Acasa Cultura-ReligieCultura Mândria clujenilor – JAZZ NAPOCENSIS 2011

Mândria clujenilor – JAZZ NAPOCENSIS 2011

scris de Roland Catalin Pena
9 afisari

Datat echidistant cronologic, între ultimul mare festival de jazz din tumultuoasa lună mai, cel de la Cluj (23 – 25 mai) şi aşteptatul SamFest Jazz Internaţional de la Satu Mare (23 – 25 iunie 2011), comentariul cuprins în aceste rînduri se doreşte un elogiu (legitimat odată în plus din perspectiva răstimpului scurs de la gongul final) adus ţinutei şi pregnanţei sărbătorii muzicale de notabilă amploare derulată sub genericul „Jazz Napocensis”, manifestare atractivă atât pentru dubla sa finalitate – competiţia studenţească propriu-zisă şi emulaţia presupusă de prezenţele artiştilor consacraţi dar şi ale celor aflaţi în plin proces de ascensiune pe treptele consacrării – cât şi pentru ambientul de exuberanţă a tinereţii dominante, proprie majorităţii evoluţiilor scenice.

Stefan_Vannai

Stefan Vannai

Girat cu autoritate de Adam Laszlo, directorul Casei de Cultură a Studenţilor clujeni (lăcaş care a găzduit ca de fiecare dată primăvăratecul eveniment muzical şi care a răspuns de organizare, cu sprijinul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, al Autorităţii Naţionale Pentru Sport şi Tineret), totodată evidenţiind amprenta de profesionalism, dublată de patosul şi dăruirea necondiţionată ale omniprezentului Ştefan Vannai în selecţia artiştilor urcaţi pe podium precum şi în desfăşurarea – act cu act – a acestei ample manifestări, „Jazz Napocensis” s-a impus şi cu acest prilej drept un generos dar (cu intrare liberă) oferit publicului meloman transilvan, caracterizat prin recunoscuta-i receptivitate în proximitatea artei autentice! Demnă de laudă s-a arătat a fi modalitatea de ordonare / compartimentare a recitalurilor. Astfel. spectacolul din 23 mai a avut ca denominaţie „Seara George Gershwin”, cuprinzînd interpretarea celebrei „Rhapsody In Blue” de către admirabila pianistă Olga Kleiankina (SUA) împreună cu Orchestra Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” sub bagheta dirijorului Matei Pop; a fost urmată de evoluţiile grupurilor clujene „Jump” (soliste vocale – Alice Pocnet şi Mădălina Costin) şi „Trio Andreas”, seara fiind încheiată apoteotic de un trinom vocal-instrumental de înaltă calitate, ce i-a reunit pe pianistul – compozitor – profesor doctor Mircea Tiberian, pe vocalista – profesoară Luiza Zan şi pe saxofonistul – flautist Liviu Butoi.

Prezentată ca şi prima de eruditul profesor, poet şi eseist poliglot Virgil Mihaiu, a doua întîlnire cu publicul, din data de 24 mai, a constituit „seara cea mai lungă” – intitulată de altfel „Maraton Jazz”. Aplauzele au răsplătit recitalul susţinut de Big band-ul clujean GAIO ce activează de aproape trei decenii (întemeietor şi dirijor Ştefan Vannai), tot din oraşul gazdă am apreciat programele interpretate de alte tinere formaţii precum „Area Blue”, „Hot Vocal Jazz Quartet”, „Transilvania Brass”, apoi din Iaşi de talentata pianistă şi vocalistă Ina Cristea, urmată de un remarcabil combo austriac, cel numit „Jan Kopcak Quartet” din Graz şi, aducînd cu sine ştafeta permanentelor succese anterioare, show-ul grupului de masteranzi de la Clasa de Jazz a Universităţii Naţionale de Muzică din capitală, numit „Nadia Trohin and Friends”.

Seara-epilog, de miercuri 25 mai, a fost la rîndu-i personalizată printr-un titlu sui generis, „Body And Soul Treatment by Dr. Jazz”, regalându-i pe spectatorii invitaţi în primitoarea sală „Europa” (ornată cu reuşite fotografii de jazzmani atîrnate… din tavan, precum se vede în poza alăturată) cu incitante secvenţe video-audio din universul genului reunite sub genericul „Jazz-ul, muzica secolului XXI”, episoade selectate din colecţia proprie de către medicul meloman Mircea Cazacu (de la Clubul „Dr. Jazz”). Şi pentru ca toţi iubitorii acestui compartiment al artei sunetelor să se despartă prieteni, memorînd amintiri cât mai agreabile, în final a mai fost oferită o audiţie/vizionare cu titlul „Umorul în jazz”.

Ei bine, de magnetismul muzicii nu se scapă cu una, cu două, aşa că a existat încă o prelungire sau mai bine zis, o extensie a contextului festivalier: în seara de 26 mai, la Şcoala de Artă „Tudor Jarda” a avut loc Festivitatea de premiere a Concursului debutanţilor, iar în final a fost susţinută conferinţa „Performanţe de virtuozitate în jazz-ul mondial”, argumentată cu ilustraţii video şi audio.

„SamFest Jazz Internaţional” – ediţia a VII, ce va fi organizată la Satu Mare de Centrul Cultural „George Mihail Zamfirescu” cu sprijinul Primăriei Municipiului, al altor foruri locale, ne tentează cu şapte sugestive recitaluri ale unor artişti din Ungaria („The New Soul Band”), Polonia (rafinatul mînuitor al claviaturii Leszek Mozdzer), Franţa (notoriul „Erik Truffaz Quartet”) şi desigur, din România (trio-ul „Nadia Trohin & Friends”, Quintetul „Marius Pop & The M-Theory” – două valoroase speranţe de grup confirmate ale tinerei generaţii autohtone, apoi dinamicii instrumentişti arădeni alcătuind trio-ul „Mario & The Teachers”, insolitul tandem al pianiştilor Harry Tavitian şi Ion Baciu Jr. Sunteţi cu toţi invitaţi!

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult