Praful se depune în fiecare filon de marmură, iar David al lui Michelangelo, o bijuterie a Renaşterii, trebuie să fie în mod regulat, ca şi luni, curăţată în decorul său florentin. La fiecare două luni, sculptura terminată de Michelangelo, pe atunci în vârstă de 29 de ani, în 1504, este supusă unei îngrijiri meticuloase în Galleria dell’Accademia din Florenţa, capitala Toscanei, unde a rămas de peste 150 de ani, potrivit AFP.
Considerată uneori ca reprezentând omul perfect, sculptura de patru metri înălţime a ucigaşului lui Goliat este realizată dintr-un singur bloc de marmură.
Restauratorul său personal, Eleonora Pucci, urcă pe schele pentru a-l observa îndeaproape, un ritual necesar pentru conservarea acestui gigant alb admirat anul trecut de peste două milioane de vizitatori.
„O statuie care nu este prăfuită în mod regulat, dacă o priviţi de jos în sus, veţi vedea o formă de pluş”, a explicat luni directorul muzeului, Cecilie Hollberg, în faţa unui grup de jurnalişti. „Nu este frumos şi nu este demn de opera de artă pe care o păstrăm în acest muzeu”.
Curăţarea lui David este, prin urmare, „o formă de respect, o formă de demnitate pe care dorim să o acordăm fiecărei opere de artă”, spune Cecilie Hollberg.
Eleonora Pucci, o femeie de talie mică, îmbrăcată într-o bluză albă, cască albă, blugi şi adidaşi, se urcă în vârful schelei unde începe să facă fotografii pentru a monitoriza „starea de sănătate” a lui David.
După ce îşi leagă în spate un aspirator portabil, începe să şteargă praful. Cu mişcări atente, Eleonora Pucci glisează o perie sintetică moale peste braţul stâng îndoit al lui David. Urmează coapsa stângă, unde peria ei delicată urmăreşte muşchii sculptaţi de Michelangelo, înainte ca schela să fie mutată şi ea să se întoarcă să lucreze la spatele lui David.
„Este o muncă foarte delicată, care necesită multă concentrare şi o inspectare meticuloasă, centimetru cu centimetru, pentru a controla starea de conservare a lucrării, care este în stare foarte bună”, spune Cecilie Hollberg.
„Depunerile de praf sunt de natură să compromită strălucirea marmurei, făcând-o mai cenuşie şi mai mată”.
Zonele mai netede sunt mai uşor de curăţat decât cele mai aspre, dar filtrele din sistemul de aer condiţionat extrem de sofisticat al muzeului au redus semnificativ diversele particule din aer, în timp ce senzorii ajută la controlul temperaturii şi al nivelului de umiditate, spune ea.
Primul colos din antichitate şi simbolul Florenţei, David al lui Michelangelo a fost dezvelit la începutul secolului al XVI-lea în faţa unui public încântat în piaţa principală a oraşului renascentist, Piazza della Signoria. A rămas acolo până în 1873, când a fost mutat în locaţia sa actuală, muzeul fiind construit literalmente în jurul său.