Acasa Cultura-ReligieCultura Goya in serie limitata la Bucuresti

Goya in serie limitata la Bucuresti

scris de Ziua Veche
66 afisari

Optzeci de gravuri din celebra serie a „Capriciilor”, realizata de pictorul spaniol Francisco de Goya (1746-1828) si publicata in perioada 1797-1799, este expusa, din 25 martie si pana pe 30 mai, in Salile Kretzulescu ale Muzeului National de Arta al Romaniei (MNAR). Seria care vine acum la Bucuresti a fost imprimata in 1929, intr-o editie limitata, cu ocazia Expozitiei Universale de la Sevilia. Vernisajul expozitiei „Fatete ale constiintei. Capriciile lui Goya” este programat la orele 18.00, in prezenta Roxanei Theodorescu, director general al MNAR, a ES Estanislao de Grandes Pascual, ambasadorul Regatului Spaniei in Romania si a lui Juan Carlos Vidal, director al Institutului Cervantes din Capitala.

Capriciul (gen de gravura cu subiect liber, de la detaliul decorativ la compozitia fantastica) este in acceptia lui Goya motiv de acida satira sociala. Artistul sanctioneaza – cu ironie, amaraciune sau severitate – slabiciunile si viciile umane: coruptia, prostitutia, sarlatania, vanitatea, infatuarea si stupiditatea. Sagetile lui tintesc nu numai masele, ci si clerul, inaltii demnitari si aristocratia. De un mare impact vizual, acestea suscita atat interesul cunoscatorilor, cat si al novicilor, nu numai datorita valorii artistice si al calitatilor tehnice, dar si datorita mesajului moral transmis si titlurilor incitante – cel mai cunoscut fiind „Somnul ratiunii naste monstri” (foto).

Primele 36 de imagini ating teme precum dragostea, educatia gresita a copiilor, casatoriile de convenienta, cruzimea parintilor, prostitutia, lacomia s.a. Gravurile de la 37 la 42 contin scene in care personajele principale sunt magarii (foto), ca efigii ale imposturii in diverse domenii ale vietii publice si private. In ultimele 38 de planse, „Capriciile” dezvaluie o lume supranaturala, populata de spirite, vrajitori, calugari si creaturi monstruoase.

 Sustrase de sub nasul Inchizitiei

Continutul critic al „Capriciilor” a provocat nemultumirea Inchizitiei, fapt care a blocat raspandirea gravurilor. Plansele au fost retrase rapid din comert, iar Goya i-a daruit regelui placile gravate precum si exemplarele nevandute, salvandu-se astfel intreaga serie. Placile gravate apar in inventarul Calcografiei Nationale din 1803 si au fost folosite pentru mai multe tiraje postume.

Gravor talentat si inovator in domeniu, Goya realizeaza „Capriciile” combinand tehnici (acvaforte si acvatinta, pentru cunoscatori) ca sa obtina semitonuri si efecte dramatice de clarobscur. Gravurile sunt insotite de comentariile originale ale artistului, pastrate in manuscris pe exemplarele din primele tiraje aflate in colectiile Muzeului Prado si ale Bibliotecii Nationale din Madrid, care explica titlurile, uneori enigmatice, sau completeaza mesajul imaginii.

Expozitia de la Bucuresti este insotita de manifestari conexe. Pe 28 aprilie, in sala de expozitie, va avea loc conferinta „Goya in literatura”, sustinuta de Leonardo Romero Tobar, profesor la Universitatea din Zaragoza, iar pe 18 aprilie si 23 mai, de la ora 11.30, tot in expozitie, va fi proiectat filmul artistic biografic „Goya la Bordeaux” (Spania, 1999, regia Carlos Saura).

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult