Acasa Cultura-ReligieReligie 10 iunie, Duminica Tuturor Sfinţilor

10 iunie, Duminica Tuturor Sfinţilor

scris de M.A.
23 afisari

10 iunie – Biserica Ortodoxă prăznuieşte Duminica Tuturor Sfinţilor în prima Duminică după Duminica Pogorârii Sfântului Duh.

10 iunie - Duminca Tuturor Sfintilor

10 iunie - Duminca Tuturor Sfintilor

Prin aceasta se arată că rostul venirii Sfântului Duh în lume este sfinţirea oamenilor. Dacă nu serbăm Duminica Tuturor Sfinţilor imediat după Duminica Pogorârii Sfântului Duh, nu înţelegem deplin nici lucrarea Duhului Sfânt în lume şi nici rostul Bisericii lui Hristos, şi anume sfinţirea oamenilor.

Sărbătorim pe toţi sfinţii în Duminica de după praznicul Pogorârii Duhului Sfânt pentru a arăta ‘că rostul venirii Sfântului Duh în lume este sfinţirea oamenilor. Duhul Sfânt face din oamenii credincioşi sfinţi‘. Sărbătorirea tuturor sfinţilor în prima Duminică după Rusalii apare pentru prima dată în Antiohia, în secolul al IV-lea, după cum aflăm de la Sfântul Ioan Gură de Aur, că această sărbătoare era dedicată în primul rând sfinţilor martiri al căror nume nu era cunoscut. Această zi a devenit în timp o sărbătoare a tuturor sfinţilor, o zi a sfinţeniei, ziua când ne rugăm ‘prietenilor’ şi ‘casnicilor lui Dumnezeu’ să mijlocească pentru mântuirea sufletelor noastre, transmite Basilica.ro.

Sfinţii sunt eroii iubirii divine, adică ei reprezintă modelul creştinului pentru a atinge obiectivul existenţei sale în lumea aceasta, şi anume mântuirea. Copiii sunt învăţaţi astăzi, de mici, să devină eroi, însă, din păcate, doar eroi ai lumii acesteia, nu eroi în Împărăţia lui Dumnezeu. Prea puţin astăzi atât copiii, cât şi tinerii mai sunt învăţaţi să-şi găsească repere în vieţile sfinţilor, sau cel puţin în viaţa sfântului al cărui nume îl poartă. Prea mult imaginile siliconate din tabloide au luat locul, în mintea şi sufletele tinerilor noştri, icoanelor mărturisirii, fie prin martiraj, fie printr-o viaţă cuvioasă închinată lui Dumnezeu, a sfinţilor din sinaxare.

„În această duminică, a pomenirii tuturor sfinţilor, cunoscuţi şi necunoscuţi de oameni în timpul istoriei sau încă nerecunoscuţi oficial de către Biserică, dar cunoscuţi de Dumnezeu, trebuie să medităm asupra învăţăturii Bisericii referitoare la sfinţenie: Ce este sfinţenia? Cine este izvorul sfinţeniei? Care este scopul dobândirii sfinţeniei în viaţa oamenilor? Înţelegerea ortodoxă asupra acestei teme se bazează pe Sfânta Scriptură interpretată de Sfinţii Părinţi şi pe experienţa mistică (liturgică şi filocalică) a Bisericii Ortodoxe”, spune în predica sa Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

„Iisus Hristos – Unul Sfânt (Unus Sanctus) este legătura dintre Preasfânta Treime şi Biserica – Una Sfântă (Una Sancta). Cuvântul sfinţenie şi adjectivul sfânt, precum şi verbul a sfinţi sunt limbajul cel mai specific şi mai popular al Bisericii creştine, în general, şi al Bisericii Ortodoxe, în special. Într-un sens general, totul este sfânt în Sfânta Biserică, în Una Sancta, sau totul trebuie sfinţit: spirit şi materie, oameni şi activităţi, timp şi veşnicie, casă şi cosmos. Cu toate acestea, când întrebăm ce este sfinţenia în sine, este greu de găsit o definiţie simplă. Sfinţenia este lăudată, cântată, dorită, uneori percepută existenţial, prin trăire, dar definirea ei conceptuală rămâne totuşi o dificultate, pentru că ea poate fi descrisă în manifestările ei, în rodirile ei, dar nu poate fi definită în esenţa ei. Sfinţenia se manifestă în lumea aceasta, în creaţia lui Dumnezeu, dar nu este din lumea aceasta; sfinţenia este însuşi Dumnezeu prezent în lume, dar nu din lume. De aceea tot ce apare sfânt sau sfinţenie în lumea aceasta îşi are izvorul unic în Dumnezeu, singur sfânt în Sine şi prin Sine”, continuă Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

1 comentariu

ciufulici 10-06-2012 - 14:28

Cine o fi sfantul PSD-ului, de un parexemplu?

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult