Acasa Cultura-ReligieCultura Secretele Imperiului lui Peter Carl Fabergé

Secretele Imperiului lui Peter Carl Fabergé

scris de Z.V.
45 afisari

La începutul sec. XX imperiul lui Peter Carl Fabergé se afla la apogeu: produsele sale erau solicitate în cantităţi considerabile, în creştere, iar firma se extindea cu repeziciune.

166 de ani de la naşterea lui Peter Carl Fabergé

Importanta filială din Moscova a fost deschisă în 1887, adresându-se bogatei burghezii din acest oraş, ale cărei preferinţe se îndreptau către piese cu mult mai scumpe, chiar ostentative, decât cele destinate clienţilor din St. Petersburg. De asemenea, exista o diferenţă notabilă între obiectele produse în cele două centre, cu Moscova specializată în veselă de argint şi cloisonne tradiţional, în timp ce St. Petersburg continua să se axeze pe acele objets de fantasie introduse de către Peter Carl Fabergé şi fratele său Agathon.

Când a înfiinţat filiala din Moscova, Peter Carl Fabergé l-a luat drept partener pe Arthur Bowe, un englez născut în Africa de Sud, care va juca, ulterior, un rol important în strângerea legăturilor de afaceri cu Londra. Primul manager al filialei din Odessa, deschisă în 1890, a fost Allan Gibson, descris drept un englez moscovit. Filiala de la Kiev, deschisă în 1905, a fost închisă 5 ani mai târziu, fuzionând cu cea din Odessa.

O avalanşă de obiecte extraordinare a început să provină din atelierele Peter Carl Fabergé: s-a estimat că au fost realizate-probabil-circa 120.000 piese. Acest volum aproape sugerează o producţie de masă; dar ceea ce este neobişnuit la Casa Peter Carl Fabergé este faptul că fiecare piesă în parte a fost creată cu acelaşi perfecţionism, de către maeştri aurari, argintari, bijutieri, şi emailori.

166 de ani de la naşterea lui Peter Carl Fabergé

Printre istoricii de artă s-a dezbătut, în discuţii îndelungate, dacă Peter Carl Fabergé poate fi numit un artist, sau descrierea mai precisă ar fi cea de artizan. Dacă definirea unui artist este o persoană care se exprimă într-un mod extrem de individual, printr-un act personal de creaţie, folosindu-şi talentele indiferent de mediul ales, atunci Peter Carl Fabergé nu a fost un artist. În schimb, a fost geniul care a condus o mare organizaţie, ce folosea-în perioada de vârf-sute de oameni, producând mii de obiecte, cu dreptul de a fi numite Peter Carl Fabergé , deşi nu erau realizate de acesta.

Într-adevăr, nu există nici o dovadă că vreuna dintre piese a fost executată de către acesta, sau că oricare dintre desene a făcut-indiscutabil-de către el. Dar toate probele de care dispunem, din surse primare, colegi şi membri ai familiei, arată influenţa pe care a exercitat-o, şi cum a făcut posibil pentru înfloritoarea sa organizaţie să producă o gamă largă de obiecte, toate purtând stilul său unic, inconfundabil.

După Bainbridge şi alţii, Peter Carl Fabergé era un om reticent; dar a fost neobişnuit de direct într-un interviu oferit gazetei ruseşti Stoliza i Usadba, în ianuarie 1914, în care îşi exprimă fără dubiu părerea despre sine, în dezbaterea privind artiştii şi artizanii:

Clar, dacă compari obiectele mele cu cele ale altor firme, precumTiffany, Boucheron şi Cartier, vei descoperi-desigur-că valoarea lor este mult mai mare decât a celor pe care le fac eu. În ceea ce-i priveşte, este posibil să găseşti la ei pe stoc un colier de 1.500.000 ruble. Dar, fireşte, oamenii aceştia sunt negustori, şi nu artişti-bijutieri. Pe mine mă interesează puţin lucrurile scumpe, dacă valoarea lor constă în numărul diamantelor sau perlelor.”

Mărcile proprii ale lui Peter Carl Fabergé diferă, în funcţie de originea pieselor, St. Petersburg sau Moscova. Articolele din St. Petersburg, de obicei, poartă semnătura completă a lui Peter Carl Fabergé , cu caractere chirilice, fără iniţială. Pentru obiectele mai mici din St. Petersburg, marca este iniţialele lui Peter Carl Fabergé în caractere chirilice.

Obiectele provenind din Moscova au “C. Peter Carl Fabergé ” în caractere chirilice, şi un vultur imperial bicefal ştanţat. Vulturul imperial mai apare pe obiectele de argint realizate sau vândute de filiala din St. Petersburg, create în atelierele lui Anders Nevalainen, Julius Rappaport şi Stefan Wakeva, şi de către Primul Artel al Argintului (artelurile fiind cooperative ale aurarilor, argintarilor şi bijutierilor, cu care colabora uneori Peter Carl Fabergé ).

Obiectele destinate pieţei europene au numele lui Peter Carl Fabergé sau iniţialele sale cu litere latine, cele mai multe lucrări purtând numere de inventar zgâriate pe metal.

166 de ani de la naşterea lui Peter Carl Fabergé

Un aspect semnificativ legat de mărci este acela că meşterii din Moscova nu semnau obiectele pe care le produceau, lucru pe care îl făceau întotdeauna cei din St. Petersburg; chiar atunci când numele lui Peter Carl Fabergé lipsea de pe articolele produse în St. Petersburg, ceea ce se întâmpla frecvent, piesele purtau numele meşterului răspunzător pentru ele. Aceasta pare să fie o recunoaştere a statutului autonom al meşterilor, indicând faptul că piesa era lucrarea unui artizan independent, în cadrul imperiului Peter Carl Fabergé .

Trebuie reamintit că nu toate piesele Peter Carl Fabergé au mărcile corespunzătoare; atunci când le au, datarea şi stabilirea provenienţei trebuie să fie uşoare, dar acesta nu este întotdeauna cazul, de vreme ce Peter Carl Fabergé avea-pentru a o numi astfel-o abordare liberală în ceea ce priveşte importanţa mărcilor.

În unele cazuri, precum animalele din piatră, ar fi imposibil de ştanţat o marcă pe o piesă, deoarece ar desfigura materialul. Piesele delicate, precum florile şi bijuteriile, sunt adesea nesemnate, datorită problemelor ridicate de găsirea unui loc unde să fie plasată semnătura. În aceste cazuri, experţii în lucrările Peter Carl Fabergé se bazează pe experienţa lor, şi pe abilitatea de a recunoaşte stilul Peter Carl Fabergé .

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult