Acasa Cultura-ReligieCultura Opereta şi Centrul Dansului, desfiinţate şi reorganizate în subordinea Operei Naţionale

Opereta şi Centrul Dansului, desfiinţate şi reorganizate în subordinea Operei Naţionale

scris de D.P.
6 afisari

Teatrul de Operetă „Ion Dacian”, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română” şi Teatrul de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa vor fi desfiinţate şi reorganizate în subordinea Operei Naţionale Bucureşti, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern.

Opera Naţională Bucureşti va fi reorganizată, ca urmare a fuziunii prin absorbţie cu Teatrul de Operetă, cu Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, cu Centrul Naţional de Artă «Tinerimea Română» şi cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet «Oleg Danovski» din Constanţa, care se desfiinţează”, se spune în proiectul de HG, iniţiat de Ministerul Culturii.

Conform sursei citate, „desfiinţarea şi reorganizarea” acestor instituţii publice va produce efecte la data intrării în vigoare a ordinului ministrului Culturii privind organizarea şi funcţionarea Operei, pentru punerea în aplicare a reorganizării.

Decizia comasării acestor instituţii este justificată de Ministerul Culturii „având în vedere angajamentele guvernamentale referitoare la reducerea cheltuielilor bugetare”, se spune în nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre.

„Totodată, în urma punerii în aplicare a Ordonanţei de urgenţă nr. 77 din 26 iunie 2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcţionalităţii administraţiei publice locale, a numărului de posturi şi reducerea cheltuielilor la instituţiile şi autorităţile publice din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor, multe dintre instituţiile de spectacole din subordinea Ministerului Culturii au suferit reduceride posturi vacante. Pentru a nu periclita activitatea specifică a acestor instituţii publice, considerăm necesare alte măsuri care să aibă ca efect creşterea eficienţei, dar şi reducerea cheltuielilor, respectiv comasarea unor instituţii cu obiect de activitate conex”, se mai spune în nota de fundamentare a proiectului.

Conform proiectului de HG, Opera Naţională Bucureşti este o instituţie publică de spectacole şi concerte de importanţă naţională, subordonată Ministerului Culturii, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia specifică instituţiilor de spectacole. Opera poate funcţiona atât ca instituţie de repertoriu, de proiecte, cât şi ca instituţie gazdă de spectacole, producător şi promotor de evenimente şi artişti în domeniile: operă, operetă, musical, balet, dans contemporan, muzică contemporană.

De asemenea, potrivit proiectului de Hotărâre, „Opera se subrogă în drepturile şi obligaţiile Teatrului Naţional de Operă şi Balet «Oleg Danovski» din Constanţa cu privire la imobilul în care acesta îşi desfăşoară activitatea, aflat în domeniul public al judeţului Constanţa, transmis prin Hotărârea nr. 263/2010 a Consiliului Judeţean Constanţa din administrarea Consiliului Judeţean Constanţa în administrarea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, pentru Teatrul Naţional de Operă şi Balet «Oleg Danovski»”.

Pe de altă parte, potrivit acestui proiect, Opera va prelua obiectivul de investiţii Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian”, „Sala Omnia”, şi va deveni beneficiar al acestuia.

Contactat de Mediafax, Răzvan Ioan Dincă, directorul general al Operei Naţionale Bucureşti, a declarat că a fost informat luni de conducerea Ministerului Culturii că Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa va fi scos, „din motive regionale”, din acest proiect de Hotărâre de Guvern.

„Vom scoate din acest proiect – din motive regionale, pentru că este într-un alt oraş – Teatrul «Oleg Danovski»”, a spus Răzvan Ioan Dincă.

Întrebat dacă vor putea să funcţioneze, în subordinea Operei Naţionale Bucureşti, Teatrul de Operetă „Ion Dacian”, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti şi Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română”, Răzvan Ioan Dincă a declarat : „Din punctul meu de vedere, nu văd niciun impediment. Este o dorinţă a ordonatorului principal de credite. Atâta vreme cât activitatea acelor instituţii nu va avea de suferit sub nicio formă, nu cred să existe vreun tip de probleme şi impedimente”.

În ceea ce priveşte impactul acestui proiect asupra respectivelor instituţii, dacă el va fi aprobat de Guvern, Răzvan Ioan Dincă a spus: „În loc să fie angajaţi ai acelor instituţii, angajaţii vor fi angajaţi ai unei instituţii mai mari, dar îşi vor desfăşura activitatea pe care o desfăşoară şi în prezent”.

El a mai spus că faptul că managementul va fi unul integrat va conduce la o eficientizare a strategiei acestor instituţii.

„Personalul artistic şi de specialitate nu va avea de suferit. Spre exemplu, nu vom putea vreodată să amestecăm corul de la Operă cu cel de la Operetă (…) Nu există niciun tip de intenţie de a afecta oamenii”, a explicat Răzvan Ioan Dincă pentru Mediafax.

Pe de altă parte, directorul Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, Daniela Vlădescu, a declarat, luni, corespondentului MEDIAFAX, că, în cursul acestei zile, a mers în audienţă la Ministerul Culturii şi, după ce a prezentat realizările instituţiei, dar şi faptul că veniturile şi cheltuielile sunt similare, astfel că „banul public nu este batjocorit”, s-a luat decizia ca teatrul să fie scos din proiect.

„Spre binele nostru, Teatrul «Oleg Danovski» va fi scos din acel proiect. Nu mai există pericolul ca noi să fim restructuraţi, rămânem cum am fost. Am mers la minister, am prezentat cifrele şi realizările şi s-a ajuns la concluzia că putem funcţiona. Am arătat realizările teatrului şi ale oamenilor, pentru că nu ne putem baza decât pe asta. Cifrele de venituri şi cheltuieli sunt normale, similare. Putem să funcţionăm pentru că noi nu batjocorim banul public, ba dimpotrivă, îl cheltuim aşa cum trebuie. E adevărat că nu avem impactul pe care îl au teatrele bucureştene, dar Oleg Danovski este un teatru care îşi face datoria. Constanţa este un oraş prea mare ca să nu aibă teatrul lui, teatru ce are o mare tradiţie”, a declarat Daniela Vlădescu pentru Mediafax.

Pe de altă parte, directorul Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”, Voicu Enăchescu, a declarat luni, pentru MEDIAFAX, că încă nu a fost stabilit nimic definitiv.

„Într-un fel, am fost solicitat de domnul ministru să-mi spun o părere. Eu sper în continuare să nu devenim departamente (în subordinea Operei Naţionale Bucureşti, n.r.) şi să rămânem fiecare la locul lui. Noi suntem o instituţie de sine stătătoare, cu profil unic de activitate, o instituţie de spectacole şi turnee artistice, care îşi desfăşoară activitatea de mai mult timp în aceeaşi clădire şi cu patru colective artistice distincte, participante, de exemplu, la Festivalul Enescu – Corul Preludiu are şi poimâine concert. Sunt colective artistice de ţinută deosebită. Eu sper ca, în urma consultării publice – sper să existe o consultare publică -, să se mai ajusteze câte ceva din intenţia acestui proiect”, a mai spus Voicu Enăchescu.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult