Premiile GRAMMY2017 | Ziua Veche
Acasa Cultura-ReligieCultura Premiile GRAMMY2017

Premiile GRAMMY2017

scris de C.P.
28 afisari

Revoluția reprezentată de mediile de streaming pe internet a dus și la metamorfozarea industriei muzicale, influențând și nominalizările din acest an ale prestigioaselor premii Grammy, decernate duminică seară la Los Angeles, conform AFP.

GRAMMY2017

Astfel, printre piesele nominalizate la premii în acest an se numără în premieră și melodii care nu sunt disponibile decât în mediul online. Chance the Rapper profită cel mai mult de această situație: albumul său, „Coloring Book” a fost lansat în luna mai pe platforma Apple Music, apoi și pe platformele concurente, inclusiv pe platforma lider în acest sector, Spotify. Rapper-ul în vârstă de 23 de ani care aduce împreună în muzica sa elemente de gospel și rap, a fost nominalizat la șapte categorii de premii, printre care și cea pentru revelația anului.

El a explicat chiar că nu și-a imaginat niciodată că va putea să câștige bani din vânzările de muzică pe CD sau pe platformele de streaming, principala sa sursă de venit fiind aparițiile live. „În prezent sunt foarte multe moduri de a face muzică. Cred că strategia de a te limita la vânzarea de albume, în prezent, este puțin depășită”, a declarat el pentru NBC.

Platformele de streaming muzical au oferit o adevărată bulă de oxigen pentru industria muzicală ce se află în creștere pentru prima oară de la răspândirea accesului la internet. În SUA, cea mai mare piață muzicală din lume, abonamentele la serviciile de streaming s-au dublat în 2016, conform BuzzAngle Music.

Pentru Larry Miller, profesor de management și economie a muzicii la New York University, noua direcție în care se îndreaptă în prezent Recording Academy, asociația de obicei conservatoare a muzicienilor și producătorilor muzicali care organizează premiile Grammy, încurajează exclusivitățile pe platformele de streaming.

„Este probabil unul dintre cele mai importante elemente de validare a emergenței, chiar dacă nu a dominației, streamingului ca modalitate (…) de a găsi și de a asculta muzică”, a susținut el.

Cele mai bine vândute trei albume de anul trecut din SUA — toate nominalizate la categoria cel mai bun album la gala premiilor Grammy — au beneficiat de strategii de vânzare diferite. Beyoncé, confirmată drept marea favorită cu nu mai puțin de 9 nominalizări la premii, a lansat la sfârșitul lunii aprilie albumul său concept „Lemonade” în exclusivitate pe Tidal, platforma de streaming a soțului său, rapper-ul și producătorul muzical Jay Z. La o zi după această lansare, albumul a apărut și în magazinul online al Apple, iTunes, și după două săptămâni a putut fi cumpărat și în varianta pe CD. Acest album nu a ajuns însă niciodată pe o altă platformă de streaming rivală.

De cealaltă parte, albumul „Views” al rapper-ului canadian Drake a fost disponibil timp de două săptămâni, în exclusivitate la Apple (streaming și magazin online), o lovitură frumoasă pentru compania americană care încearcă să-și promoveze propriul serviciu de streaming muzical, Apple Music. Ulterior, albumul a ajuns și pe streaming-urile concurente și în cele din urmă și pe piață în varianta CD și chiar și pe vinil.

O strategie diferită a adoptat Adele, care timp de șapte luni de la lansare și-a ținut ultimul album, „25”, departe de platformele de streaming. Una dintre artistele care au vândut cele mai multe albume în cursul acestui secol a ales să privilegieze metodele „clasice” pentru a-și vinde produsul discografic: CD/vinil/descărcare contra-cost din magazine online.

Profesorul Larry Miller explică faptul că aceasta i s-a părut cea mai logică strategie pentru o cântăreață care se bucură de notorietatea lui Adele, însă el a subliniat că nu mulți alți artiști își permit să adopte o astfel de strategie de vânzare.

Serviciile de streaming muzical nu au fost primite cu brațele deschise de toți creatorii de conținut. Vedeta pop americană Taylor Swift a făcut parte din „rezistență”, devenind la un moment dat chiar vârful ei de lance într-o dispută cu Spotify pe motiv că artiștii nu sunt plătiți suficient. Ea și-a lansat până la urmă ultimul album, ‘1989’, pe platforma de streaming aparținând Apple, platformă care i-a oferit cel mai generos onorariu.

Vedeta hip-hop Frank Ocean a respectat contractul pe care l-a încheiat cu casa de discuri și și-a lansat în exclusivitate albumul video ‘Endless’ pe Apple Music. Însă în ziua următoare el și-a publicat în mod independent cel de-al doilea album de studiou, „Blonde” — un gest plin de curaj în fața uneia dintre cele mai mari case de discuri, Universal.

Rapper-ul Kanye West, intrat în cursă pentru nu mai puțin de 8 premii Grammy, a creat senzație în februarie 2015 când și-a prezentat noul album împreună cu noua sa colecție pret-a-porter la Săptămâna Modei de la New York. Albumul „The Life of Pablo”, distribuit ulterior și sub alte forme, a fost primul album din istorie care s-a plasat pe primul loc în Top Billboard 200 datorită în exclusivitate difuzării sale pe platformele de streaming.

Unul dintre criticii acerbi ai serviciilor de streaming muzical a fost și Prince, care a autorizat Tidal să-i difuzeze doar ultimele două albume. În ceea ce privește însă catalogul muzical al starului ce a încetat din viață în luna aprilie, acesta este accesibil pe Spotify din duminica premiilor Grammy.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult