MAI mult jazz

scris de Ziua Veche
90 Afisari

Ca si in anii trecuti, in ultima luna a primaverii lui 2010 a plouat cu festivaluri de jazz – in sensul benefic al verbului, deci fara pericol de inundatie…




EUROPAfest Bucharest – jazz, blues, pop & clasic (7-13 mai), Sibiu Jazz Festival (9-16 mai, cu „exporturi” concomitente ale unor recitaluri in alte orase precum Brasov, Ploiesti), Festivalul International „Jazz Napocensis” – Cluj (17-19 mai), Green Hours International Jazz Festival – Bucuresti (20-23 mai) – iata tot atatea sarbatori muzicale la care s-au adaugat memorabile concerte sustinute de grupuri conduse de celebrii protagonisti Dianne Reeves (9 mai), John McLaughlin (17 mai), Al Di Meola (25 mai) ca si inceputul unui cuprinzator turneu intreprins in Romania de doua tinere si prestigioase ansambluri studentesti de peste Ocean reprezentand McNeese State University si University of Northern Colorado (Bucuresti, Timisoara, Tg. Mures, Iasi, Brasov, Sibiu, Ploiesti, 27 mai-8 iunie a.c.).

 

Desfasurata in sala Casei Studentilor din Cluj, gazda buna prin ani a nenumarate intruchipari spectaculare avand ca exponent sonor-expresiv domeniul de care ne ocupam, editia a unsprezecea a Festivalului International „Jazz Napocensis” a cumulat eforturile organizatorice ale amfitrionului amintit, ale Academiei de Muzica „Gheorghe Dima” si ale Scolii Populare de Arte „Tudor Jarda”, reunind indeosebi stradaniile impatimitilor Stefan Vannai (profesor, dirijor, demiurgul Festivalului), Vasile Corpodean (activul director al Scolii Populare de Arte) si Adam Laszlo (insufletitul conducator al Casei de Cultura a Studentilor). Seara cea mai plina (17 mai) a fost innobilata de nu mai putin decat opt recitaluri, beneficiind de o numeroasa asistenta care a aplaudat cu caldura infuzia de tinerete si de vitalitate indusa de cei mai multi dintre artisti, majoritatea studenti. Astfel, de la grupul debutant „Alpi Band” la tandemul profesionist alaturandu-i pe pianistul profesor american Darius Brubeck si pe apreciata noastra vocalista Teodora Enache, perindarea scenica a relevat o notabila diversitate si un indice de creativitate realmente promitator. Cvintetul instrumental „Jump” (Sami Lupean – baterie, Dani Bela – bass, Ionut Oprea – pian, Nelu Moldovan – chitara, Daniel Pacurar – saxofon tenor) care le-a acompaniat pe tinerele vocaliste Alice Pocnet, Nicoleta Florian si pe cantaretele Nicole David, Andrada Maniac, Andreea Alexeevici, Serdean Katalin din Alba Iulia reunite in „Hot Vocal Jazz Quartet”, apoi „Rebecca Trio” (Rebecca Dragomir – vocal, Daniel Dumitrana – contrabass, Gratian Szylaghi – baterie) cu invitatul special Dan Variu – percutie, precum si remarcabila vocalista Elena Mindru (recent premiata la Tg. Mures) in tandem interpretativ cu pianistul Tajti Albert plus bass-istul Daniel Dumitrana, au aspectat in chip policrom formulele de combo, contrastand cu amplele sonoritati ale Big band-ului „GAIO” sub bagheta lui Stefan Vannai, un ansamblu omogen de 19 instrumentisti, intemeiat in anul 1983!

 

In seara a doua a avut loc simpozionul „Critica e usoara, jazz-ul e greu”, iar in cea de a treia seara s-a derulat in Clubul „Dr. Jazz” o auditie-vizionare sustinuta de Darius Brubeck, medicul Mircea Cazacu si poetul eseist si profesor Virgil Mihaiu. Trasatura distinctiva a Festivalului – entuziasmul! 

Prin editia a doua din perioada 20-23 mai a Festivalului International de Jazz Green Hours, neobositul Voicu Radescu a recidivat cu succes, fiindca ne-a oferit si in 2010 unica manifestare festivaliera de gen realizata la noi exclusiv de un club de jazz promovand judicios si cu discernamant valoarea si modernitatea, in ciuda resurselor materiale modeste.

Din pacate, nu am putut urmari recitalurile grupurilor „Kusak / Pop Urban Unit”, „Nik Bärtsch’s Ronin” (Elvetia), „Iordache”, „Omer Klein Trio” (Israel) petrecute in prima si in ultima dintre cele patru zile ale Festivalului. Am putut admira insa, vineri 21 mai, in gradina de pe Calea Victoriei, ambitiosul trio instrumental bucuresteano-timisorean purtand numele protagonistului, „Vlaicu Golcea & Midi Overdose” (cu Vlaicu Golcea – electronice, Utu Pascu – bass si Tavi Scurtu – baterie) care ne-a propus o insolita incursiune timbral-expresiva in teritoriul de jonctiune al muzicii electronice, progresive si al jazz-ului; iar in continuare imprevizibilul duo austriac Klaus Gesing – clarinet bass, saxofon sopran (uimitor instrumentist) / Jarrod Cagwin – percutii, duo multiplicat armonic si polifonic gratie unor bucle-sinusoide electronice inchise (loops) autogenerate live. Dupa opinia mea, cea mai reprezentativa, seara a treia (sambata, 22 mai), a evidentiat un trio autohton demn de toata lauda alaturandu-i pe chitaristul numarul 1 al jazz-ului autohton de astazi, Sorin Romanescu si pe mai tinerii sai coechipieri Dan Georgescu – bass si Marcel Moldovan – baterie. I-au succedat pe podium ceea ce as putea numi revelatia Festivalului, surprinzatorul cvartet „Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling band” alcatuit dintr-un trio tanar de certa perspectiva internationala condus de pianistul compozitor Pawel Kaczmarczyk (25 de ani, „pianistul anului” in jazz-ul polonez pe 2009), incluzandu-i pe un foarte bun contrabass-ist, Henryk Gradus si pe un ritmician cu adevarat de exceptie, bateristul Dawid Fortuna, lor alaturandu-li-se intrucatva mai varstnicul saxofonist / bass-clarinetist Grezch Piotrowski.

Daca lui Iaroslaw Godun, directorul Institutului Polonez din Bucuresti trebuie sa ii multumim ca ne-a prilejuit cunoasterea unui grup de un atare calibru, tot lui ii adresam si pe aceasta cale rugamintea de a readuce grupul si pe alte scene romanesti.

0 comentariu

gig 04-06-2010 - 16:59

boc ori face ce trebuie , ori se duce dracu la Cluj

sorge 05-06-2010 - 04:24

In tot articolul nu este vorba de Boc .
Se subintelege ca este vorba de Videanu si Berceanu ,dar cum au 2 ministere cu bani si probabil au ajutat si in canpanie ,nu au ce sa le faca .

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult