Acasa Cultura-ReligieCultura Crucea Caraiman, în Cartea Recordurilor: cea mai înaltă cruce pe un vîrf montan

Crucea Caraiman, în Cartea Recordurilor: cea mai înaltă cruce pe un vîrf montan

scris de G. D.
7 afisari

Crucea Caraiman, celebrul monument amplasat pe Masivul Caraiman deasupra orașului Bușteni, a fost declarată, în Cartea Recordurilor, drept cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan, scrie Mediafax, care citează Guinness World Record.

Crucea Caraiman, cea mai înaltă cruce de pe un vârf montan

Crucea Caraiman, cea mai înaltă cruce de pe un vârf montan

Crucea Eroilor Neamului, așa cum este ea denumită oficial, este un monument istoric construit între anii 1926 şi 1928 pe Vârful Caraiman din Munții Bucegi, care comemorează soldații români căzuți în Primul Război Mondial. Crucea este un monument istoric clasat în grupa A (de valoare naţională şi universală), potrivit Listei Monumentelor Istorice alcătuite de Ministerul Culturii.

Crucea Caraiman este situată la altitudinea de 2.291 metri, are o înălţime de 39,5 metri şi include un soclu din ciment de 8 metri.

Reprezentanții Guiness World Record au verificat monumentul pe 14 august 2013, după cum se menționează pe site-ul organizației.

Crucea comemorativă a eroilor români din Primul Război Mondial este situată în şaua masivului Caraiman, chiar pe marginea abruptului către Valea Seacă, la altitudinea de 2.291 de metri, fiind unică în Europa atât prin altitudinea amplasării, cât şi prin dimensiuni, conform site-ului dedicat acestui monument.

Crucea este executată din profile de oţel, fiind montată pe un soclu din beton armat placat cu piatră, înalt de 8 metri. În interiorul acestuia se află o încăpere care a adăpostit iniţial generatorul de energie electrică ce alimenta cele 120 de becuri de 500 W de pe conturul Crucii.

Monumentul a fost realizat prin grija Regelui Ferdinand şi a Reginei Maria ai României, în perioada 1926 – 1928, „întru slava şi memoria eroilor prahoveni căzuţi în Primul Război Mondial, 1916-1918, pentru apărarea patriei”, aşa cum stă scris pe placa comemorativă fixată pe partea nordică a soclului.

Potrivit documentelor de la vremea respectivă, realizatorii structurii metalice au fost Direcţia de Poduri din cadrul Direcţiei Generale CFR şi secţiile L1 şi L5 Sinaia, proiectanţii – inginerii români Teofil Revici şi Alfred Pilder, iar dirigintele de şantier – Nicu Stănescu.

Proiectul ansamblului a fost realizat de arhitecţii Constantin Procopiu şi Georges Cristinel, iar monumentul a fost inaugurat şi sfinţit pe 14 septembrie 1928, de sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci.

Construcţia monumentului a început în anul 1926 şi s-a finalizat în august 1928. Regina Maria a urmărit îndeaproape execuţia până la finalizarea ei.

Soclul monumentului a fost realizat în anul 1930 din beton armat îmbrăcat în piatră de calcar fasonată şi îngrijit rostuită. Soclul a fost construit la doi ani după sfinţirea Crucii, pentru o mai bună încastrare a ei, iniţial aceasta fiind introdusă direct în stâncă.

1 comentariu

Tony 08-01-2014 - 20:48

Interesant.
Acum mulţi ani erau câţiva ,,băieţi” care vindeau fraierilor tot felul de chestii, escrocherii, de genul: Gara de Nord, Arcul de Triumf, ş.a.
Citisem o carte de Traian Tandin sau un stil asemănător, despre nişte unii şmecheroşi care ar fi şi luat un avans consistent pentru această Cruce, bani grei de la nişte oameni creduli, să nu-i jignim să le zicem fraieri.

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult