Acasa Cultura-ReligieCultura AURORA lui Puiu premiata la Karlovy Vary

AURORA lui Puiu premiata la Karlovy Vary

scris de Ziua Veche
1 afisari

Sambata seara, juriile festivalului de la Karlovy Vary si-au facut cunoscute premiile. Trofeul cel mare, Globul de Cristal, i-a fost inmanat regizorului spaniol Augusti Vila pentru tragicomedia sa LA MOSQUITERA, iar premiul celui mai bun regizor a revenit croatului Rajko Grlic pentru comedia KUKI SE VRACI. In sectiunea paralela „De la est la est”, dedicata productiilor cinematografiilor estice, premiul a revenit filmului lui Cristi Puiu AURORA care s-a bucurat aici de o buna primire, clasandu-se primul intre cele 15 productii concurente.


 

 „Mi-a trecut timpul?” – asta-i democratia…

Presedinte al Uniunii Cineastilor din Federatia Rusa si al Academiei de film din tara sa, Nikita Mihalkov a debarcat la Karlovy Vary din doua motive: sa primeasca Globul de Cristal pentru intreaga sa cariera cinemagtografica si sa-si prezinte ultima creatie, partea a doua a filmului UTIOMLONNAIE SOLNTEM. Prima serie a filmului, realizata in 1994, a figurat la loc de cinste in palmaresul de la Cannes. Cea de a doua insa, a fost intampinata in acest an, pe Croazeta, ca o imensa deceptie; si in Rusia vocile critice au fost acerbe. Ceea ce nu l-a determinat pe regizor sa-si renege filmul. Dimpotriva a patruns, combativ si voluntar, ca un militar, in sala conferintelor de presa, care l-a intampinat cu o politete inghetata. Nimeni n-a incercat sa aplaude. Dar Mihalkov e un neintrecut interlocutor si curand am fost cu totii dominati de farmecul sau.

Intrebarile au fost incomode. De ce a tinut sa lege neaparat acest film de razboi de personajul sau Kotov, cu atat mai mult cu cat chiar de la inceputul filmului ni se precizeaza ca generalul a murit in lagar? – a intrebat o gazetarita.

„De ce nu va mirati si ca Sherlock Holmes e ucis de Conan Doyle pentru a fi apoi reinviat? In arta nimic nu poate fi oprit! Tolstoi spunea ca istoria isi are legile sale si arta pe ale sale. Cu atat mai mult cu cat, in anii 40, cand se petrece actiunea filmului, se intampla frecvent ca cineva sa dispara peste noapte, sa fie tot felul de zvonuri pe seama lui, si sa reapara la fel de brusc si nemotivat.”

Important in arta – spune cineastul – nu e povestea, ci ceea ce se intampla in sufletul personajelor, in interiorul oamenilor.

Mihalkov ne-a dezvaluit ca pe langa filmul destinat salilor de cinema, care tine trei ore, a facut alte 15 episoade pentru TV. E prea lung?

“Asa au spus si distribuitorii. Versiunea de la Cannes a durat chiar cu 25 de minute mai putin. Dar disparusera pauzele si lungimea subiectiva a filmului crescuse. Distributorii calculeaza in cifre, dar opera se masoara in respiratie. Am fost foarte criticat in Rusia pentru aceasta a doua serie. Dar criticii n-au scris despre film, ci despre mine, despre cum traiesc, despre cum imi conduc studioul,  despre faptul ca mi-am distribuit fiica in rolul feminin principal (in cea de a doua serie, Nadia Mihalkova face chiar stripteas, nu prea apreciat de specialisti) Ei bine, eu sunt convins ca e o actrita de perspectiva. Vom mai vedea…”

O intrebare cu privire la democratie il incita. Ce intelegeti prin democratie? Libertatea cuvantului? Puterea maselor? La ce fel de democratie va referiti? Asta nu e o notiune care opereaza abstract, aici intervine traditia civica a natiunii, distribuirea lui geografica.

E o complicata problema politica! Cine mai are intrebari? – intreaba maestrul care se simte abia acum in forma, dar conducatoarea dezbaterii ii atrage atentia ca timpul a expirat. „Mi-a trecut timpul? – face surprins Mihalkov. Si intors spre sala lanseaza, ambiguu, concluzia: Vedeti? Asta-i democratia!…

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult