Acasa Cultura-ReligieCultura Cannes-ul, de parca ati fi fost acolo…!

Cannes-ul, de parca ati fi fost acolo…!

scris de Ziua Veche
34 Afisari

Miercuri (12 mai), cea de a 67-a editie a Festivalului de la Cannes se deschide cu mult asteptatul ROBIN HOOD. Autorul sau, britanicul Ridley Scott are 72 de ani si revine pentru a treia oara pe Croazeta. Omul a fost rasfatat cu toate deliciile celui mai mare festival al lumii, si nu numai atat, fiindca a obtinut si Oscarul cel mare cu GLADIATORUL.


Asa ca aduce acum in joc o monumentala fresca epica pentru care a avut la dispozitie frumoasa suma de 150 milioane de dolari si o distributie de aur in frunte cu Russell Crowe (interpretul fetis al cineastului), alaturi de multe alte nume sonore. In 12 mai, o vor vedea, in deschidere, privilegiatii Cannes-ului, si doua zile mai tarziu, simultan, fanii din intreaga lume, deci si la Bucuresti. Ba unii, chiar inainte, cu avanpremiere dispuse simultan la Hollywood Multiplex, Liberty Center (unde se transmite live si ceremonia de deschidere). Mii de spectatori vor avea dreptul de a lua parte, in felul lor, la ospatul cinematografic de la Cannes, urmarind frumoasa echipa formata din Cate Blanchett, William Hurt, Max von Sydow si Vanessa Redgrave, la bratul chipesului Crowe, luand pieptis treptele covorului rosu si pe vechea noastra cunostiinta Kristin Scott Thomas intampinandu-l pe regizorul Tim Burton, presedintele juriului.

Anticiparile unei competitii care se prevede inversunata…

Dupa un asemenea aperitiv, pe giganticul ecran al teatrului Lumiere se va da startul competitiei oficiale. Selectia filmelor favorite din acest an, foarte severa, n-a convocat decat 14 cinematografii nationale care sa-si imparta palmaresul. Partea leului si-au rezervat-o cum era normal (oare!?) filmele franceze, patru la numar dintre cele 18 confirmate. Mathieu Amalric actor fidel cinematografului de autor, si convertit la regie, e prezent in aceasta ultima ipostaza, cu TOURNÉE, proiect atipic despre travestiti si stripteuze. El e pentru prima oara aici, dar Xavier Beauvois cunoscut si la noi pentru N’OUBLIE PAS QUE TU VA MOURIR, care nu mai figurase in cursa de 15 ani, revine intr-o evocare a unui conflict religios intre calugari cistercieni si “fundamentalistii” altor timpuri. Filmul sau, DES HOMMES ET DES DIEUX, dezgroapa cazul a sapte calugari asasinati in conditii misterioase in Algeria, caz recent readus in actualitate de revelatiile unui general francez trecut in rezerva.

Bertrand Tavernier, alt regizor important si fecund al generatiei seniorilor, care a turnat si la noi CAPITAIN CONAN, se prezinta cu LA PRINCESSE DE MONTPENSIER. Filmul sau, care se anunta ca o comedie dramatica de epoca, evoca romanta sentimentala dintre tristul Duce de Guise (Gaspard Ulliel) si o domnisoara de curte constransa sa se marite cu printul de Montpensier.

Acestor reprezentanti ai culorilor tarii gazda le-ar putea fi adaugat un al patrulea, Rachid Bouchareb, realizator franco-algerian, autorul epopeei de razboi INDIGENES, care revine si el la Cannes cu continuarea acesteia, HORS LA LOI, ampla evocare epica a marilor manifestatii de la Paris in favoarea independentei Algeriei, imediat dupa cel de al doilea razboi mondial.  

Hollywood-ului i se pregateste ceva… 

Locul secund din topul aritmetic al selectiei il ocupa, surprinzator, Coreea de Sud cu doua sanse pentru palmares. Im Sangsoo, regizorul care, in 2005, facea senzatie pe Croazeta, in selectia Chenzinei realizatorilor, cu THE PRESIDENT LAST BENG, evocare a unui subiect tabu, asasinarea din 1981 a presedintelui in exercitiu al Coreei de Sud, a fost promovat acum in competitia oficiala cu HOUSEMAID, iar compatriotul sau Lee Chang-dong care, cu SECRET SUNSHINE trecuse pe langa Palme d’Or, la a 60-a editie, isi incearca iar norocul cu POETRY, un thriller despre adulterul la asiatici.

Dupa ce deschide cinefestinul cu ROBIN HOOD, Anglia tatoneaza pista cursei cu ANOTHER YEAR, ultimul film al excentricului Mike Leigh, autor mult apreciat de cinefili pentru filme ca SECRETE SI MINCIUNI (1996) sau VERA DRAKE (2004). Pe generic defileaza, din nou, interpretii predilecti ai regizorului, Imelda Staunton, Jim Broadbent si Phil Davis.

In ce priveste cinematografia americana, insa, saracia e socanta. Singurul maestru hollywoodian acceptat in lupta pentru faimoasa frunza de aur este Doug Liman, cunoscut la noi prin filmele MR. AND MRS. SMITH (Dl. si Dna Smith) din 2005, cu Brad Pitt si Agelina Jolie, si mai ales prin primul episod al lui THE BOURNE IDENTITY (Identitatea lui B.) Pentru prima data la Cannes, Liman propune FAIR GAME, un thriller despre relatiile complicate dintre o agenta CIA (Naomi Watts) si sotul ei (Sean Penn). Mexicul va fi reprezentat de Alejandro Gonzales Inarritu, care acum patru ani a primit, la Cannes, premiul celei mai bune regii cu filmul BABEL. Noua sa realizare, intitulata intr-o neobisnuita ortografie, BIUTIFUL, este asteptata cu legitim interes si de fanii protagonistului, Javier Bardem.

Glorie cineastului!

Mahamat-Saleh Haroun vine din Ciad si, la 50 de ani, are opt lung-metraje la activ. Se bate si el pentru un loc in palmares, cu ultima sa productie un homme qui crie. Dar, dupa multi ani de absenta, revine in cursa si iranianul Abbas Kiarostami, beneficiarul din 1997 al Palme d’Or-ului pentru LE GOUT DE LA CERISE. Noul sau film e primul turnat in afara tarii sale, COPIE CONFORME, o coproductie irano-franco-italiana cu Juliette Binoche cap de afis. OUTRAGE este titlul filmului lui Takeshi Kitano, realizator nipon care isi continua linia unui cinema introspectiv pe care o incepuse in 2007 cu GLORY TO THE FILMMAKER! prezentat la Venetia , in afara competitiei. Pentru prima oara, in cursa, se prezinta si un maestru ucrainean, Serghei Loznita, afirmat pana acum ca documentarist. In pofida titlului, filmul sau YOU. MY JOY, pare sa fie o drama sumbra din viata unui sofer. Tot social se anunta si LA NOSTRA VITA, cea mai recenta productie a lui Daniele Luchetti, autorul lui MIO FRATELLO E FIGLIO UNICO din 2007. Selectia e completata de rusul Nikita Mihalkov cu partea doua a filmului sau din 1994, SOLEIL TROMPEUR, de maghiarul Kornél Mondruczó cu JOHANNA si de colegul sau thailandez cu un nume greu de pronuntat – incercati-l numai si dvs – Apichatpong Weerasethakul. Numele ca numele, dar sa nu trecem cu vederea ca acest Weerasethakul are deja la activ, din 2004, premiul juriului laCannes pentru TROPICAL MALADY. El defileaza, in aceasta editie cu LUNG BOONMEE RALUEK CHAT ceea ce mai pe romaneste ar suna cam asa: “Nea Boonmee, cel care-si aminteste de vietile anterioare”. Am incheiat lista cu el, constient ca la Cannes nu se poate sti niciodata daca cel din urma nu va fi cumva… cel dintai!

Daca n-ati intalnit in acest meniu cinematografic si vreo productie romaneasca, vina nu e a mea, ci a selectionerilor festivalului. Dar, dupa cum veti vedea in relatarea viitoare, cinematografia noastra se va bucura de o tripla reprezentare in afara concursului sau in prestigioasa sectiune “Un certain regard”, ba, daca ma gandesc bine, chiar patru! Niciodata la Cannes n-au fost mai numeroase titlurile romanesti. Dar prefer sa nu dau inca amanunte. Mai las cititorul in suspans, pana maine!

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult