Acasa Cultura-ReligieCultura Eveniment la Opereta: iubire romano-maghiara

Eveniment la Opereta: iubire romano-maghiara

scris de Ziua Veche
6 afisari

 Musicalul “Romeo si Julieta” a fost prezentat in spectacole bilingve, cu distributii romane si maghiare la Budapesta si Bucuresti. Un maraton de forta si frumusete elogiat de public si presa. In 2009, parteneriatul dintre Teatrul National de Opereta “Ion Dacian” (TNO) si Teatrul de Opereta si Musical din Budapesta aducea la rampa in Romania musicalul “Romeo si Julieta”. Muzica si libretul, echipa de creatie maghiara si interpretii romani au condus la o montare de “top” in lumea spectacolului.

Noua experienta internationala implineste fericit reusita de la premiera. Ea incununeaza si strategia de revitalizare si modernizare a Operetei, demarata de directorul Razvan Ioan Dinca si teatrologul Alina Moldovan – director artistic, care, impreuna cu colaboratorii lor, au impus o alta fata acestei institutii.

Cu distributii mixte, tragedia shakespeariana “Romeo si Julieta” a capatat o rezonanta speciala. in conflictul dintre cele doua tabere rivale si trairile indragostitilor razbat seismele vremurilor noastre tulburate de nelinisti, lipsite de credinta si dragoste. in acest sens, regizorul Kero marturisea: “Eram convins ca toti acesti artisti foarte talentati de la Bucuresti, precum si fidela mea echipa de la Budapesta, care impreuna au interpretat cu atata convingere acest spectacol, se vor indragosti unii de altii cand se vor intalni. Cred ca ceea ce s-a intamplat aici este foarte important. Am dovedit ca putem sa ne imbratisam si sa ne dam mana dincolo de limba si de comunicarea verbala. Si asta nu e nici usor, nici simplu.

Acest spectacol este despre iubire, iar pentru mine aceasta iubire are o semnificatie mult mai ampla in aceste momente, cand doua natiuni, doua teatre se indragostesc unele de celelalte. Cred ca ne gasim pe un drum care ne duce departe.”

Intalnirea a fost benefica si la nivelul performantei interpretative. Spectacolul a prilejuit momente exceptionale de recital solo, in duet sau de grup, rasplatite cu aplauze indelungi de spectatori.

 Zambete si lacrimi

 Multa seductie vizuala si auditiva datorata celor 111 interpreti care canta si danseaza live. Au entuziasmat si emotionat ca si la premiera muzica cuceritoare a vocilor si a instrumentelor (dirijor: Balazs Stauroczky, maestru de cor: Laszlo Keringer, Gabriel Popescu), plastica miscarilor (coregrafia: Eva Duda), impresionantul ambient teatral (decoruri: Bela Gotz, costume: Rita Velich, light design: Peter Somfai).

Carismaticii George Papagheorghe (Romeo) si Vago Bernadett (Julieta) au incantat prin prezenta scenica si virtutile vocale remarcabile.

Iradiau naturalete si dramatism si cei care gravitau in jurul cuplului de indragostiti: romanii Adina Sima (Lady Montague), Victor Bucur (Mercutio), Ernest Fazekas (Tybalt), Andras Demeter (Lorenzo), Adrian Nour (Benvolio), maghiarii Polyak Lilla (Doica), Furedi Nikolett (Lady Capulet), Zsolt Homonnay (Paris).

Despre spectacol si arta artistilor romani si critica maghiara a scris la superlativ.

Romeo si Julieta  – “o intalnire intre doua natiuni, o alegere fericita faptul ca putem vedea actori din doua tari vecine”, Simona Nae – “o extraordinara Julieta”, Georgiana Mototolea  – “o adevarata Diva in Lady Capulet”, Oreste Pislariu – “o alegere perfecta in Capulet”.

Interpretii au captivat prin tehnica si poezie in executie. Variantele de la Bucuresti si Budapesta, provocand zambete si lacrimi, au fost niste demonstratii de stil, elaborate cu sensibilitate si spirit de catre regizorul Kero, un maestru al genului.

Sub bagheta sa Romeo si Julieta a castigat prin acest dialog sui-generis in virtuozitate si stralucire.

O “batalie castigata” care, speram, va duce spre alte reusite. TNO se pregateste sa intre in repetitii cu “Notre Dame de Paris”. Celebrul musical dupa romanul lui Victor Hugo, cu o cariera internationala scenica si discografica prestigioasa, va fi realizat de echipa franceza care a semnat premiera pariziana de la Palais de Congres.

 Ludmila Patlanjoglu este critic de teatru, prof. univ. dr. la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale”, coordonatoarea Departamentului Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral.

 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult