Acasa Cultura-ReligieCultura Cannes. Cel putin doua sanse la bursa sectiunii Un Certain Regard

Cannes. Cel putin doua sanse la bursa sectiunii Un Certain Regard

scris de Ziua Veche
6 afisari

Traditionala sectiune paralela a festivalului de la Cannes – Un Certain Regard, care se deschide pe 13 mai, la Teatrul Debussy, isi accentueaza, in acest an, specificul de trambulina pentru tineri cineasti aflati, daca nu la debut, macar la al doilea sau al treilea film.

 

Longevitate si tinerete

E drept ca, printre acestia s-au ratacit si cativa veterani intre care primul este portughezul Manoel de Oliveira, nascut in 1908. Fiecare nou titlu in filmografia sa – si produce macar unul pe an! – cineastul pare a si-l disputa cu inevitabilul. La 102 ani, propune festivalului de la Cannes O ESTRANHO CASO DE ANGÉLICA, despre un hotelier care solicita unui fotograf un instantaneu cu fiica sa, abia decedata. Selectia mai are, printre longevivi inca un octogenar, Jean-Luc Godard, care propune un titlu provocator la noi: SOCIALISME. Se spune ca atunci cand i-a oferit filmul lui Thierry Fremaux, delegatul general al festivalului, buimacit de dificultatea clasificarii sale, l-ar fi intrebat in ce cadru si l-ar dori reprezentat? “Unde doriti, cand doriti! – “i-ar fi raspuns, cu eleganta distinsul autor. Godard, specializat in ultimii ani, in eseuri poetic-politice (ELOGE DE L’AMOUR sau NOTRE MUSIQUE) si-a definit ultima productie SIMFONIE IN TREI MISCARI, o parte din triptic petrecandu-se in timpul unei nopti in care o sora mai mare si fratiorul ei isi convoaca parintii in fata tribunalului copilariei lor.

O noua Girardot?

La cealalta extrema a selectiei, ii gasim pe atletii primilor pasi, debutantii, ca argentinienii Ivan Fund si Santiago Loza cu LOS LABIOS, un bilant al deficitului de calitate a vietii in cartierele sarace unde malnutritia, somajul si disperarea fac parte din cotidian. Francezul Fabrice Gobert a acumulat pana acum oarece experienta profesionala in TV. Titlul adus in selectie, SIMON WERNER A DISPARUT, pune in actiune o enigma politista: la un liceu de elita, s-au pierdut urmele unui elev, dar petele de sange dintr-o sala de clasa indreptatesc toate ipotezele, de la rapire la suicid. De notat si ca starul feminin al filmului este o foarte frumoasa debutanta numita Girardot. Nu Annie, cum va cere rutina ci, mai simplu, Ana! Daca exista vreo legatura intre cele doua, vom afla cu prilejul conferintei de presa.

Xavier Dolan, care avea deja pe constiinta un film intitulat macabru J’AI TUÉ MA MÈRE, revine cu un titlu mai putin rebarbativ, LES AMOURS IMAGINAIRES, iar colegul sau german Christoph Hochhäusler, autorul dramei IMPOSTORUL care s-a bucurat de succes, in 2006, la Paris, a fost invitat cu UNTER DIR DIE STADT. Argentinianul Pablo Trapero, actor, regizor, producator si monteur e de-ai casei, la Cannes. El a mai fost selectionat in Un Certain Regard si a fost admis in competitie, in 2008, cu NACIDO Y CRIADO. Filmul sau recent, CARANCHO, e o coproductie franco-argentiniana despre un avocat specializat in carambolaje auto.

Hideo Nakata, cineast din generatia mijlocie, a inceput in studiourile din Tokyo cu filme erotice, evoluand semnificativ la nivele superioare de ambitie. Filmul actual, CHATROOM, realizat la Hollywood, il are in distributie pe Aaron Johnson (actor aflat pe ecrane, si la Bucuresti, in aceasta saptamana, cu KICK ASS). Mai interesant ne pare Lodge Kerrigan, american putin prolific care a figurat, in competitia oficiala, in 1998, cu CLAIRE DOLAN. 12 ani mai tarziu, revine cu o opera intitulata misterios REBECCA H. (RETURN TO THE DOGS). Si coreeanul Hong San So a mai figurat in competitie, in 2007, cu un film intitulat, ironic, LA FEMME EST L’AVENIR DE L’HOMME titlu care n-avea nici o legatura cu subiectul filmului. Era un vers dintr-un poem de Aragon pe care cineastul il descoperise… intr-o gara! HA HA HA – titlu cu care combate acum in competitie, n-are strop de poezie.

Competitor de pe lista neagra

Xiaoshuai Wang e un cineast cu o biografie agitata. Licentiat in cinema la Pékin, si-a scris si realizat primul lungmetraj in 1993, cu DONCHUM DE RIZI, la varsta de 27 de ani. Foarte bine intampinat de critica occidentala, filmul a ajuns totusi, in tara de bastina, pe lista neagra. In schimb, pe Croazeta, a devenit un musafir obisnuit si, in 2005 a obtinut chiar un Premiu Special pentru SHANGHAI DREAMS. Cu RIZHAO CHONGQING pare, in acest an, unul dintre redutabilii pretendenti la un loc in Palmares. Un alt chinez, Jia Zhang Ke care concureaza cu I WISH I KNEW se anunta si el ca un candidat serios fiindca filmul sau precedent, SANXSIA HAOREN din 2006, a avut o presa excelenta la Paris.

Mai sunt si alte nume de debuturi despre care nu cunoastem prea multe, dar nu se stie niciodata de unde sare… laureatul. Citez, intr-o ordine aleatorie, Ágnes Kocsis cu PÁL ADRIENN, indianul Vikramaditya Motwane cu UDAAN, germanul Oliver Schmitz, care a lucrat mai mult in TV, cu LIFE ABOVE ALL, Daniel Vega cu OCTUBRE, David Verbeek cu R U THERE, Derek Cianfrance cu BLUE VALENTIN.

Si noul nostru val?

Se stie ca filmele din Un Certain Regard nu concureaza pentru ”Palmele” marelui juriu, ci au un concurs special, arbitrat de un juriu prezidat, in acest an, de catre Claire Danes, reprezentanta a generatiei tinere. La aceasta sectiune, cinematografia romaneasca a fost una dintre cele mai rasfatate in ultimii ani. A luat doua mari premii cu MOARTEA DOMNULUI LAZARESCU (2005) si CALIFORNIA DREAMIN’ (2007), un premiu special al juriului anul trecut pentru POLITIST, ADJECTIV, a beneficiat si de premiul celei mai bune actrite (Dorothea Petre, in 2006). DacaRomania va fi prezenta si in 2010, in palmaresul sectiunii, ar fi inca un mare succes marcat de tinerii cinematografiei noastre.

Si avem de asta data doua sanse, cu doi competitori: Cristi Puiu si Radu Muntean. Puiu, detinator al marelui premiu al sectiunii cu MOARTEA DOMNULUI LAZARESCU, vine insotit de ultimul sau film, AURORA, in care este chiar autor complet: si-a scris singur un scenariu despre patologia geloziei la romani, raspunde, evident, de regie, dar acopera si rolul principal, flancat de Valeria Seciu, Luminita Gheorghiu si Catrinel Dumitrescu. Filmul lui Muntean,MARTI, DUPA CRACIUN, este, si el, o drama a cuplului in care autorul lui Boogy i-a distribuit pe Mimi Branescu, Maria Popistasu, Dragos Bucur si, din vechea garda a vedetelor cinematografului romanesc, pe Victor Rebengiuc. Este de remarcat comportarea inegala a organizatorilor fata de cele doua filme romanesti: daca MARTI, DUPA CRACIUN beneficiaza, pe 13 mai, de doua proiectii, pe 14 mai, AURORA nu va fi prezentata decat o singura data, asta poate si datorita faptului ca, in cele trei ore de proiectie ale sale, filmul lui Puiu ocupa de doua ori mai mult spatiu decat cel al lui Muntean.

La alte participari romanesti comunicate de organizatori ne vom referi in relatarile noastre viitoare.

 

 

0 comentariu

vasilicamugurel 04-06-2010 - 08:46

Este filmulet cu noul Nfs ?

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult