Acasa Cultura-ReligieCultura Un weekend de teatru plin

Un weekend de teatru plin

scris de Ziua Veche
1 afisari

Va mai amintiti de Thalia? Desigur, vor raspunde gospodinele (nu, nu vorbesc in sens peiorativ; imi sa si despre mine sa cred ca sunt gospodina) pasionate de telenovele. Cum sa nu? Ar replica, poate, si unii barbati cu gandul la focoasa latino-americana care i-a succedat lui Mariah Carey in patul lui Tommy Mottola si apoi in topurile internationale de muzica.


Dar nu, nu despre ea vreau sa va vorbesc, ci despre o alta muza – mult mai putin cunoscuta, din pacate – cu acelasi nume, dar care ii inspira pe oamenii de teatru. Fiindca acest sfarsit de saptamana este plin de evenimente externe si interne, locale si centrale care au toate legatura cu Thalia, muza teatrului, si culmineaza, pe 27 martie, cu Ziua Mondiala a Teatrului.

Anual, o personalitate din lumea artelor scenei transmite un mesaj de Ziua Mondiala a Teatrului. In 2010, misiunea i-a revenit innobilatei Judi Dench (foto), actrita britanica pe care o cunoasteti mai de graba din filme precum “Queen Victoria”, “Mrs. Brown” (1997), “Shakespeare in Love” (1998), “Chocolat” (2000), “Iris” (2001), “Notes on a Scandal” (2006) sau ultimele doua lung-metraje din seria James Bond (“Casino Royale” – 2006 si “Quantum of Solace” – 2008).

Ziua Mondiala a Teatrului este un prilej de sarbatorire a Teatrului in nenumaratele sale forme. Teatrul este o sursa de divertisment si inspiratie care are puterea de a uni diversele culturi si popoare din intreaga lume. Dar el este mai mult decat atat, pentru ca poate educa si informa.

In toata lumea se joaca teatru, dar nu intotdeauna intr-o sala clasica. Spectacolele pot avea loc intr-un mic sat din Africa, langa un munte din Armenia, sau pe o insulita din Pacific. Este nevoie numai de un spatiu si de public. Teatrul ne poate face sa zambim si sa plangem, dar ar trebui sa ne faca si sa gandim sau sa analizam. Teatrul este o munca de echipa. Cei care se vad sunt actorii, insa exista si niste oameni extraordinari care nu sunt vizibili. Acesti specialisti sunt la fel de importanti ca actorii, deoarece diferitele lor capacitati sunt cele care fac posibila productia teatrala. De aceea, orice bucurie sau succes trebuie impartite cu ei.

27 martie este data oficiala la care se sarbatoreste Ziua Mondiala a Teatrului. Din multe puncte de vedere, fiecare zi ar trebui considerata o zi a teatrului, fiindca avem datoria de a purta mai departe traditia divertismentului, de a educa si de a lumina publicul, fara de care noi nu am exista.” (Dame Judi Dench)

Tudor Gheorghe in cautarea dorului

Fiecare tara isi poate organiza propriul sau eveniment care sa marcheze Ziua Mondiala a Teatrului. In Romania, evenimentul national este Campania „Artistii pentru artisti”, cu un spectacol emblema, cu participarea institutiilor de profil din tara si cu un mesaj national semnat de Ion Caramitru.

Spectacolul emblema este “In cautarea dorului pierdut”, cu Tudor Gheorghe, programat luni, 29 martie, la ora 19.00, la Teatrul National “I.L. Caragiale” din Bucuresti (TNB), in Sala Mare. Biletele se gasesc in reteaua de magazine Vreau Bilet si online pe www.vreaubilet.ro.

Am fost vesnic obsedat de timpul pe care omul il are la dispozitie numai pentru el. Daca impartim orele zilei, asa cum cere disciplina vietii, avem 8 ore pentru somn, 8 ore pentru a lucra la stapan si 8 ore pentru noi insine. Daca mai adaugi si timpul petrecut in tren, masina sau metrou, el mai scade cu putin. Calculul nu tine cont de intensitatea unor fapte care pot compensa pierderea de timp.

Dragostea, creatia, bucuriile marunte ale vietii pot fi calculate altfel. Ceasul nu raspunde la asemenea solicitari. Numai Einstein poate oferi o explicatie, si aceea relativa, la cum reuseste omul sa atinga sentimentul vesniciei. Mai contribuie aici si puterea dedublarii, efectul unei filosofii care ia in calcul apropierea omului de Dumnezeu si capacitatea lui de sacrificiu. Visul mai adauga timp si spaimei de a fi doar trecator pe acest pamant.

Adunate la un loc, cioburi de oglinda a realitatii, toate aceste elemente ne trimit spre teatru, spre cunoasterea de sine care garanteaza supravietuirea speciei in dispretul miilor de accidente ale vietii. Teatrul te pandeste ca sa te inchida intre ziduri, unde poti gasi linistea de care ai nevoie pentru a gandi liber si spontan. Unde, dintr-odata, te trezesti copil gata de a pune mana fie pe o floare, fie pe un buzdugan. Unde poti fi sigur ca visezi aievea. Ca ochii tai deschisi vad lumea asa cum este, nu cum vrea sa para, unde, daca adormi, pierzi sirul de surprize care ti sau rezervat. Cand vii la Teatru, sa-ti iei in ghiozdan si gustarea de a doua zi. Ai sa uiti de tine si-o sa-ti fie foame, chiar la miezul noptii, cand, cu ochii mari deschisi, vei simti ca viata are pentru tine un loc rezervat in stal. Tot timpul.” (Ion Caramitru, presedinte UNITER)

Malaele da lectii in Italia

De azi (26 martie) si pana in ultima zi a lunii, spectacolul de succes din repertoriul TNB, “Lectia” de Eugene Ionesco, in regia lui Horatiu Malaele, va fi prezentat la Barberino di Mugello si Florenta.

Regizor si protagonist al spectacolului, alaturi de actritele Aylin Cadir si Natalia Calin, Horatiu Malaele este la prima montare la Nationalul bucurestean si a trecut cu bine aceasta proba. El a vazut in “Lectia” lui Ionesco „o farsa tragica ce denunta atat absurditatea tezelor unice si exclusiviste, limbajul ca instrument al puterii, cat si relatia letala dintre sexualitate si dictatura. Pe de alta parte, prostimea contemplativa, o masa de manevra la indemana casapilor investiti. Cum lumea n-a invatat mai nimic din greselile istoriei, lectia acestui spectacol nu-si propune sa fie un indreptar moralizator si plicticos, ci mai degraba o limpede oglinda″.

Cele patru reprezentatii fac parte dintr-un proiect international, realizat de Catalyst si Regiunea Toscana, in colaborare cu Associazione Teatro Puccini, Primaria din Barberino di Mugello, sub patronajul Ambasadei Romaniei in Italia.

Mai bine mai tarziu decat…

Va este cu siguranta cunoscuta traditia UNITER de a-i recompensa pentru meritele artistice pe cei implicati in viata artistica. Se intampla deja de 17 ani acest lucru, iar editia de majorat va avea loc pe 19 aprilie.

Cum lista nominalizarilor e lunga (cei interesati o pot consulta pe site-ul UNITER – www.uniter.ro), ma voi rezuma aici sa va semnalez premiile a caror destinatie este deja cunoscuta, potrivit deciziei Senatului UNITER din data de 8 martie, pe baza propunerilor primite din partea teatrelor si a membrilor Senatului:

Premiul de excelenta se acorda creatorilor Silviu Purcarete (regizor si scenarist), Helmut Sturmer (scenograf-decor), Lia Mantoc (scenograf-costume), Vasile Sirli (compozitor), Andu Dumitrescu (scenograf-efecte video) pentru impactul international al spectacolului „Faust” dupa Goethe (Teatrul National „Radu Stanca” Sibiu) la Festivalul Edinburgh 2009.

 

Usor ironic (pe buna dreptate), directorul institutiei sibiene, Constantin Chiriac a salutat ” aceasta dreapta recunoastere a echipei exceptionale de creatori care a realizat aceasta productie. Din pacate, «Faust» (spectacolul a fost realizat in 2006-2007 – n.n.) nu a fost nominalizat la vremea respectiva pentru cea mai buna regie, iar recunoasterea ca cel mai bun spectacol vine prin acest premiu de excelenta, urmare a unei confirmari valorice la Festivalul International de la Edinburg editia 2009. Este binevenita aceasta recunoastere tarzie, chiar daca eforturile echipei manageriale si ale celorlalti 140 de membri ai colectivului au fost omise”.

Premiile pentru intreaga activitate vor ajunge la: Tatiana Iekel (actrita), Mircea Andreescu (actor), Andrei Both (scenografie), Mircea Cornisteanu (regie). Sunt deja fericiti si urmatorii iubitori ai realizatori ai teatrului in diversele sale forme: George Marcu (premiul special pentru muzica); Toni Grecu (premiul special pentru divertisment, datorita contributiei la istoria vie a umorului romanesc); Alexandra Davidescu (premiul special pentru teatru de papusi); Gigi Caciuleanu (premiul special pentru performanta in domeniul nonverbal).

Si nu in ultimul rand, premiul pentru critica de teatru, decis de Biroul de conducere al Sectiei romane a Asociatiei Internationale a Criticilor de Teatru (AICT) i se acorda prof. univ. dr. Ludmila Patlanjoglu (intreaga activitate), distinsa noastra colaboratoare atat la ziarul ZIUA, cat si la ziuaveche.ro, si lui Ionut Sociu (nume noi in critica).

Bulandra redeschide Sala Izvor

Patru avanpremiere (26, 27, 28 si 31 martie, ora 19.00) cu spectacolul “Voiajul domnului Perrichon” de Eugene Labiche a programat Teatrul Bulandra pentru a marca redeschiderea Salii Izvor care a trecut printr-un proces de modernizare. Regizorul Dinu Cernescu a lucrat cu scenografa Maria Miu si compozitorul Adrian Enescu alegand sa-i distribuie in roluri pe actorii: Virgil Ogasanu, Manuela Ciucur, Ion Cocieru, Gheorghe Ifrim, Vlad Zamfirescu, Ilinca Manolache, Silviu Geamanu, Andrei Runcanu, Dumitru Anghel.

Iar dinspre Teatrul National pentru Copii vine o alta veste buna: de Florii (adica duminica) implineste noua ani de existenta. Teatrul National pentru Copii, avandu-i in distributie pe Buna Povestilor – Adina Cristescu, Clovnul cel Trist – Gabriel Spahiu si “Magicianul” Marian Ralea va asteapta si duminica (ora 11.00, Sala 99) pentru a continua „judecata Povestilor”.

 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult