul probării motorului cu care era echipat avionul său cu reacţie.

Henri Coandă a revenit definitiv în ţară în 1969 ca director al Institutului de creaţie ştiinţifică şi tehnică (INCREST), iar în anul următor a devenit membru al Academiei Republicii Socialiste România. La 25 noiembrie 1972 s-a stins din viaţă, la Bucureşti.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult